Nye klimaforhandlinger: Støttepartier presser regeringen om biobrændstof

FORHANDLINGER: Onsdag starter forhandlingerne om, hvad der skal ske med iblandingskravet til benzin og diesel. Vi skal væk fra den gamle ordning, lyder det fra regeringens støttepartier. DF ønsker ”Plan B” til elbilskommissionen.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Hvis vi ikke lige kan omsætte anbefalingerne fra elbilskommissionen til konkret politik med det samme, så skal vi have en Plan B for, hvad vi kan gøre på kort sigt.

Morten Messerschmidt (DF)
Klima- og energiordfører

Onsdag eftermiddag skydes en tætpakket efterårssæson igang for Folketingets klimaordfører, når de er inviteret over til Dan Jørgensens (S) klimaministerium for at følge op på et uskønt forløb om iblandingskravet til benzin og diesel.

Fakta
Sagen kort

Biobrændstof
kaldes også for bioethanol og omdeles ofte i to generationer.
Førstegenerations biobrændstof er lavet af produkter, der potentielt også kan spises. Det kan være raps, majs, soja, korn og palmeolie. Andengenerations biobrændstof er lavet på restprodukter og kaldes også for avanceret biobrændstof. Det kan være halm, affald eller træflis. 

EU's krav om grøn transport
Det fremgår af EU’s direktiv 2009/28/EF, at 10 procent af energiforbruget anvendt på vej og bane i 2020 skal udgøres af vedvarende energi. 
I Energiaftalen af 22. marts 2012 fremgår det, at man i 2020 agter at forhøje iblandingskravet for biobrændstoffer fra de nuværende 5,75 procent til 10 procent, medmindre der kan identificeres mere hensigtsmæssige måder at opfylde direktivets krav på. Kort før jul sidste år blev kravet hævet fra 5,75 til 7,6 procent for, at Danmark kunne leve op til EU-målet i 2020.

Ny løsning
Da aftalen om at hæve iblandingskravet i 2020 blev indgået var der bred enighed om, at der skulle findes en mere langsigtet løsning. I 
februar vedtog et flertal i Folketinget, at forhandlingerne skulle indledes inden sommerferien. Men kort efter ramte coronakrisen landet, og i maj meddelte Dan Jørgensen i et folketingssvar, at han nok først ville tage hul på forhandlingerne til efteråret. Det mente et flertal i Folketinget var at se bort fra vedtagelsen fra februar og klimaministeren fik derfor en "næse" for klimanøl. Onsdag har han så indkaldt til forhandlinger. 

Få dage inden sommerferien kulminerede det nemlig foreløbigt med en næse til ministeren for ikke at have indkaldt til forhandlinger om at rette op på ordningen, som var blevet kritiseret bredt for at være en ”lappeløsning.”

Nu begynder forhandlingerne så, og står det til regeringens støttepartier skal den nuværende ordning snart skrottes.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00