ITD: Grønne vejinvesteringer er vejen frem efter krisen

DEBAT: Investeringer i infrastruktur kan skabe økonomisk aktivitet efter coronakrisen, men det kræver, at vi kommer væk fra opfattelsen af, at investeringer i kollektiv trafik er klimavenligt, mens investeringer i asfalt er klimafjendtligt, skriver Carina Christensen.

Af Carina Christensen
Administrerende direktør ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport

Jeg har med stor interesse fulgt de andre debattørers indlæg i Altingets serie om, hvorvidt investeringer i infrastruktur kan være med til at kickstarte dansk økonomi og hjælpe os ud af den økonomisk krise, vi har og kigger ind i.

Som det fremgik af mit første indlæg i serien, mener jer bestemt, at investeringer i infrastruktur kan og skal bruges. Det kræver dog, at politikerne hurtigst muligt kommer i gang med at få lavet den overordnede investeringsplan, der sikrer, at vi igangsætter de rigtige projekter i den rigtige rækkefølge.

Og her er det vigtigt, at vi kommer væk fra den gammeldags opfattelse af at investeringer i jernbaner og andet kollektiv trafik er godt og klimavenligt, mens investeringer i asfalt og individuel transport er sort og klimafjendtligt.

For sådan forholder det sig ikke. I dag er investeringer i asfalt med til at nedbringe CO2-udledningen både ved at reducere trængsel og kø-kørsel, men også ved at optimere fremdriften for det enkelte køretøj.

Klimavenlig asfalt reducerer CO2
I november sidste år offentliggjorde Transport- og Boligministeriet en lidt overset, men meget positiv nyhed: Ny klimavenlig asfalt kan frem mod 2030 spare 184.000 tons CO2-udledning fra trafikken. Lægges asfalten på hele statsvejnettet, er besparelsen på hele 616.000 tons CO2.

Resultatet opnås ved en merudgift på 10 procent i forhold til konventionel asfalt og ud over lavere rullemodstand mod dækkene, opnås der også længere holdbarhed og lavere støj.

Alt i alt gør det investeringen i klimavenlig asfalt til en samfundsøkonomisk god forretning med en nettogevinst per offentlig investeret krone på mellem 1,4 og 2,9 kroner, så merudgiften er hurtigt tjent hjem.

Regeringen har allerede handlet på de gode nyheder og besluttet, at alle investeringer i asfalt i 2020 skal ske med en klimavenlige udgave. Det er særdeles positivt, men vi har stadig ikke fået afklaring på, hvad der skal ske med asfaltarbejdet efter 2020. Vi mangler, at politikerne sætter sig sammen og får lavet den langsigtede investeringsplan for vores infrastruktur, vi har brug for.

For vi skal have skabt mest mulig mobilitet og mindsket trængslen til gavn for både klima, borgere og virksomheder. Derfor skal en langsigtet plan for infrastrukturen også indeholde en satsning på udvikling og anvendelse af Intelligente Trafik Styring systemer, så vi kan få optimeret udnyttelsen af den eksisterende infrastruktur og få klarlagt, hvordan ændrede distributionsmønstre som konsekvens af just-in-time leverancer og e-handel påvirker klima, fremkommelighed og trængsel. 

Her kan man også tænke samspil med andre transportformer ind, hvad enten det er bane eller elektriske cykler i det bynære miljø.

På vej mod klimaneutral vejtransport
Og det haster med at få lavet planen og slået stregerne. For vi har brug for sigtelinjer for fremtidens indsats og teknologier. I dag har den tunge lastbiltrafik ikke en realistisk mulighed for at omlægge al kørsel til klimaneutrale drivmidler, men vi er på vej. Der forskes intensivt i løsninger, og regeringens seneste klimaudspil lover også godt for den videre indsats på vejområdet.

I første del af klimahandlingsplanen lægger regeringen nemlig op til massive investeringer i den forskning, der kan omdanne vindenergi til brint, som kan anvendes i blandt andet den tunge transport – Power-to-X-teknologi.

Når det lykkes, bliver vejtransporten helt klimaneutral, men med fleksibiliteten og robustheden i behold. Det er en vision, der er værd at forfølge, og vejtransporten ser frem til at yde sit bidrag i processen.

Forrige artikel Movia om investeringer: BRT er en transportpolitisk schweizerkniv Movia om investeringer: BRT er en transportpolitisk schweizerkniv Næste artikel Den Grønne Studenterbevægelse: Handlingsplanen er en hån mod de unge Den Grønne Studenterbevægelse: Handlingsplanen er en hån mod de unge
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.