Debat

Ambitiøs VEU-digitalisering?

DEBAT: For at spare penge har man digitaliseret studieadministrationen som et led i effektivisering af uddannelsesdriften. Men når man følger digitaliseringen af VEU-administrationen, kunne man fristes til at spørge, om de virtuelle ambitioner denne gang overstiger virkelighedens præmisser.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I SOSU-Lederforeningen mener vi, at digitalisering er en udmærket vej til en effektiv studieadministration - men det kræver politisk omtanke og realisme, hvad angår tidsperspektivet og besparingsprovenuet.

Inger Margrethe Jensen
Formand for SOSU-lederforeningen

Af Inger Margrethe Jensen
Formand for SOSU-lederforeningen

Digitaliseringen af administrationen på det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde består blandt andet i tilmelding til kurser samt ansøgning om VEU-godtgørelse og befordringstilskud på internetportalen EfterUddannelse.dk. Tal fra Undervisningsministeriets hjemmeside viser, at det lige nu kun er cirka 18 procent af kursisterne, der tilmeldes digitalt på EfterUddannelse.dk, og i forlængelse heraf er det kun 12 procent af virksomhederne, der bruger portalens andre funktioner løbende. Det må på baggrund af disse tal konstateres, at det kunne gå bedre.

Der har gennem implementeringsprocessen været den opfattelse, at det er ude på institutionerne, herunder på social- og sundhedsskolerne, at forhindringerne opstår. Efter sigende eksisterer der en fasttømret kultur på skolerne, som besværliggør implementeringen af nye arbejdsprocedurer.

Digitalisering
I SOSU-Lederforeningen er vi meget optagede af at bruge færrest mulige ressourcer på unødvendig manuel administration og flest mulige på kerneydelsen. Social- og sundhedsskolerne har i tråd med tidsånden gennemgået digitaliseringer på alle tænkelige niveauer i de seneste år, særligt på det studieadministrative område, men også gennem brug af pædagogisk it og inddragelse af digitale medier i undervisningen. Skolerne er altså mere end 'digitaliserbare', og dette gælder også på VEU-området.

For de større offentlige arbejdsgivere, som særligt er dem, social- og sundhedsudbuddene henvender sig til, er nogle af de største problemer i digitaliseringsprocessen en manglende forståelse for de organisatoriske udfordringer, der bl.a. er i kommunerne. En særlig udfordring er, at EfterUddannelse.dk kræver Digital Signatur. Oftest gives denne udelukkende til ledelsesniveauet, men man kan vel dårligt forestille sig, at det fremover vil være en kommunal leder, der påtager sig at tilmelde sine medarbejdere gennem EfterUddannelse.dk. For de mindre institutioner inden for omsorgs- og plejeområdet kan problemerne betyde, at man helt undlader at opkvalificere sine medarbejdere, såfremt social- og sundhedsskolerne ikke også på sigt tilbyder deres ekstra hjælp. Skolerne har således en betydelig arbejdsopgave i at servicere virksomhederne for at sikre, at behovet for efteruddannelse dækkes.

Lille tidsramme
SOSU-Lederforeningen oplever i dialogen med foreningens medlemmer, at der både er optimisme og vilje til at få EfterUddannelse.dk til at fungere, men de udtrykker samtidig også bekymring for den tidsramme, der er sat. Skolerne står i krydspresset mellem på den ene side at være forpligtede til at tilbyde virksomhederne vejledning og på den anden side at skulle understøtte ambitionen om en fuld digitalisering, således at den besparelse, der allerede er trukket i skolernes budgetter, kan realiseres i praksis. Mon det kun er social- og sundhedsskolerne, der oplever det sådan?

Et bud er, at virksomhedernes brug af EfterUddannelse.dk kommer af sig selv, når det pr. 1. juli bliver obligatorisk at søge om VEU-godtgørelse digitalt. På social- og sundhedsskolernes vegne, og de øvrige udbydere for den sags skyld, kunne man dog frygte, at skæringsdatoen blot vil betyde et øget pres på skolernes administration. I sidste uge er VEU-digitaliseringen i medierne blevet sammenlignet med 'Tinglysnings-skandalen'. Så galt håber og tror SOSU-Lederforeningen ikke, at det vil gå - men det står klart, at det må overvejes, om VEU-digitaliseringen er blevet en kende for ambitiøs? Foreligger der en plan for, hvad der skal ske, hvis anvendelsesprocenten ikke stiger inden sommer?

Fakta
Bland dig?
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Foto:

I SOSU-Lederforeningen mener vi, at digitalisering er en udmærket vej til en effektiv studieadministration - men det kræver politisk omtanke og realisme, hvad angår tidsperspektivet og besparingsprovenuet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00