Debat

Mål, midler - motivation?

DEBAT: Motivation skal fylde mere i bestræbelserne for at få flere - også personer over 40 år - til at tage en ungdomsuddannelse, skriver formanden for SOSU-Lederforeningen, Inger Margrethe Jensen.
Inger Margrethe Jensen er formand for SOSU-Lederforeningen.
Inger Margrethe Jensen er formand for SOSU-Lederforeningen.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Inger Margrethe Jensen
Formand for SOSU-Lederforeningen

Der er bred enighed om 95-procents-målsætningen blandt uddannelsesaktører og politikere. I SOSU-Lederforeningens regi arbejder ledere, lærere, uddannelsesvejledere, praktikkoordinatorer og andre ansatte på social- og sundhedsskolerne dagligt for at give eleverne lyst til og mulighed for at gennemføre deres uddannelse.

Den nuværende regering definerer 95-procents-målsætningen som, at 95 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Konkret udregnes gennemførselsprocenten ud fra en profilmodel, som gælder det forventede uddannelsesmønster fra 9. klasse og 25 år frem til, at ungdomsårgangen er nået 40 år.

Denne model fungerer fint for de fleste ungdomsuddannelser. Social- og sundhedsuddannelserne er imidlertid en af de uddannelser, hvor de unge er en del ældre end på de andre ungdomsuddannelser. På social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen er omkring en fjerdedel af eleverne over 40 år.

Mål og middel-diskussionen har nu fyldt en del i uddannelsesdebatten - jeg vil opfordre til, at vi skifter m-ord og fokuserer på motivation.

Inger Magrethe Jensen
Formand for SOSU-Lederforeningen

Uddannelse er ikke betinget af alder
Her er det vigtigt at huske, at det egentlige mål, nemlig at alle borgere får en uddannelse, så de kan klare sig godt både på arbejdsmarkedet, i familielivet og som samfundsborgere ikke er betinget af aktuel alder.

Selv når man har passeret 40 år kan en uddannelse som social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent indebære indlysende fordele. For de kvinder og mænd, som får adgang til jobs i social- og sundhedssektoren og en identitet som faglærte, for de ældre og syge, som får gavn af kvalificerede medarbejdere i en sektor med tendens til mangel på arbejdskraft, og for det samfund, som får flere borgere med lønindkomst frem for på overførselsindkomst. 95-procent-målsætningen må ikke betyde, at vi glemmer uddannelse til de unge, der er blevet lidt ældre.

Motivation skal fylde mere
Perspektivet livslang læring giver mening for såvel de, der fik en uddannelse som unge, som de der ikke fik en ungdomsuddannelse og for de, der i voksenlivet skifter branche og derfor har behov for en uddannelse nummer to. Vi har alle brug for at ajourføre eller videreudvikle vores kompetencer på et arbejdsmarked i stadig forandring.

Mål og middel-diskussionen har nu fyldt en del i uddannelsesdebatten - jeg vil opfordre til, at vi skifter m-ord og fokuserer på motivation! Den nødvendige drivkraft for al læring - lad os samle kræfterne om at videreudvikle en motivationsskole i stedet for ensidigt at fokusere på en præstationsskole.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00