Debat

Rådet for Grøn Omstilling: Danske bilister er med til at finansiere Putins krig

EU planlægger en massiv indsats for at blive hurtigt fri fra russisk gas, men ikke for olie. Sandheden er dog, at vi i EU importerer russisk olie for betydeligt større beløb end gas, skriver Jeppe Juul.

I årevis har Europa i praksis finansieret Ruslands oprustning gennem enorme køb af fossile brændstoffer, skriver Jeppe Juul. 
I årevis har Europa i praksis finansieret Ruslands oprustning gennem enorme køb af fossile brændstoffer, skriver Jeppe Juul. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jeppe Juul
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi troede, at samhandel med Rusland ville skabe fred i Europa. Vi tog fejl.  

I årevis har Europa i praksis finansieret Ruslands oprustning gennem enorme køb af fossile brændstoffer. Der er et stort fokus på gas og det med god grund. Men sandheden er, at vi i EU importerer russisk olie for betydeligt større beløb end gas.

EU planlægger en massiv indsats for at blive hurtigt fri fra russisk gas, men ikke for olie. Særligt Tyskland og Ungarn blokerer for EU-tiltag, der hvor det ville betyde mest.  

I Danmark er omkring hver syvende liter olie importeret fra Rusland. Det betyder, at de danske bilister er med til at finansiere Putins krig og hans bombardering af civilbefolkningen i Ukraine. Det er vigtigt at adressere, det er vigtigt at stoppe, og det er vigtigt at gøre hurtigt. 

Vi troede, at samhandel med Rusland ville skabe fred i Europa. Vi tog fejl

Jeppe Juul
Seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling

I lyset af de stigende oliepriser bruges kræfterne dog i stedet på at gøre det billigere at købe olieprodukter. Og dermed også billigere at købe russisk olie. 

Vi har brug for det præcis modsatte på den korte bane. Når nu EU ikke kan tage sig sammen til at gøre det nødvendige, bør vi i Danmark hurtigt lægge høje afgifter på import af russisk olie. Det vil kunne stoppe importen til Danmark og inspirere andre lande til at gøre det samme. 

Vi må ikke gå i panik. Der er reelt begyndende udsigter til fred i Ukraine og dermed også udsigt til mere ro på oliemarkedet. Krigen har varet tre uger. Det gælder om at have is i maven nu både for beslutningstagerne og alle os andre. 

Et samfund som et forsikringsselskab
Først og fremmest skal vi ikke mindske afgifterne på fossile brændstoffer. De er i forvejen for lave − særligt på diesel − til at sikre den nødvendige udfasning af fossile biler. Vil man hjælpe mennesker, bør man støtte mennesker, ikke fossile brændstoffer.

Befordringsfradraget reguleres allerede i forhold til de reelle omkostninger og kompenserer dem, der kører langt. Desuden bør man også have i baghovedet, at det ikke er de fattigste i samfundet, der har et stort olieforbrug, men de rigeste.  

Læs også

På grund af coronakrisen har vi vænnet os til et samfund, der fungerer som forsikringsselskab i forhold til store udsving på markedet. Men det er reelt et politisk spørgsmål, hvor store eller små, hvor langvarige eller hvor kortvarige udsving samfundet skal dække med skattekroner, og hvor meget der skal absorberes af markedet. 

På den mere lavpraktiske side så faldt antallet af passagerer i den offentlige transport under corona. Mange er kommet tilbage, men der mangler stadig 10 til 20 procent. Det betyder, at der er ledig kapacitet i de transportformer, der har et meget lavt olieforbrug.

Vurderes det, at det er nødvendigt midlertidigt at gøre transport billigere i Danmark, vil det være en god anledning til at sænke priserne på den kollektive transport. På den måde kan man få kunderne tilbage og mindske både klimabelastning, luftforurening og trængsel markant. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef , Rådet for Grøn Omstilling, medlem af bestyrelsen i Transport & Environment
cand.scient.soc. (Roskilde Uni.)

0:000:00