Demokratisk dannelse i folkeskolen

FOLKESKOLE: Weekendens terrorhændelser har igen fået politikerne til at have fokus på værdier og demokrati i folkeskolen. Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, kritiserer politikerne for kun at interessere sig for demokratisk dannelse, når der sker enkeltstående, voldsomme begivenheder.

Tilbage i 2005 fandt debatten om Muhammed-tegningerne hurtigt vej til de danske folkeskoler. Politikkerne var hurtigt ude og opfordre til en ændring af kristendomsfaget til et bredere religionsfag, hvor elever allerede fra de små klassetrin skulle stifte bekendtskab med de store verdensreligioner. I en formålsparagraf blev det i tiden efter Muhammed-krisen vedtaget, at eleverne skal være fortrolige med dansk kultur samt historie og samtidigt have forståelse for andre lande og deres kultur.

”Den danske folkeskole står for åndsfrihed, lighed og demokrati,” sagde Christine Antorini (S), dengang uddannelsesordfører for Socialdemokraterne. Ligeledes udtalte tidligere uddannelsesordfører for DF Martin Henriksen (DF), at folkeskolen skulle være med til at løse integrationsproblemer.

EL: Folkeskolen skal tage sig af racisme og antisemitisme

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00