Bureaukrati er stopklods for nye skoleledere

UDSKIFTNING: Skolelederne bliver ældre og ældre, men de unge lærere vil ikke overtage. Et problem, mener Skolelederforeningen og DLF, der efterspørger mere frihed og mindre bureaukrati.
Både lærer- og lederforeningerne peger på, at øget pædagogisk indhold i lederjobbene vil gøre det mere attraktivt for lærerne at erstatte klasselokalet med kontoret.
Både lærer- og lederforeningerne peger på, at øget pædagogisk indhold i lederjobbene vil gøre det mere attraktivt for lærerne at erstatte klasselokalet med kontoret.Foto: colourbox.com
Per Bang Thomsen

Det er kommunerne selv, der skal integrere ledelse i deres skolepolitik.

Karen Ellemann (V)
Folkeskoleordfører

Der skal fjernes noget bureaukrati. Kerneopgaven for en leder er nu en gang at lede sin medarbejderstab.

Anders Balle
Formand, Skolelederforeningen

Det skal være mere attraktivt at have ledelsesansvaret på de enkelte skoler, og det kan kun ske, hvis vi giver skolerne friere tøjler.

Lotte Rod (R)
Folkeskoleordfører
Fakta

DPU's kvalitative undersøgelse viser, at kun én ud af seks skoleledelser har en strategi til at rekruttere de kommende ledere.

På halvdelen af alle skoler har hverken kommune eller ledelse en plan for, hvordan de finder ledertalenter.

Gennemsnitsalderen for en skoleleder er godt 50 år. 60 procent af lederne ligger over gennemsnittet.

Skolelederne har i gennemsnit været en del af ledelsen i 11 år.

Til spørgsmålet "Hvorfor påtog du dig denne ledelsesfunktion" svarer 41 procent af lederne, at de blev opfordret af en anden leder.


Kilde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole

Mere end hver anden folkeskoleleder i Danmark er over 50 år - og de unge lærere står ikke i kø for at overtage, når de nuværende ledere om nogle år går på pension.

Det konkluderer en rapport fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der netop er offentliggjort.

At ledermanglen truer er dog ikke kun et resultat af, at andelen af ældre lærere er steget, og at et større generationsskifte snart presser sig på. Årsagen er i lige så høj grad, at lærerne er tilbageholdende med at satse på en lederkarriere. Ifølge de adspurgte lærere i rapporten er jobbet som leder nemlig alt for bureaukratisk og administrativt.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00