Skrøbeligt EU-kompromis om CO2 fra biler

CO2: Lettere udvandet aftale om CO2-krav til biler er faldet på plads mellem EU-lovgivere i Bruxelles. Tysk bilindustri får en række mindre indrømmelser.
Den tyske kansler, Angela Merkel, var personligt involveret i at få udsat de nye regler om CO2-udledning, som særligt rammer den tyske bilindustri.
Den tyske kansler, Angela Merkel, var personligt involveret i at få udsat de nye regler om CO2-udledning, som særligt rammer den tyske bilindustri.Foto: Rådet for Den Europæiske Union
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Med gaver til den tyske luksusbilindustri er det lykkedes EU-lovgivere fra det litauiske formandskab og Europa-Parlamentet at opnå en aftale om nye krav til bilers CO2-udledning. Dermed ser det ud til, at et uskønt kapitel i EU's lovgivningshistorie kan lukkes, efter at Tyskland i juni fik presset en blokade af en ellers færdigforhandlet aftale igennem.

En tysk kansler i valgkampsgear satte en kæp i hjulet for de nye regler, der begrænser udledning af CO2 fra biler til 95 g pr. km fra 2020. Reglerne rammer særligt trofaste bidragydere til kanslerens partikasse som BMW og Daimler, hvilket har betydet, at aftalen nu i et halvt år har ligget i køleskabet.

En skrøbelig balance
Tirsdag aften faldt der så endelig et kompromis på plads, der ifølge Europa-Parlamentet indebærer, at bilindustrien får et år længere end beregnet til helt at få omstillet deres produktion til de nye krav. Desuden vil bilfabrikanter, der producerer elbiler og andre miljørigtige alternativer, kunne trække på såkaldte superkreditter. Disse kreditter betyder, at andre modeller får lov til at udlede 7,5 g ekstra pr. km i 2020-2022 - et betydeligt hop fra de 2,5 g, som lå på bordet i juni.

Ifølge den litauiske EU-ambassadør, der forhandlede på ministrenes vegne, er der fundet "en skrøbelig balance" mellem kravene på begge sider. Planen skal nu godkendes af både ministre og et samlet parlament. Vurderinger fra begge institutioner lyder dog, at der vil være stort gehør for at få lukket den penible sag, så den ikke bliver skudt helt til hjørne på grund af det forestående valg til Europa-Parlamentet.

Fakta
Fakta
I 2009 indførte man i EU-regi krav om, at nye biler fra 2015 ikke må udlede mere end 130 gram C02/km.

I 2011 indførtes en lignende ordning fra varebiler, så de ikke må udlede mere end 175 g CO2/km.

De to ordninger vil det nye forslag stramme, så biler og varebiler i 2020 maksimalt må udlede henholdsvis 95 g CO2/km og 147 g CO2/km. Stramninger, som regeringen vurderer, vil sænke CO2-udledningen med 210-350.000 ton CO2 i Danmark.

Tirsdagens kompromis mellem Europa-Parlamentet og EU's ministre giver bilfabrikanterne et ekstra år til at komme helt på plads med reglerne.

Det er således kun 95 procent af bilparken, der skal leve op til de nye krav allerede i 2020, mens de største forurenere kan vente helt til 2021.

Derudover kan fabrikanter med mere miljøvenlige modeller på hylderne som for eksempel el- og hybridbiler få såkaldte superkreditter.

Disse kreditter giver plads til, at andre modeller i vognparken kan udlede op til 7,5 g pr. kilometer mere end ellers tilladt. Denne ordning kommer til at gælde til udgangen af 2022.

Kritik af ministrene
Leder af parlamentets miljøudvalg, socialdemokraten Matthias Groote, der selv er tysker, gør klart, at de folkevalgte ikke har været tilfredse med forløbet og langt fra tager let på Ministerrådets kovending undervejs.

"Rådets attitude sætter en farlig præcedens mellem institutionerne. Vi bliver nødt til at sikre os, at det ikke sker igen. Nu har Parlamentet gjort sin del, og vi forventer, at Rådet gør det samme," siger han.

Det er en utrolig vigtig aftale, der vil betyde enorme brændstofbesparelser i Europa, og vil give et seriøst bidrag til at sænke CO2-udledningen og samtidig mindske vores afhængighed af importeret olie.

Jeppe Juul
Transportmedarbejder, Det Økologiske Råd

Heller ikke de grønne organisationer er tilfredse med forløbet.

"Det er skammeligt, at den hårdhændede lobbyisme fra Tyskland har givet pote og udvandet 95 grams-målet," siger Greg Archer fra Transport & Environment, der er paraplyorganisation for en række miljøorganisationer, herunder Det Økologiske Råd i Danmark. Økologerne hilser dog alligevel aftalen velkommen.

"Genforhandlingen kunne være gået meget værre. Det har været helt afgørende, at Europa-Parlamentet har holdt fast i ambitiøse mål, og at et land som Danmark har været særdeles aktivt i forhold til at minimere udvandingen," siger Jeppe Juul, der er transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Stadig en vigtig aftale
Han hæfter sig ved, at EU trods alt stadig står tilbage med en ambitiøs politik, som på få år vil tvinge bilproducenterne til at gå fra en maksimal udledning på 130 g pr. km i 2015 til 95 g i 2020 for 95 procent af EU's personbiler.

"Det er en utrolig vigtig aftale, der vil betyde enorme brændstofbesparelser i Europa, og vil give et seriøst bidrag til at sænke CO2-udledningen og samtidig mindske vores afhængighed af importeret olie," lyder det fra Jeppe Juul.

Danmark har tænkt sig at støtte kompromisset, selv om regeringen ville have foretrukket at holde fast ved den oprindelige aftale fra juni. De svækkede krav til CO2-udledningen kan få betydning for målene i regeringens klimaplan fra august om at reducere udledningen med 40 procent, fordi beregningerne bygger på den oprindelige aftale. Klimaminister Martin Lidegaard (R) har dog tidligere bekræftet over for Altinget.dk, at regeringen i så tilfælde vil finde på andre måder at opnå reduktionerne på.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

0:000:00