Debat

Adfærdseksperter: Gør offentlig transport gratis i en periode

DEBAT: Privatbilismen er tilbage på samme niveau som før coronakrisen, mens den kollektive trafik bløder passagerer. Derfor skal der handles nu, inden berøringsangsten for kollektiv trafik forankres permanent, skriver adfærdseksperter.

 Når det drejer sig om den kollektive trafik, er mange stadig skræmt, skriver Anders Dybdal og Louise Gramstrup. 
 Når det drejer sig om den kollektive trafik, er mange stadig skræmt, skriver Anders Dybdal og Louise Gramstrup. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anders Dybdal og Louise Gramstrup
Hhv. direktør og adfærdsrådgiver i Kommunikations- og Adfærdsbureauet Operate

Forankrede vaner er umådelig svære at bryde. Når først vi har ”besluttet” os for at tage bilen fremfor toget eller bussen, skal der meget til at overbevise os om at gøre noget andet.  

Anders Dybdal og Louise Gramstrup
Hhv. direktør og adfærdsrådgiver i Kommunikations- og Adfærdsbureauet Operate

Efter den bratte nedlukning i forbindelse med coronakrisen er samfundet begyndt at genåbne. Folk er på godt og ondt begyndt at opføre sig mere ”normalt.” I hvert fald hvis vi skal tro medierne, som rapporterer om midlertidige opholdsforbud, fordi for mange nyder solen samtidig, og om danskerne som igen handler ind på de samme tidspunkter uden at holde afstand.

Det har fået flere meningsdannere til at erklære, at vi falder tilbage i gamle adfærdsmønstre, uden at tage hensyn til den vedvarende smittefare.

Data viser dog et mere nuanceret billede, for selvom vores sociale vaner og indkøbsmønstre er på vej tilbage til normalen, ser det anderledes ud, når vi skal transportere os fra A til B.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Mens biltrafikken er vendt tilbage til samme niveau som før coronakrisen, er der kun halvt så mange passagerer i busser, tog og metro, som der plejer ifølge nye tal fra Vejdirektoratet, Metroselskabet, DSB og de regionale trafikselskaber. 17 procent forventer at rejse mindre eller slet ikke med kollektiv transport på grund af coronakrisen ifølge Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænks undersøgelse.

Allerede nu estimerer DSB tabt omsætning på 1 milliarder kroner. Den kollektive trafik bløder altså passagerer. Og det kan få store konsekvenser for bus, tog og metro i fremtiden.

Tog og busser er halvtomme
Men hvordan kan det være, at mange ikke anser det som et problem at ligge tæt på stranden eller spise brunchbuffet på de genåbnede caféer, men til gengæld undviger tog og bus?

For at forklare denne tilsyneladende modstridende adfærd må vi starte med præmissen for denne konklusion – de fleste af os ynder at tro, at vi træffer rationelle beslutninger baseret på logiske argumenter. Adfærdsforskningen viser dog, at vi er grundlæggende irrationelle, og derfor ofte træffer vores beslutninger baseret på vores følelser.

Størstedelen af vores beslutningssituationer involverer små hjemmelavede ”cost-benefit-analyser”, hvor vi for eksempel kunne veje frygten for smitte op imod vores behov. Efter to måneder i corona-lockdown har manges største længsel handlet om at få sit sociale liv tilbage.

Når vi ser grønne udendørsarealer overrendt af mennesker, som sidder alt for tæt i henhold til sundhedsmyndighedernes anbefalinger – er det resultatet af, at vores sociale behov har trumfet igennem.

Men når det drejer sig om den kollektive trafik, er mange stadig skræmt. Beskeden fra regeringen, som ikke har ændret sig i to måneder, hænger stadig i luften: kun hvis det er absolut nødvendigt, bør du forsigtigt stige på en bus eller et tog. Og så skal man helst undgå både myldretiden og dine medpassagerer – for de kunne jo smitte dig og omvendt.

Det gavner os mere at mødes med venner end at lade være, men brug af kollektiv transport er for mange ikke et nødvendigt onde, så hvorfor ikke tage bilen i stedet? Mange af dem, der fravælger den kollektive trafik, handler altså baseret på den vedhængende utrygge fornemmelse af at udsætte sig selv for smittefare.

Danskernes undvigelse af kollektive transportformer er derfor grundlæggende en adfærdsudfordring. Og adfærdsudfordringer løses bedst med adfærdsindsatser.

Læs også

Svært at vinde passagerer tilbage igen
De nye transportdata bør vække stof til eftertanke hos transportministeren og transportordførerne. Hvis der ikke bliver sat ind nu, kan danskernes nuværende transportvaner blive den nye normal.

Og hvis privatbilismen i stedet bliver den foretrukne transportform for flertallet, så er der endnu længere vej til at nå den ambitiøse grønne målsætning om en 70 procent CO2-reduktion inden 2030.

Forankrede vaner er umådelig svære at bryde. Når først vi har ”besluttet” os for at tage bilen fremfor toget eller bussen, skal der meget til at overbevise os om at gøre noget andet.

Det er nemt at miste passagerer, men svært at vinde dem tilbage igen og endnu sværere at få nye. Det kræver ofte en langvarig indsats. Samtidig fortæller adfærdsforskningen os, at en opbrudstid som coronakrisen, der kræver akutte omstillinger på mange områder, kan gøre os mere forandringsparate. Det er derfor, at det er så essentielt, at der handles nu fra politisk side.

Adfærdskampagne og økonomiske incitamenter 
Men hvordan kan ministrene så undgå, at sorte transportvaner bliver den nye norm? Et velafprøvet virkemiddel ville være at give borgerne et økonomisk incitament. En kort periode med gratis kørsel ville formentlig lokke flere faste passagerer tilbage.

Men hvad så når den tidsperiode er slut? Og hvad med dem, som stadig ikke mener, at fordelene er store nok til at opveje frygten for smitte? Økonomiske incitamenter kan være gode, men de kan ikke stå alene.

Hvis man skal gøre en indsats for at flertallet med, skal følelsen af frygt vendes til en følelse af tryghed, både inden, under og efter vi rejser med bus, metro eller tog. For hele 37 procent svarer i ”Passagerpulsen”, at de ikke tør bruge kollektiv trafik på grund af smittefare. Løsningen kræver derfor også adfærdsmetoder, som specifikt arbejder med at gøre os trygge.

Trafikselskaberne gør, hvad de kan for at overholde myndighedernes retningslinjer med smittereducerende og tryghedsskabende foranstaltninger såsom håndsprit, tydelige afstandsmarkeringer og opfordringer til en norm præget af hensyntagen til andre, for eksempel at folk venter med at stige ombord før andre passagerer er kommet ud.

Vi ser, at sådanne adfærdsgreb virker, og får folk til helt ubevidst at tage hensyn, hvilket gør rejseoplevelsen mere tryg. Det er altså nødvendigt at aflive nogle af myterne om smittespredning gennem kollektiv transport. For mange kommer fortsat trygt frem og tilbage med bus, metro og tog. Det hører vi bare ikke meget om.

Gratis offentlig transport virker
At spille på de sociale normer kunne være et effektivt greb, for vi gør som hovedregel dét, vi tror, fællesskabet gør. Et kampagnebudskab som: ”mange andre pendler stadig frem og tilbage, så det er også trygt for dig”, ville tale direkte til vores behov for at være en del af flertallet og kunne derfor være med til at overbevise os om, at der intet er at frygte.

Samtidig kræver passagererne høj kapacitet før end at de vil vende tilbage til den kollektive trafik ifølge Forbrugerrådet Tænk – god plads skaber tryghed.

Og de peger på en stabil drift med høj frekvens som en essentiel brik i forhold til at få dem tilbage. Det skal give mening for os at rejse med bus og tog. Det kræver adfærdsgreb, der appellerer til vores egeninteresse med argumenter som: det er nemt, bekvemt og klimabevidst.

En kort periode med gratis kørsel kombineret med en omfattende adfærdskampagne være det første skub til at bremse passagerdykket her og nu. Men før vi kan gå i gang, må man fra politisk hold erkende, at danskernes transportvaner ultimativt er en adfærdsudfordring, som kan og skal løses gennem en dyb forståelse af menneskelig adfærd.

Derefter bør der laves en langsigtet og ambitiøs plan for et attraktivt og styrket kollektivt trafiksystem i hele Danmark, så brugen af tog, bus og metro fremtidssikres.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Dybdal

Adm. direktør, Operate
cand.soc. (Copenhagen Business School 2010), ba.com. (Roskilde Uni. 2008)

0:000:00