Debat

DI: Ladestanderpriser er en barriere for elektrificeringen af den tunge transport

Der er kun 43 ellastbiler i Danmark, men der kommer til at være langt flere i 2030. Det er en bunden opgave at sikre, at energisystemet er klar til transportsektoren, som kræver, at vi opsætter langt flere ladestandere, skriver Michael Svane.

Vi bliver nødt til at adressere, at prisen for at sætte
ladestandere op hos transportvirksomhederne er en væsentlig barriere for den
grønne omstilling, skriver Michael Svane.
Vi bliver nødt til at adressere, at prisen for at sætte ladestandere op hos transportvirksomhederne er en væsentlig barriere for den grønne omstilling, skriver Michael Svane.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Michael Svane
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det skal være lige så let at køre på el, som det er at køre på benzin og diesel.

Det må være ambitionen, hvis vi skal lykkes med en elektrificering af vejtransportsektoren. Men det er også en ambition, der stiller krav til energiselskaberne og til det politiske system.

Vi er godt på vej i forhold til personbilerne. Antallet af ladestandere i det offentlige rum er stigende, og de fleste villaejere kan få opsat ladestandere på privatadressen. Der er stadigvæk udfordringer i byerne og i landdistrikterne.

Adgangen til nem opladning er afgørende, hvis erhvervstransporten skal elektrificeres. En håndværker i en elvarebil har brug for at lade bilen op undervejs. De mange elektriske taxaer i bybilledet kræver også adgang til hurtig opladning. Det samme gælder elektriske delebiler.

Begrænsningerne med ladetid betyder dog også, at enkelte taxaselskaber tester brinttaxaer af. Det ser vi for eksempel i Aarhus.

Temadebat

Hvordan skal rammerne for udrulningen af ladestandere se ud?
Regeringen vil have fastsat rammerne for etableringen og driften af offentligt tilgængelige ladestandere.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) sendte i midten af juli et lovforslag i høring. Forslaget indebærer blandt andet, at kommuner og regioner kan give virksomheder ret til at opstille ladestandere på ladepladser på offentlige arealer, og at operatører af ladestandere skal give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen er etableret på offentlige arealer, eller når ladepladsen er etableret med offentligt tilskud.

Lovforslaget kommer, efter at S-regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i december 2020 indgik en aftale for fremtidens bilpark, der i første omgang skal give 775.000 grønne biler på vejene i 2030.

Altinget giver i en temadebat ordet til borgmestre, eksperter, folketingsmedlemmer og interessenter, som vil debattere, hvordan de vil have sikret en tilstrækkelig ladeinfrastruktur. 

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Brug for langt flere ladestandere

For den tunge transport er elektrificeringen kun i den meget spæde opstart.

Der er i skrivende stund kun 43 ellastbiler i Danmark, hvoraf langt de fleste er små lastbiler. Til sammenligning kører der cirka 6.000 lastbiler over Storebælt på en almindelig hverdag.

Antallet af ellastbiler i Danmark er kun en promille af den samlede bestand af danske lastbiler. Dertil kommer udenlandske lastbiler.

Kommer der flere ellastbiler frem mod 2030? Ja, det er vi i DI helt overbeviste om, selv om det langt fra er alt transport i Danmark eller ind og ud af byerne, hvor det kan lade sig gøre at elektrificere.

Der kommer formentlig også flere end de 200 ellastbiler, som Energistyrelsen regner med i dens seneste klimafremskrivning fra april.

Vi bliver nødt til at adressere, at prisen for at sætte ladestandere op hos transportvirksomhederne er en væsentlig barriere for den grønne omstilling.

For en transportvirksomhed, der skal levere varer om morgenen med en ellastbil eller køre elbussen afsted med passagerer, er det afgørende, at alle køretøjer er fuldt opladede og klar til kørsel om morgenen. Derfor skal der ofte mange ladestandere til, hvis alle lastbiler eller busser skal være elektriske. Og det koster.

Prisen for standere er den største barriere

Vi har i vores dialog med transportvirksomhederne hørt eksempler på omkostninger i millionklassen for at få opsat tilstrækkeligt med ladestandere på eksempelvis busdepotet til at kunne oplade lastbilerne eller busserne, så de er klar til drift.

Den omkostning kommer oven i det faktum, at en ellastbil i øjeblikket koster cirka tre gange så meget som en diesellastbil og har en mindre driftstid, da der skal bruges tid til opladning. Det er meromkostninger, som transportvirksomhederne ikke kan tjene ind.

Flere forventer frem mod 2030, at ellastbilerne bliver billigere og sandsynligvis også konkurrencedygtige i forhold til diesel.

Den grønne omstilling bliver kun en succes, når energisystemet og transportsektoren hænger sammen

Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Dermed bliver prisen for at opsætte ladestandere på egen grund formentlig den største barrierer for elektrificering af den tunge transport.

Transportvirksomhederne står over for ikke kun at vælge, hvilken type lastbil de skal købe fremover. De skal også vælge, hvilken type lade-/tankningsinfrastruktur der skal anvendes, herunder såvel på virksomhedsadressen og på turen.

En lettere omstilling

Den grønne omstilling bliver kun en succes, når energisystemet og transportsektoren hænger sammen.

Det gælder, uanset om vi taler om produktion og distribution af elektrificering, brint eller biogas til transportsektoren. Det er endnu mere tydeligt, når vi taler om etableringen af energiøer, der på vindmøllestrøm skal producere ediesel til den tunge transport.

Så selvom den tunge transport ikke udelukkende kan køre på el – i hvert fald frem mod 2030, så er det en bunden opgave at sikre, at energisystemet er klar til transportsektoren, hvis vi skal have mere end de nuværende 43 el-lastbiler i 2030.

Fremover skal transportvirksomheden ikke kun købe en bus eller lastbil, men også sikre sig den rette lade- eller tankinfrastruktur med opkobling til energisystemet. Det er ikke kun en sag for transportsektoren, men også for energi- og elsektoren.

Lykkes vi med at træffe de rette løsninger, kan vi gøre den grønne omstilling hurtigere, bedre og billigere.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00