Jacob Jensen
 svarer 
Lea Wermelin

Hvor stor en andel af biler har mulighed for at få monteret et partikelfilter?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 114, Spørgsmål 4

Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af bilerne der har mulighed for at få monteret et partikelfilter, og for, hvor store omkostningerne som minimum skal være for at berettige til en dispensation fra kravet om montering af et filter?

Svar fra onsdag den 23. februar 2022
69 procent af de omfattede personbiler og 55 procent af de omfattede varebiler

Miljøstyrelsen har bedt Teknologisk Institut (TI) kortlægge markedet for partikelfiltre til dieseldrevne personbiler og varebiler. TI har sammenkørt data fra Køretøjsregisteret med data i databaser over reservedele til biler. Resultatet viser, at der kan findes partikelfiltre, som teknisk set er forberedt til eftermontering på 69 pct. af de omfattede personbiler og 55 pct. af de omfattede varebiler.

Miljøstyrelsen oplyser endvidere, at der arbejdes på at kvalitetssikre tallene, fordi en del af filtrene muligvis ikke er godkendt til montering på Euronorm 4 køretøjer. Samtidigt undersøges i dialog med danske producenter og importører af filtre muligheden for at få flere af de eksisterende filtre godkendt til montering på Euronorm 4 køretøjer.

Køretøjer, der anvendes privat, vil være omfattet af en række undtagelser, jf. besvarelsen af spørgsmål 1 til L 114. Et partikelfilter til eftermontering på en dieseldreven personbil koster ca. 6.000 kr. inklusiv montering. Det er ikke fastlagt, hvor store omkostningerne minimum skal være for at komme i betragtning til en undtagelse for et køretøj til privat brug. Udgangspunktet er, at filteret skal være et standard produkt på reservedelsmarkedet, der er klar til eftermontering på køretøjet. I forhold til den nuværende og fremtidige dispensationspraksis for erhvervskøretøjer er omkostningerne for montering af partikelfilter kun relevant for unikke specialkøretøjer, hvor de sammen med andre kriterier kan indgå i vurderingen af dispensation.


0:000:00