Debat

Den farlige konkurrence

DEBATPANEL: Der er store gevinster ved at konkurrenceudsætte jernbanedriften, så politikerne har bare at komme i gang, skriver Thomas Øster, der er formand for Dansk Tog.
Bayar Tarik Fattah

Jeg studerer idræt på Københavns Universitet. Jeg er tilknyttet Altinget | Sundhed og Altinget | Transport.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Øster
Formand for Dansk Tog, samt adm. direktør for Arriva Danmark

Det værste for monopoler er konkurrence. Det har Produktivitetskommissionen måttet sande. Deres forslag i den seneste analyserapport om at udbyde den regionale togtrafik og intercitytrafikken og dermed opnå årlige produktivitetsgevinster på 0,9-1,3 milliarder kroner, har i den grad sat sindene i kog.

Så meget, at Berlingske Tidende i juli havde en forside, hvor Transportministeriet lagde navn til den meget hårde kritik. Så måtte Produktivitetskommissionen skrive analyserapporten om.

Store gevinster ved konkurrence
Produktivitetsgevinsterne ved udbud af jernbanedriften faldt fra 15-20 procent i den første udgave til 5-10 procent i den anden udgave. Det hele blev lidt mere tandløst og ufarligt. Nu var der efter en ekstra gennemskrivning ikke så meget at hente. Det pudsige er imidlertid, at baggrundsrapporten "Productivity gains in Danish network industries", der er udarbejdet til Produktivitetskommissionen og ligger til grund for transportkapitlet i analyserapporten, ikke har ændret deres konklusion i den nye udgave. Baggrundsrapporten taler fortsat om gevinster på 15-20 procent ved at udbyde jernbanedrift.

Fakta
BLAND DIG! 
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Baggrundsrapporten bygger på fakta. Rigsrevisionen har konkluderet, at udbuddet i Midt- og Vestjylland i første udbudsperiode fra 2003 til 2010 medførte besparelser på over 300 millioner kroner svarende til 18 procent – samtidig med at kvaliteten steg. 

I anden udbudsperiode har Trafikstyrelsen beregnet, at der er opnået en yderligere besparelse på 10 procent. Det går fint i spænd med EU-Kommissionen, der i forslaget til fjerde jernbanepakke har analyseret effekterne af udbud og konkurrence og konkluderer, at der er skabt besparelser på 20-30 procent i Holland, Sverige og Tyskland.

Med en kontraktbetaling fra staten til DSB på 3,7 milliarder kroner i år og 4,3 milliarder kroner til næste år til de ikke udbudte jernbanekontrakter kan læseren selv regne sig frem til, hvad der er at spare ved udbud i Danmark.

Der er behov for mere konkurrence på skinnerne til gavn for samfundsøkonomien og passagererne. Det kan kun gå for langsomt med at få flere strækninger i udbud.

Thomas Øster
Formand for Dansk Tog

Udbud har lave omkostninger 
Men hvad skal man så tro? To ting falder i øjnene.

For det første er der i den reviderede udgave af Produktivitetskommissionens rapport omtalt et astronomisk årligt beløb på 250 millioner kroner til udbudsomkostninger, der fratrækkes produktivitetsgevinsterne. Der er ingen dokumentation for dette beløb. Kun en henvisning til en rapport fra 2009, hvor der ingen forklaring er. Faktum er imidlertid meget lave omkostninger til udbud.

I Rigsrevisionens evaluering af den udbudte jernbanedrift i Midt- og Vestjylland er omkostningerne i den første kontraktperiode opgjort til 16,7 millioner kroner svarende til cirka 2 millioner kroner om året. På landsplan svarer dette til cirka 14 millioner kroner. I øvrigt er der i gevinsten på 18 procent ved det første udbud i Midt- og Vestjylland indregnet udbudsomkostninger, som derfor er trukket fra.

Udbud kan kun gå for langsomt 
For det andet bidrager effektivitetsgevinster i DSB til en lavere produktivitetsgevinst. Denne lidt kringlede argumentation skal forstås derhen, at andre jernbaneoperatører ikke effektiviserer. Det sker kun i DSB. Derfor vil gevinsterne ved udbud ikke være så store, når DSB har effektiviseret for 1 milliarder kroner, da DSB så at sige indhenter konkurrenterne. Det er vist overflødigt at bemærke, at virksomheder i et konkurrencemarked altid er nødt til at effektivisere.

I øvrigt viser svar til Folketingets Transportudvalg, at staten slet ikke får lavere kontraktbetaling til DSB som følge af effektiviseringerne og dermed heller ikke en produktivitetsgevinst. Staten får faktisk kun en lavere kontraktbetaling og produktivitetsgevinst, når der sker udbud, som det f.eks. er sket i Midt- og Vestjylland.

Konklusionen er derfor, at der er behov for mere konkurrence på skinnerne til gavn for samfundsøkonomien og passagererne. Det kan kun gå for langsomt med at få flere strækninger i udbud.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00