Debat

Movia om mobilitet: De største buslinjer og tognet skal styrkes

DEBAT: Arbejdsmarkedet afhænger af et transportsystem, som får besat de tomme sæder i biler, busser eller tog. Movias mobilitetsplan giver svar på virksomhedernes udfordringer, skriver Kirsten Jensen og Per Hovmand.

Fra 2016 til 2018 har der været en vækst i forsinkelsen på vejnettet på syv procent og trafikken stiger stadig, skriver Kirsten Jensen og Per Hovmand.
Fra 2016 til 2018 har der været en vækst i forsinkelsen på vejnettet på syv procent og trafikken stiger stadig, skriver Kirsten Jensen og Per Hovmand.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Flere end 800.000 danskere skifter job hvert år. Det stiller store krav til mobiliteten, hvor god kollektiv transport er en forudsætning for, at virksomhederne kan tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft overalt på Sjælland.

Movia har sammen med kommuner og regioner i sommer offentliggjort vores nye mobilitetsplan, hvis fremmeste formål er at forbedre mobiliteten.

Det er en integreret del af kommunernes planlægning at sikre god mobilitet til virksomhederne, så erhvervsområder lægges tæt på god, kollektiv transport.

Mange arbejdspladser ligger allerede tæt på bus eller tog, og stationsnærhedsprincippet i hovedstadsområdet sikrer, at større kontorarbejdspladser etableres tæt på en station.

Hvis den kollektive transport skal være mere konkurrencedygtig, skal den gøres attraktiv for endnu flere

Kirsten Jensen og Per Hovmand
Bestyrelsesformand og næstformand, Movia

Plads til forbedring
Der er dog plads til forbedring. Hver fjerde virksomhed ligger uden for gangafstand til et stoppested eller en station i det strategiske net i vores område, der omfatter de vigtigste bus- og banelinjer.

Movia aftaler det strategiske net med kommuner og regioner for fire år ad gangen. I det strategiske net er der fokus på sammenhæng på tværs, kort rejsetid og mange afgange.

Før corona sørgede det strategiske net hver eneste dag for godt 470.000 borgeres rejser på vej til og fra hverdagslivets gøremål med bus, tog og metro.

Vi ved, at flere tager bus og tog, når afstanden til fods hen til stoppestedet er overkommelig, og kollektiv transport og gode cykel og gangstier har stor betydning for, hvor attraktivt et erhvervsområde er for de medarbejdere, som ikke tager bilen til arbejde.

Flere end halvdelen af alle beskæftigede arbejder i en anden kommune end den, som de bor i. Pendlingen til og fra arbejdspladser foregår i de tidsrum, hvor der er allerstørst pres på vejnettet og kapaciteten i transportsystemerne, og det skaber forsinkelser.

En rapport fra Vejdirektoratet konkluderer, at forsinkelserne koster samfundet 26 milliarder kroner hvert år. Fra 2016 til 2018 har der været en vækst i forsinkelsen på vejnettet på syv procent og trafikken stiger stadig. Den udvikling skal vi væk fra.

Kollektiv transport løser forsinkelser
En væsentlig del af løsningen er, at vi skal vænne os til at transportere os mere sammen – i bilerne såvel som med bus, tog og metro.

Netop det, at flere skal transportere sig sammen, står helt centralt i den mobilitetsplan, som de 45 kommuner og to regioner på Sjælland og øerne har udarbejdet sammen med Movia.

Ambitionen kan naturligvis først for alvor foldes ud, når den aktuelle coronasituation er overstået, og rammerne for kollektiv transport bliver normale igen i takt med udbredelsen af myndighedernes vaccinationsprogram.

Vi har desværre set, at flere og flere køber bil i de senere år. Tendensen er accelereret kraftigt under coronaepidemien, og det er skidt nyt for klimaet og for trængslen.

Ikke kun ind og ud af København, men også i og omkring de store byer. Hvis den kollektive transport skal være mere konkurrencedygtig, skal den gøres attraktiv for endnu flere.

Derfor skal de største buslinjer og tognettet, som transporterer hovedparten af kunderne, styrkes med kortere rejsetid, bedre kvalitet og sundere økonomi.

Læs også

Benyt mobilitetsmulighed
Det tværgående perspektiv er afgørende for at løse udfordringen. Movia samarbejder derfor med en række virksomheder og kommuner om at finde de bedste løsninger for medarbejderne.

De bedste løsninger kræver, at der arbejdes sammenhængende med de mobilitetsmuligheder, som vi har i dag. Vores erfaring fra samarbejdet med virksomhederne er, at der ikke kun skal arbejdes for bedre og mere kollektiv transport, men at løsningerne også inkluderer samkørsel, deleordninger, cykler, gangafstande, ankomstforhold og meget mere. På den måde vil flere benytte kollektiv transport til og fra arbejde.

Turen kan være med bilen noget af vejen hen til en god parkeringsplads og så videre med toget over længere afstande. Så slipper man for køen på motorvejen. Eller man kan cykle til stoppestedet med det gode cykelskur og tage bussen videre til arbejde.

Nye muligheder øger mobiliteten 
Med i løsningen er naturligvis også Movias relativt nye plustur, hvor man som kunde bestiller en flexbil til at komme til din adresse og køre dig til nærmeste stoppested eller station, hvor du kommer videre med enten en bus og eller et tog med mange afgange i timen.

På den måde kan man bo ét sted, hvor der ikke lige er bus eller tog i baghaven, og alligevel komme med den kollektive transport på arbejde via et sted, hvor der er mere transportservice. Den ordning har 20 kommuner allerede nu tilmeldt sig.

En anden central del løsningen er BRT-linjer – tog på gummihjul – som Movia sammen med en række kommuner og regioner arbejder målrettet for at etablere i Storkøbenhavn, hvor BRT-linjer kører i egne vejbaner uden om bilkøer og trængsel. Trafikselskaber over hele landet arbejder for BRT, og Aalborg lægger gader til den første udgave.

Vidensbank med virkemidler
I samarbejde med kommuner og regioner er Movia i gang med at etablere en vidensbank, der indeholder de mest effektive virkemidler til at øge mobilitet til og fra arbejdspladser.

Vidensbanken sikrer, at de sjællandske virksomheder kan give mobiliteten til og fra arbejdspladsen et eftersyn og se, hvilke tiltag der kan afhjælpe de lokale udfordringer.

På den måde kan virksomhederne styrke deres rekrutteringskraft, sikre gode forhold for medarbejderne og opretholde konkurrenceevnen.

Movia arbejder derfor for at udvikle og udrulle konkrete løsninger, der styrker mobiliteten. Vi gør det ikke alene, men gennem vores strategiske partnerskaber, sammen med erhvervslivets organisationer, Erhvervsstyrelsen og regionerne og kommunernes erhvervssektioner

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skaber vi sammenhængende rejser?

Stigende pendlertal skaber behov for at øge transportmulighederne. Men eftersom at udbygninger koster – også på klimakontoen – vil aktører benytte den nuværende kapacitet bedst muligt og udnytte de tomme sæder i biler, busser eller toge – og helst i sammenhæng med cykelture.

Det stiller krav til et sammenhængende, bæredygtigt transportsystem, hvor hovednettet ikke alene består af veje, jernbaner og broer, men også af cykelstier, stationer og knudepunkter, som kobler samkørsel, mikromobilitet og cykelture sammen.

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat vil komme med bud på, hvordan de vil gøre rejsen lettere og mere fleksibel for pendlerne.

Hvordan udnytter vi de tomme sæder i bilerne, hvordan får vi flere til at tage cyklen til toget, og hvordan kommer pendlerne videre fra deres endestation til deres destination? Og giver mere fleksible rejser samfundsøkonomiske besparelser – eller er det grøn snak?

Her er deltagerne:

  • Anna Thormann Boesen, programleder for bæredygtig mobilitet, Gate 21
  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans-Henrik T. Ohlsen, formand, Danske Delebiler
  • Kirsten Jensen (S), bestyrelsesformand i Movia og borgmester i Hillerød Kommune
  • Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet 
  • Kristian Agerbo, global direktør for politik og byudvikling, Voi
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Matias Møl Dalsgaard, direktør, Gomore 
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), formand, Region Hovedstaden
  • Stephanie Lose (V), formand, Region Syddanmark
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent for transport og mobilitet, Concito 
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kirsten Jensen

Borgmester (S), Hillerød Kommune, formand, Movia, medlem af KL’s Internationale Udvalget og Regionsudvalget.
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1986)

0:000:00