Debat

Elbil-alliance: Usikkerhed om afgift forhindrer investeringer i ladestandere

DEBAT: Der er brug for større sikkerhed om fremtidens afgift på el, så man ved, hvad man kan regne med, hvis den traditionelle bil skal skiftes ud med en el- eller hybridbil, skriver Lærke Flader.

Investeringer kræver forudsigelighed, skriver Dansk Elbil Alliances Lærke Flader.
Investeringer kræver forudsigelighed, skriver Dansk Elbil Alliances Lærke Flader. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance 

Vejen ud af krisen går gennem investeringer. Det er der bred enighed om blandt partierne på Christiansborg, erhvervsliv og organisationerne. Aktiviteten i samfundet skal tilbage efter måneders stilstand som følge af coronakrisen.

Fra vores eget perspektiv i Dansk Elbil Alliance er det helt oplagt at bruge krisen til at skabe kritisk infrastruktur i form af flere ladestandere til fremtidens mange eldrevne køretøjer. Det kræver investeringer i konkret ladeinfrastruktur, hvor der i starten er behov for privat kapital sammen med offentlig støtte til at få modnet udbygningen.

Væk med barriererne 
Det kræver også, at barrierer for at private investorer sætter infrastruktur op bliver ryddet af vejen. Her er der behov for et grundigt kig på afgifterne på opladning. Lavere afgift på opladning af elbiler gør det billigere at køre i elbil, så flere vælger elbil frem for fossile biler og dermed kan virksomhederne investere i flere offentlige ladestandere og skabe flere jobs.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.

Fra udgangen af næste år skal man på en offentlig ladestander betale fuld elafgift på 89,2 øre pr. kWh. I dag er afgiften 0,4 øre pr. kWh. Det er et kæmpe prishop, som politikerne skal have stoppet, så forbrugerne ved, at prisen på at ’tanke’ bilen ikke hopper i vejret inden for kort tid.

Samtidig står vi i en situation, hvor husstande, der varmer op med en varmepumpe, fra næste år skal betale 15 øre pr. kWh for alt elforbrug over 4.000 kWh. Det er positivt for forbrugerne og klimaet, at elvarmeafgiften sænkes, fordi det giver et klart incitament til at skifte fra olie- eller naturgasfyr til eksempelvis en varmepumpe.

Det er ikke rimeligt, at man skal betale en højere afgift for opladninger, fordi ens elbil står ved kantstenen ud for ens opgang, fremfor hvis den var parkeret i garagen til et hus.

Lære Flader, Branchechef i Dansk Elbil Alliance 

Det er helt afgørende for, at vi kan nå vores klimamål. Men det betyder også, at husstande med varmepumper er bedre stillet til at kunne lade sin elbil ved hjemmet, da man også her kommer til at betale elvarmeafgiften på den strøm, der hældes i biltanken.

Elbilsejere, der er nødsaget til at lade ved offentlige standere kan derimod se ind i en fremtid, hvor de skal betale 89,2 øre pr. kWh. Det er seks gange mere end elafgiften, hvis man er elvarmekunde og lader elbilen op hjemme i sin garage. Det virker helt urimeligt, og ikke i tråd med den grønne omstilling.

Brug for sikkerhed
Der er derfor brug for større sikkerhed om fremtidens afgift på el til biler i det offentlige rum, så man ved, hvad man kan regne med, hvis den traditionelle bil skiftes ud med en el- eller hybridbil. Med den nuværende virkelighed er det vanskeligt at argumentere for store investeringer i offentlig ladestruktur.

Men der er ikke kun et hensyn til investeringer og arbejdspladser, der er også hensynet til dem der ikke kan lade derhjemme. Mange bilister bor i etageejendomme og har ikke mulighed at lade op derhjemme, fordi de ikke har egen garage. Det gælder tre ud af 10 bilister. De er afhængige af ladestandere i det offentlige eller semioffentlige rum, som f.eks. parkeringsanlæg, kantstenen osv.

Det er ikke rimeligt, at man skal betale en højere afgift for opladninger, fordi ens elbil står ved kantstenen ud for ens opgang, fremfor hvis den var parkeret i garagen til et hus.

Spørgsmålet er ikke længere, om vi skal investere os ud af krisen, men snarere hvordan. Der er brug for at gå et spadestik dybere end puljer og projekter og se på de langsigtede, strukturelle vilkår. De er for indeværende med til at gøre det mindre attraktivt at opsætte og levere ladestandere til elbiler i Danmark.

Danmark har i dag mange offentlige ladestandere per elbil, fordi elafgiften indtil udgangen af 2021 er 0,4 øre per kilowattime, når man oplader sin elbil fra en offentlig ladestander. Det er en intelligent støtte til opsætning af offentlige ladestandere, hvor pengene går til alle virksomheder der investerer i grøn omstilling af transporten. Det skal fortsætte.

Jo før, jo bedre
Partierne bag energiforliget 2018 blev tidligere på foråret enige om at afsætte 50 millioner kroner fra puljen på i alt 500 millioner kroner til grøn transport til flere ladestandere i 2020. Lad os komme i gang med arbejdet nu - jo før, jo bedre.

Vi skal fremrykke midlerne i puljen til grøn transport, så mere ladeinfrastruktur kan blive sat op nu, og vi skal allerede nu ligestille virksomheder, der investerer, udlejer og opsætter ladestandere med andre momsregistrerede virksomheder, der er underlagt processtrømsordningen, så vi fjerner den negative særordning.

Det vil fremme den grønne omstilling af transporten og øge investeringerne i ladestandere og fremme vækst og beskæftigelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)