Debat

Her er 2017's mest læste transportdebat

TOP-FEM: Rasmus Prehn versus Ole Birk Olesen, spritkørsel og social dumping prægede debatten på Altinget: transport i 2017. Se de fem mest læste indlæg her.

Niels Waage står bag 2017's mest læste indlæg på Altinget: transport om lempelser af straf for spiritus- og hashkørsel.
Niels Waage står bag 2017's mest læste indlæg på Altinget: transport om lempelser af straf for spiritus- og hashkørsel.
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Maria Bierbaum Oehlenschläger
Fagdebatredaktør

Nye aftaler, etårsjubilæum for transportministeren og social dumping har givet stof til debatten på Altinget: transport.

Vi har samlet de fem mest læste debatindlæg til jer.

1. Kronik: Kovending i kampen mod spiritus- og hashkørsel
Ny politisk aftale er en kovending i forhold til mange års politiske bestræbelser på at bekæmpe spiritus- og narkokørsel, skriver Niels Waage, forhenværende præsident for Retten i Roskilde.

Fakta
Deltag i debatten på Altinget i 2018.
Skriv til [email protected].

Det blev årets mest læste indlæg på Altinget: transport i 2017.

“Imidlertid vil den (aftalen om kørsel i hashpåvirket tilstand og alkolåse, red.) rejse mange juridiske problemer, der nok skal holde politi, anklagemyndighed og domstole beskæftiget i lang tid fremover,” skriver Niels Waage blandt andet i sit populære indlæg.

2. S gør status: 2017 har været et år uden transportminister
Med sin bredside til transportminister Ole Birk Olesen (LA) indtager Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, andenpladsen i top-fem over 2017’s mest læste debatindlæg.

“Ole Birk samarbejder ikke med nogen, han skaber ikke nogen løsninger, og de aftaler, der er lavet i Folketinget i hans periode som minister, er stort set alle indgået uden om ham som transportminister. Der bliver ganske vist ført transportpolitik i Danmark; regeringen og transportministeren er bare ikke med i arbejdet,” skriver Rasmus Prehn.

3. Vognmænd advarer kommuner: Social dumping rammer jer først
Med sit indlæg om lokale konsekvenser fik Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, sat social dumping på dagsordenen op til kommunalvalget. Erik Østergaards advarsel til kommunerne blev årets tredjemest læste debatindlæg.

“Når social dumping slår igennem – så er det faktisk i lokalmiljøet og i kommunerne, det mærkes først. De mange negative effekter af social dumping sætter sig nemlig igennem i kommunekassen, når man mister skatteindtægter fra de vognmandsvirksomheder, der lukker, og de skattebetalende danske chauffører erstattes med lavtlønnede østeuropæere,” advarer Erik Østergaard i indlægget.

4. DTL: Hvil i lastbilen undergraver vognmandserhvervet
Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, indtager også en fjerdeplads på listen med sit indlæg om lastbilchaufførers 45-timers hvil. Erik Østergaard skriver blandt andet:

“De kummerlige forhold, som underbetalte østeuropæiske chauffører frister i månedsvis på danske rastepladser, har intet med rekreativt hvil at gøre. Vel at mærke et hvil, der af lovgiverne er indført af hensyn til trafiksikkerheden. Dette ”store” 45 timers hvil – som under visse betingelser for senere kompensation kan kortes ned – må nemlig ifølge EU’s regler ikke afholdes i køretøjet. Og dermed burde der vel egentlig ikke være mere at diskutere.”

5. E.ON-direktør: Vi risikerer at ende som en sort benzin-ø i et elektrisk Europa
Tore Harritshøj, direktør for E.ON Danmark, der står bag landets største netværk af ladestandere til elbiler, savner ambitioner på elbilområdet.

Opfordringen til regeringen om at ændre kurs og lette afgiften på elbiler gav Tore Harritshøj en femteplads i kapløbet om mest læste debatindlæg i 2017.

“Det er paradoksalt, at mens andre lande iværksætter forskellige støtteordninger for at få flere elbiler på vejene, så trækker Danmark som det eneste EU-land i den anden retning. Vi skal have løst dette problem, hvis vi vil undgå, at Danmark ender som en diesel- og benzin-ø midt i et elektrisk Europa. Og den risiko er reel,” advarer Tore Harritshøj i indlægget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00