Debat

Voi-direktør: El-cykler og -løbehjul er vejen til mere grøn transport og mindre trængsel

På trods af ambitioner om at være en grøn foregangsby med klimaneutralitet i 2030 er
trafiktrængslen kun blevet værre. En løsning er el-cykler og el-løbehjul, som vil lette trængslen på vejene, skriver Erik Christian Hasselbalch

Hvis København formår at integrere mikromobile transportmidler som el-cykler og el-løbehjul, vil det lette trængslen på vejene, skriver Voi-direktør.
Hvis København formår at integrere mikromobile transportmidler som el-cykler og el-løbehjul, vil det lette trængslen på vejene, skriver Voi-direktør. Foto: Erik Christian Hasselbalch
Erik Christian Hasselbalch
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Flere biler, færre parkeringspladser og mere trængsel i gaderne. Det lyder ikke som
drømmen om den moderne storby anno 2022. Ikke desto mindre er det alt sammen noget, der er hverdag i København.

For lige nu går det den forkerte vej i Hovedstaden. En rapport fra Vejdirektoratet viser, at trafiktrængslen er steget med 33 procent de seneste 10 år på de store indfaldsveje til København. Trafikpropper, luftforurening, støj og parkeringsvanskeligheder er alle gener heraf.

Læs også
 
Heldigvis findes der en løsning, der er både nem og ligetil – nemlig at styrke byens mikromobilitet. Hvis København formår at integrere mikromobile transportmidler som el-cykler og el-løbehjul, vil det lette trængslen på vejene.

De er klimavenlige transportmidler, der både kan fragte dig fra A til B, men som i særdeleshed kan supplere og styrke den kollektive trafik. 

Det er en løsning med et stort potentiale i. Særligt i en hovedstad som København, der har store grønne ambitioner, en veludviklet kollektiv trafik og borgere, der ønsker færre biler i byen.

Mere trafik trods grønne ambitioner
Men på trods af ambitioner om at være en grøn foregangsby med klimaneutralitet i 2030 er trafiktrængslen kun blevet værre.

Der snakkes både om bilfri dage og lukkede veje, nedlægning af parkeringspladser, bedre infrastruktur for cykler og omlægning til elbils-parkering, men måske bør man også kigge på at styrke mikromobiliteten i hele byen. Og faktisk bør man blot gribe en af de løsninger, der allerede er lige foran snuden på os.

På trods af ambitioner om at være en grøn foregangsby med klimaneutralitet i 2030 er trafiktrængslen kun blevet værre

Erik Christian Hasselbalch

Det ville hjælpe gevaldigt på trafikken, hvis flere københavnere tilvalgte den offentlige transport frem for bilen.

Men selv med den (næsten) nye metroring er der stadigvæk mange områder, hvor borgerne har brug for transport på den første og sidste kilometer. Her kan elcykler- og løbehjul være en katalysator.

De kan stå klar på stationerne, hvor de, der har langt fra metrostoppet og til arbejdet, kan hoppe på og selv køre resten af vejen. Det vil afhjælpe trafiktrængslen, reducere transporttiden og mindske byens klimaaftryk betragteligt.

Den strammeste regulering i Europa
Siden 1. januar 2021 har der været et parkeringsforbud, der de facto forbyder el-løbehjul i de mest udfordrede dele af København.

Jeg mener, det er på tide at genoverveje Europas strammeste regulering på området og lade sig inspirere af for eksempel Aarhus, der netop har fordoblet antallet af klimaneutrale el-løbehjul i byen til stor glæde for borgerne og trafikken i byen.

En ny Rambøll-undersøgelse viser, at 18,5 procent af brugerne ville erstatte bilen eller taxaturen med et el-løbehjul, hvis de havde muligheden. Det virker som et logisk skridt i en kommune, der har ambitioner om at skabe en klimaneutral hovedstad. Så hvad venter vi egentlig på, København?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Christian Hasselbalch

Landechef, Voi
cand.merc. (CBS 2015)