Debat

Retoriske krumspring om reform-vilje

DEBAT: Det er 3F og ikke ITD, der hænger i håndbremsen i cabotagedebatten, lyder det fra erhvervspolitisk chef Poul Bruun. Vejen frem er ens og forbedrede vilkår for de europæiske chauffører, mener han.
Poul Bruun, erhvervspolitisk chef i ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Poul Bruun, erhvervspolitisk chef i ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Hjalte T. H. Kragesteen

Redaktør af Altinget Miljø og Altinget Maritim. 

Uddannet cand.comm. i journalistik fra Roskilde Universitet (RUC).

Mail: [email protected]

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Poul Bruun
Erhvervspolitisk chef i ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport

I et debatindlæg fra juni i Altinget markedsfører Jan Villadsen fra 3F's transportgruppe sig selv som en fremsynet reformkraft i transportbranchen.

Læs: Der skal fart på transport-reformerne

En række andre erhvervsorganisationer placerer han på den bekostning som forbenede nej-sigere. Den mest højtråbende nej-siger er ifølge Jan Villadsen ITD. Det er underholdende retoriske krumspring, men særdeles langt fra realiteterne.

Fakta
BLAND DIG! 
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Om en holdning er et ja eller et nej, og om et forslag er en fremadrettet reform eller et tilbageskridt, afhænger jo af øjnene, der ser.

ITD er tilhænger af Danmarks medlemskab af EU. Vi er positive over for de gevinster, der ligger for Danmarks lille og åbne økonomi i det indre marked. Vi er principielt for fri konkurrence, markedsøkonomi og privat ejendomsret - med behørige sociale og medmenneskelige hensyn. Og vi er varme fortalere for bæredygtige forretningsprincipper, herunder social, miljømæssig og økonomisk ansvarlighed.

ITD søger alliancer og konsensus på den politiske midtbane. 3F og Jan Villadsen har Enhedslisten og lignende yderligtgående kræfter som sine fremmeste politiske venner.

Poul Bruun
Erhvervspolitisk chef, ITD

ITD søger alliancer og konsensus på den politiske midtbane. 3F og Jan Villadsen har Enhedslisten og lignende yderligtgående kræfter som sine fremmeste politiske venner.

Hjørnestenen i Jan Villadsens 'reformprogram' er en kamp imod det, som er blevet benævnt 'social dumping'. Men dybest set er Villadsens budskab et jævnt og bastant nej til EU og et ønske om at skrue tiden tilbage før Danmarks medlemskab. Her og nu synes Villadsens dagsorden at være at indføre et femte dansk EU-forbehold, nemlig på arbejdsmarkedsområdet.

Ukonstruktiv retorik 
'Social dumping' er i Villadsens mund et begreb, der bruges til at problematisere arbejdstagere og virksomheder, som opererer på tværs af EU's nationale grænser - også selv om det sker helt frivilligt og fuldt lovligt inden for EU-rammerne. Samme funktion har det kreative begreb 'piratkørsel', som 3F og enkelte andre bruger til at betegne fuldt lovlig cabotagekørsel. Denne retorik finder ITD ukonstruktiv, og den er vi ikke tilhængere af. Men vi er for at sikre ens og forbedrede vilkår for lastbilchauffører i Europa.

Realiteterne er jo, at markedet for lastbiltransport er næsten fuldt reguleret af EU, og at bevægeligheden for varer og tjenesteydelser har været helt fri på tværs af landene siden 1993. Derfor lægger vi vægt på, at der skal ske en fælles regulering af chaufførernes sociale forhold på EU plan. ITD har foreslået at arbejde for et 'chaufførdirektiv' i EU for at komme i gang med - på fair vis og i samlet europæisk flok - at hæve chaufførernes minimumsvilkår. Ideen har skabt bred politisk interesse hos de danske partier. Men 3F er af uransagelige årsager imod.

Udnyt EU's muligheder 
Det er jo på sin vis legitimt og i orden at være modstander af EU. Men kunne Jan Villadsen så ikke bekende klart kulør som ham, der er imod og vil rulle tingene tilbage og spare os andre, som arbejder ud fra realiteterne, for at blive stemplet som de vrangvillige nej-sigere?

Vi er sådan set for vækst, for netto-skabelse af spændende og gode job og for lovlig og legitim udnyttelse af de muligheder, som medlemskabet af EU og det indre marked tilbyder danske virksomheder inden for transport såvel som inden for alle andre dele af erhvervslivet.

Der er ubalancer på tværs af de europæiske arbejdsmarkeder - det kan enhver se - men ITD ønsker at udjævne dem på konstruktiv og fremadrettet vis og skabe en fornuftig overgang til et fuldt realiseret indre marked. Vi er indstillet på at give processen tid, men ikke på at blokere den som 3F. 'Reformer' i form af stadigt flere hæmmende og unødige undtagelser fra EU-samarbejdet, ja det er vi imod.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Poul Bruun

Udviklingskonsulent Abenraa Kommune, erhvervskonsulent, Aabenraa Kommune, fhv. Innovationsdirektør, ITD Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT)
cand.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1992)

0:000:00