Debat

Trafikforum: Besparelser skaber usikkerhed

DEBAT: Finanslovforslagets besparelser på kollektiv trafik skaber usikkerhed i sektoren, der ellers har brug for stabil politisk opbakning for at opfylde de ambitiøse målsætninger om passagervækst, skriver Carsten Hyldborg, formand for Kollektiv Trafik Forum.

Finanslovsforslagets besparelser på kollektiv trafik skaber usikkerhed i sektoren, skriver Carsten Hyldborg, formand for Kollektiv Trafik Forum.
Finanslovsforslagets besparelser på kollektiv trafik skaber usikkerhed i sektoren, skriver Carsten Hyldborg, formand for Kollektiv Trafik Forum.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carsten Hyldborg
Formand for Kollektiv Trafik Forum

Kollektiv trafik har fortsat brug for opbakningen fra Christiansborg til at sikre sammenhængen og en god passagerservice i hele transportkæden.

Carsten Hyldborg
Formand for Kollektiv Trafik Forum

De annoncerede besparelser på investeringer i kollektiv trafik i regeringens finanslovforslag markerer et beklageligt tilbageslag for det brede transportpolitiske samarbejde, som har været gældende siden 2009.

Fakta
Regeringen vil frem mod 2019 spare knap 1,5 milliarder kroner, der er reserveret til nye investeringer i kollektiv trafik. Forslaget kommer oven i, at regeringen også vil fjerne 839 millioner til Aalborg Letbane, som rød blok aftalte sidste år. Og så skal DSB spare 300 millioner kroner om året.

Transportdebatten spørger derfor et nyt hold af debattører: Svigter regeringen den kollektive trafik, og hvad bliver i så fald konsekvenserne? Eller er besparelserne en nødvendig prioritering, der kan give råd til andre offentlige investeringer?

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Problemet er ikke, at regeringen ønsker en opbremsning i de offentlige investeringer, og at dette også rammer de store infrastruktursatsninger, herunder investeringer i kollektiv trafik. Det er værre, at regeringen helt sletter og aflyser statslige bidrag og puljer. Det skaber tvivl om regeringens transportpolitik. Støtter regeringen fortsat det brede samarbejde om infrastrukturinvesteringer?

Stabilitet afløst af usikkerhed
Mest problematisk er regeringens fjernelse af det statslige bidrag til Aalborg Letbane. Og der er tale om en sletning – ikke bare en udskydelse. Aalborg Kommune og Region Nordjylland er enige om letbanebeslutningen, som er en stor satsning, men som kun kan realiseres med statslig medfinansiering.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Aalborg Kommune og Region Nordjylland har været i god tro i forhold til støtten fra staten – baseret på principperne bag forliget fra 2009. Ét af formålene her var netop at skabe stabilitet omkring de langsigtede infrastrukturprojekter, som strækker sig over flere valgperioder. Nu er stabilitet afløst af usikkerhed.

Det var dog partiet Venstre, der var én af hovedarkitekterne bag forliget om ”En grøn transportpolitik” fra 2009, hvor en lang række transportpolitiske pejlemærker blev sat: Målsætningerne om, at kollektiv trafik skulle tage hovedparten af trafikvæksten, oprettelse af Infrastrukturfonden, en balance mellem investeringer i veje og kollektiv trafik, tilslutning til etablering af højklassede kollektive trafikløsninger i de fire største byer, principbeslutning om at indføre road pricing samt beslutning om at oprette en række målrettede statslige puljer, blandt andet Passagerpuljen, Fremkommelighedspuljen, Cykelpuljen og ITS-puljen.

Den kollektive trafik sektor har siden 2009 indarbejdet målet om vækst i passagertallet i planlægningen - en fordobling på jernbanen og en 50 procent vækst i bustrafikken.

Fortsat brug for politisk opbakning
Kollektiv trafik har fortsat brug for opbakningen fra Christiansborg til at sikre sammenhængen og en god passagerservice i hele transportkæden. Forliget fra 2009 viste vejen. Men relativt beskedne midler i målrettede puljer blev der opnået store forbedringer på forsømte områder.

Her skal peges på to områder, som stadig er nødlidende i det kollektive trafiksystem: Fremkommelighed samt stationer, terminaler og stoppesteder.

Dårlig fremkommelighed for busser er desværre meget udbredt. Det er dyrt, og det forringer passagerservicen. Et stort skridt blev taget med den statslige ”Busfremkommelighedspulje” 2010-2014, som støttede øget brug af signalprioritering i kryds, bygning af busbaner, etablering af den første højklassede busstrækning (BRT) samt modernisering af busterminaler over hele landet. Meget mere kan gøres på dette område.

Infrastruktur lever ikke op til moderne standard
En stor del af den kollektive trafiks infrastruktur – stationer, busterminaler og stoppesteder – lever ikke op til en moderne standard. Efter at DSB valgte at lukke deres billetsalg på de fleste stationer, eksisterer der nu et fælles problem med tryghed, kundeinformation og servicefaciliteter. Desuden er der brug for at udvikle fælles løsninger for et moderne digitaliseret servicekoncept, som spiller hensigtsmæssigt sammen med de fysiske anlæg.

En statslig flerårig pulje til styrkelse af fremkommelighed samt udvikling af den kollektive trafiks infrastruktur vil kunne bidrage til at forbedre serviceniveauet og tiltrække flere passagerer til den kollektive trafik.

Forslaget giver dog kun mening, hvis målsætningerne fra 2009 fastholdes, og hvis det brede politiske samarbejde om infrastruktur- og transportinvesteringer forsætter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00