Thomas Danielsen afviser ansvar for skønmalede tal: "Jeg har ikke haft noget med den bestilling at gøre"

Transportminister Thomas Danielsen afviser, at han bestilte det notat, der fik Egholmforbindelsen til at se bedre ud på grund af en ændret regnemetode. Det har han ellers tidligere meddelt Folketinget. 

Transportminister Thomas Danielsen (V) mener, at det er rettidig omhu, at Transportministeriet bestilte nye beregninger af Egholmforbindelsen med ny metode netop som lovbehandlingen skulle begynde. 
Transportminister Thomas Danielsen (V) mener, at det er rettidig omhu, at Transportministeriet bestilte nye beregninger af Egholmforbindelsen med ny metode netop som lovbehandlingen skulle begynde. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Kort før den endelige beslutning om at sende anlægsloven for Egholmforbindelsen til behandling i Folketinget besluttede transportminister Thomas Danielsen (V) at skifte sit ministeries regnemetode.

Den nye metode betød, at økonomien i Egholmforbindelsen blev væsentligt forbedret i nye beregninger, som Transportministeriet bestilte hos Vejdirektoratet dagen før et afgørende møde i forligskredsen 21. februar 2024.

Men Thomas Danielsen afviser, at han var personligt involveret i bestillingen.

"Det er ikke noget, jeg har bedt om at få udarbejdet. Jeg har ikke haft en plan om, at det skulle være en del af sagen,” siger han.

Hvordan synes du, at det ser ud, at Transportministeriet dagen før et afgørende forligskredsmøde bestiller nye beregninger med en ny metode, der får projektet til at se bedre ud?

"Jeg har ikke haft noget med den bestilling at gøre. Jeg sidder naturligvis ikke og godkender, hvad embedsværket prøver at få afklaret op til et forligskredsmøde. De gør bare, hvad de kan for at kunne svare på, hvad der måtte komme af spørgsmål,” siger Thomas Danielsen.

Den forklaring er modstridende med et svar, som ministeren giver i et svar til Folketinget 14. marts 2024.

Her fortæller han, at han selv bestilte beregningerne hos Vejdirektoratet.

”Jeg har anmodet Vejdirektoratet om at foretage en beregning af, hvordan samfundsøkonomien ville skulle beregnes aktuelt,” skriver ministeren her.

Han afviser ikke desto mindre, at det var hans personlige beslutning at give bestillingen til Vejdirektoratet.

"Jeg skal ikke kunne svare på, hvad der har været af dialog i embedsværket. Det kan sagtens være, at de har sagt, at der er forligskredsmøde på en bestemt dato. Det kan jeg ikke svare på. Det har jeg ikke haft kendskab til. Det har i hvert fald ikke været min hensigt, at det skulle anvendes som en del af beslutningsgrundlaget," siger Thomas Danielsen. 

Blev det her notat brugt på forligskredsmødet 20. februar?

"Nej."

Tidslinje: Sådan blev økonomien i Egholmforbindelsen pustet op
  • 22. juni 2023: Finansministeriet udgiver ny Vejledning i samfundsøkonomisk metode.
  • 19. februar 2024: Transportministeren godkender at skifte Transportministeriets beregningsmetode, så arbejdsudbudsforvridning ikke længere inkluderes i samfundsøkonomiske beregninger.
  • 20. februar 2024: Transportministeriet bestiller hos Vejdirektoratet en beregning af den interne rente på Egholmforbindelsen uden arbejdsudbudsforvridningseffekt. Der er svarfrist dagen efter. 
  • 21. februar 2024: Forligskredsen mødes og beslutter at sende anlægsloven for Egholmforbindelsen i høring.
  • 23. februar 2024: Stinus Lindgreen (RV) beder transportministeren om opdaterede samfundsøkonomiske beregninger for Egholmforbindelsen.
  • 28. februar 2024: Anlægsloven for Egholmforbindelsen bliver fremsat for Folketinget.
  • 29. februar 2024: Transportministeriet meddeler Vejdirektoratet, at det fremadrettet har besluttet at tage arbejdsudbudsforvridning ud af alle beregninger.
  • 14. marts 2024: Transportministeren svarer på udvalgsspørgsmålet fra Stinus Lindgreen. Her er den interne rente opgjort til 3,5 procent uden arbejdsudbudsforvridning.
  • 14. maj 2024: Egholmforbindelsen bliver vedtaget af Folketinget.

Vi kan jo ikke freestyle

Da Transportministeriet ændrede regneprincipper 19. februar 2024, implementerede det efter otte måneders faglige overvejelser en ny vejledning i samfundsøkonomisk metode fra Finansministeriet, der blev lagt frem 22. juni 2023.

Dagen efter bestilte Transportministeriet nye samfundsøkonomiske beregninger af projektet.

Den bestilling blev lagt med frist allerede dagen efter, hvor det afgørende forligskredsmøde blev afholdt.

Hvorfor er det afgørende for jer, at I har de nye beregninger parat til det forligskredsmøde?

"Det har jeg ikke bedt om eller kendskab til. Men det er klart, at når Finansministeriet udstikker en ny vejledning til, hvordan man skal foretage samfundsøkonomiske beregninger, som er helt uafhængigt af det her anlægsprojekt, så siger jeg selvfølgelig, at det gør vi bare. Vi kan jo ikke freestyle og selv vælge, hvilke beregninger vi ønsker at bruge på Transportministeriets regi," siger Thomas Danielsen. 

Informerede ikke om underskud

De nye beregninger blev brugt, da Thomas Danielsen 14. marts 2024 svarede på et spørgsmål fra den radikale transportordfører, Stinus Lindgreen.

Det viser, at det var fornuftigt at bestille beregningerne, mener ministeren.

”Det er da godt arbejde af embedsværket. Jeg bliver da helt stolt af dem. Det er rettidig omhu, at de har forudset, at det spørgsmål kunne komme. Derfor har de fået det udregnet. Men det har ikke været vigtigt for mig," siger Thomas Danielsen.

I svaret til udvalget blev kun dele af Vejdirektoratets nye notat om Egholmforbindelsen lagt frem.

Det blev eksempelvis ikke videregivet, at projektet uden metodeændringen ifølge beregningerne giver et samfundsøkonomisk underskud på næsten 200 millioner kroner.

Hvorfor svarer du ikke Folketinget, at projektet går i minus, hvis man følger den gamle beregningsmetode?

"Jeg svarer præcist på, hvad der bliver spurgt om, og han (Stinus Lindgreen, red.) har jo allerede vidst, hvad projektet gav i 2023-tal med den tids beregninger.”

I det notat, som svaret til udvalget er baseret på, skriver Vejdirektoratet, at projektet kun giver overskud, hvis man tager ændrer metode og tager arbejdsudbudseffekten ud. Det giver du ikke videre til udvalget. Hvordan kan det være?

"Jeg har ikke noget af det, du præsenterer mig for foran mig, så jeg kan ikke på stående fod sige det. Men jeg vil bare sige, at jeg aldrig tilbageholder oplysninger for nogen. Man kan søge aktindsigt i alt, og Folketinget får indsigt i alt, hvad de spørger om.”

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024