Jacob Jensen
 svarer 
Trine Bramsen

Hvad vil det koste at gøre kørsel over Storebæltsbroen gratis?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 189, Spørgsmål 1

Vil ministeren redegøre for, hvilken finansiering det vil kræve fra statens side at gøre kørsel over Storebæltsbroen gratis, jf. Lov om anlæg af fast forbindelse over Storebælt?

Svar fra fredag den 8. april 2022
Så mange milliarder vil det koste at fjerne brugerbetaling på Storebæltsbroen

Jeg er oplyst om, at hvis det skulle blive besluttet at fjerne brugerbetalingen på Storebæltsforbindelsen pr. 1. juli 2022, jf. B 189, vil det umiddelbart få følgende økonomiske konsekvenser for staten:

- Indfrielse af gælden, der udgjorde 19,1 mia. kr. pr. 31. december 2021.
- Løbende omkostninger og reinvesteringer på Storebæltsforbindelsen på i omegnen af 315-515 mio. kr. årligt i 2022-priser.
- Det nuværende årlige driftstilskud fra A/S Storebælt på knap 35 mio. kr. til besejlingen af ruten Spodsbjerg-Tårs samt yderligere tilskud til drift af en færgerute mellem Sjælland og Jylland samt til driften af overfarten Spodsbjerg-Tårs på 250-350 mio. kr. i 2022-priser.
- Udbytteforpligtigelser til staten baseret på udbytte fra A/S Storebælt for i alt 9,8 mia. kr. til medfinansiering af politiske aftaler, heraf 8,0 mia. kr. i 2022-priser til at medfinansiere ’Aftale om Infrastrukturplan 2035’ fra 2021.

Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af udvalgets spørgsmål 2 til B 189.

Side

0:000:00