Debat

Karsten Lauritzen: Myterne tager overhånd og faktum bliver uvæsentligt i debatten om luftfart

Bæredygtig indenrigsluftfart kommer med muligheder for at nytænke strategierne. Især giver det nye muligheder for at udnytte de forskellige transportformers styrker på en helt anden måde. Det er til gavn for klima, rejsetid og investeringer, skriver Karsten Lauritzen.

Vi kan selvfølgelig ikke løbe fra, at luftfart indtil videre er helt afhængig af fossilt flybrændstof. Men hvis indenrigsflyvningen bliver helt bæredygtig i 2030, sådan som regeringen har lagt ud i regeringsgrundlaget, så har vi fået en helt ny situation, skriver Karsten Lauritzen.
Vi kan selvfølgelig ikke løbe fra, at luftfart indtil videre er helt afhængig af fossilt flybrændstof. Men hvis indenrigsflyvningen bliver helt bæredygtig i 2030, sådan som regeringen har lagt ud i regeringsgrundlaget, så har vi fået en helt ny situation, skriver Karsten Lauritzen.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I modernitetens SoMe-miljøer og nyhedsmedierne forsvinder nuancerne ofte i jagten på oneliners. Eller rettere – der er nærmest ingen nuancer, det meste er sort eller hvidt.

Sådan er det også med opfattelsen af luftfart, der ofte italesættes som roden til alverdens klimakriser og dermed som noget totalt overflødigt.

Myterne tager overhånd og faktum bliver uvæsentligt. Det er ærgerligt, fordi det hæmmer åben dialog, brugen af begavede løsninger og dermed udviklingen.

Bæredygtig indenrigsluftfart kommer med muligheder for at nytænke strategierne

Karsten Lauritzen

Vi kan selvfølgelig ikke løbe fra, at luftfart indtil videre er helt afhængig af fossilt flybrændstof, og af samme årsag har transportformen en udfordring med sit klimaaftryk.

Heldigvis er der løsninger i form af bæredygtigt flybrændstof (SAF), eller som vi vil se de kommende år, indfasning af batteri- eller brintdrevne fly på de kortere ruter. Og så ikke at forglemme en række vigtige luftfartsinitiativer i EU Fit for 55.

Niras udarbejdede sidste år en analyse, der sammenlignede klimaaftrykkene for bil, bus, tog og fly. Til manges overraskelse viste det sig, at indenrigsflyet på nogle destinationer, især CPH-Rønne og til dels CPH- Aalborg, faktisk allerede i dag er konkurrencedygtigt på klimaet.

Hvis indenrigsflyvningen bliver helt bæredygtig i 2030, sådan som regeringen har lagt ud i regeringsgrundlaget, så har vi fået en helt ny situation, hvor klimaargumentet mod indenrigsluftfart er helt ”forduftet”.

Fremtidens fly forurener mindre end biler
I 2030 vil klimaaftrykket være på niveau med togrejser, men mindre end rejser med bil. Det giver nye perspektiver og muligheder i forhold til fremtidens mobilitetsstrategier for indenrigstrafikken.

I vores optik vil det nærmest være en undladelsessynd ikke at se nærmere på de perspektiver, og hvor det relevante indtænkes i fremtidens mobilitetspolitikker.

Incentive har fulgt op på Niras’ arbejde fra 2022 med en rapport, der tager afsæt i en sådan fremtid. Incentive undersøger konkret forskellige fremtidsscenarier for ruten mellem Aalborg og København, der også er Danmarks største indenrigsrute med fly, og i øvrigt fem til seks gange større end København - Aalborg med tog. Rapporten har nogle centrale pointer.

I et af scenarierne regnes der på en forøgelse af flytransporten mellem Aalborg og København på 50 procent. Det vil sige fra i dag cirka 800.000 passagerer til 1,2 millioner. passagerer (toget har i dag mellem 100.000 og 150.000 ture mellem de to byer).

Mindre trængsel på vejene 
I min optik betyder det, at det vil være samfundsøkonomisk uholdbart at satse på at overflytte de ekstra 400.000 ture til toget. Så alternativet er reelt, at overflytningen sker fra bil til fly. Det vil modsvare en reduktion på 125 millioner bilkilometer.

Det er ikke uvæsentligt i forhold til trængslen, og for den sags skyld er det væsentligt mere end de 36 millioner personbil-kilometer, som Vejdirektoratet har regnet sig frem til med en Kattegatforbindelse.

Dertil kommer tidsgevinster og selvfølgelig også en emissionseffekt, fordi der også i 2030 fortsat vil være en del fossile biler i bilparken.

Læs også

En helt anden ting er, at vi med de relativt små elektriske batteri- og brintfly (for eksempel med 12 passagerer) reelt set også får åbnet for helt nye muligheder for endnu kortere flyruter, herunder til betjening Samsø, Læsø med flere.

Man kan ikke komme uden om, at der åbnes for helt nye perspektiver for mobilitet i Danmark. Bæredygtig indenrigsluftfart kommer med muligheder for at nytænke strategierne. Især giver det nye muligheder for at udnytte de forskellige transportformers styrker på en helt anden måde.

Det er til gavn for klima, rejsetid og investeringer. Alt sammen noget der spiller ind til samfundsnytten. Lad det være en opfordring til politikere, NGO’er og transportfolk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00