Rådet for Grøn Omstilling og vejgodstransportører: Støt nulemissionslastbiler nu

Regeringen og partierne bag ny grøn støtteordning misser endnu en oplagt mulighed for at skubbe den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport i gang. Nu må politikerne op i gear - der er brug for støtte, hvis omstillingen af den tunge transport skal lykkes, skriver Daria Rivin og Lasse Kristoffersen.

Placeholder image
Lastbilerne bliver overset i den grønne omstilling, selvom teknologien er der, skriver Daria Rivin og Lasse Kristoffersen. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De seneste år er der blevet lagt pres på omstillingen af tung transport i Danmark med stadig flere krav. Det er selvfølgelig nødvendigt med en grøn omstilling af branchen, hvis vi skal komme i mål med klimamålsætningen for 2030, men vognmændene kan altså ikke løfte opgaven alene.

Ny teknologi er altid dyrere i starten. Men jo tidligere vi tager den nye teknologi til os, jo hurtigere får vi omstillet den tunge transport og gjort transporterhvervet rustet til den internationale konkurrence på grønne vilkår.

Daria Rivin og Lasse Kristoffersen, klima- og transportrådgiver, Rådet for Grøn Omstilling og politisk chefkonsulent, ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Derfor er det også ekstra ærgerligt, at krav til erhvervet ikke følges op med nogen nævneværdig økonomisk håndsrækning til klimavenlige investeringer. 

Vi havde en klar forventning om, at den seneste pulje til grøn omstilling af transport, der var afsat specifikt til grøn omstilling af færger og tung transport samt ladeinfrastruktur på 230 millioner kroner, ville gå til omstillingen af lastbiler.

Men til vores store ærgrelse blev lastbilerne endnu engang overset. Nu må det efterhånden være deres tur til at få støtte til omstillingen!

Vognmændene er klar til ny teknologi
Indtil videre har regeringen afsat 24 millioner kroner til omstillingen af lastbiler ud af en samlet pulje på op mod en milliard kroner, der har støttet grøn omstilling af personbiler.

Oven i hatten var puljen til lastbilerne tilmed skruet helt forkert sammen, så det ikke var attraktivt for vognmændene at søge støtte til el-teknologier. Det er vi som miljø- og brancheorganisationer helt uforstående overfor.

Heldigvis går udviklingen af nulemissionsteknologier som el-lastbiler og brint-lastbiler langt hurtigere end forventningen var for bare et par år tilbage.

Mange vognmænd står klar til at afprøve og investere i de nye teknologier. Men det er vigtigt at rammerne er på plads, så det også giver mening på vognmandens bundlinje. Det er derfor helt afgørende, at der hurtigt afsættes de nødvendige midler til at sikre, at de gode intentioner munder ud i reduktioner ude på landevejene.

Ny teknologi er altid dyrere i starten. Men jo tidligere vi tager den nye teknologi til os, jo hurtigere får vi omstillet den tunge transport og gjort transporterhvervet rustet til den internationale konkurrence på grønne vilkår. Derfor er det vigtigt, at vi som samfund investerer i at få startet denne omstilling

Nulemissionslastbiler er lige nu markant dyrere end tilsvarende diesel lastbiler.

Priserne forventes at falde markant over de kommende år, men der er brug for støtte til meromkostningerne. Samtidig er det også nødvendigt at etablere den nødvendige lyn-ladeinfrastruktur, så firstmovers altid har nem mulighed for hurtigt at kunne lade batteriet op, når der er behov for det.

I den sammenhæng er det vigtigt, at politikerne rådfører sig hos de vognmænd, der rent faktisk kan søge puljerne, så puljerne ikke, som hidtil, ender med at stille alt for høje krav til vognmænd, der aldrig kan blive imødekommet eller som ikke passer til deres egentlige behov. Den skal være rigtigt skruet sammen.

Heldigvis går udviklingen af nulemissionsteknologier som el-lastbiler og brint-lastbiler langt hurtigere end forventningen var for bare et par år tilbage. Mange vognmænd står klar til at afprøve og investere i de nye teknologier. Men det er vigtigt at rammerne er på plads, så det også giver mening på vognmandens bundlinje.

Daria Rivin og Lasse Kristoffersen, klima- og transportrådgiver, Rådet for Grøn Omstilling og politisk chefkonsulent, ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Vores nabolande har forstået det
Danmark halter allerede alvorligt bagefter udviklingen i vores nabolande, hvor der bliver investeret massivt i blandt andet elektrificeringen af lastbiler.

Både Norge, Sverige, Tyskland og Holland har støtteordninger til køb af el-lastbiler, og i Sverige investerer man tilmed 1,2 milliarder svenske kroner i 2021-22 i et lynladenetværk kun til elektriske lastbiler.

Det er en imponerende udvikling, som danske vognmænd misundeligt må kigge langt efter herhjemme. Hvis ikke de høje klimaambitioner bliver fulgt op med støtteordninger og reelle investeringer i den grønne omstilling, så efterlades danske vognmænd i vejkanten.

Det er ikke for sent endnu, men det er på høje tid at komme i gang. Nu må det være de grønne lastbilers tur!


Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser