Debat

Få praktikpladser bliver unges stopklods

DEBAT: Unge oplever deres uddannelsesønske som en stopklods og ikke som en løftestang, da der ikke er praktikpladser nok. Derfor opfordrer formand for SOSU-Lederforeningen, Inger Margrethe Jensen, til at kaste boldene op og tænke nyt.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Inger Margrethe Jensen,
formand for SOSU-Lederforeningen og direktør på Social- og Sundhedsskolen København 

Der er mange, der i disse år gerne vil have kompetencer til at arbejde professionelt med mennesker i alle aldre. Det er glædeligt, at så mange gerne vil have en erhvervsrettet uddannelse indenfor sundhed, omsorg og pædagogik. Desværre er det ikke alle, der kan få opfyldt deres uddannelsesønske, og rigtig mange kvalificerede ansøgere må afvises, da der ikke er tilstrækkeligt med praktikpladser. Det er et stort problem for den enkelte ansøger, men også for bestræbelserne på at opfylde den politiske målsætning om at 95 % af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse.

KL fremhæver i deres ældrepolitiske udspil fra 2010, at der om 10 år vil være mere end 30 % flere ældre, samtidig med at mere end 1/3 af de ansatte på ældreområdet i samme periode vil gå på pension. Det resulterer i en markant arbejdskraftmangel, der ifølge FOA betyder, at der om 10 år skal rekrutteres 67.000 nye social- og sundhedsmedarbejdere.

Et så stort behov kræver rettidig omhu for at sikre, at den kvalificerede arbejdskraft er tilstede når behovet er der. Derfor er det vigtigt at øge antallet af praktikpladser i en periode.

Nye ideer skal skabe flere praktikpladser
Den store interesse for uddannelserne kalder på nytænkning i forhold til at sikre rammer, der understøtter, at så mange som muligt kan tage en social- og sundhedsuddannelse eller en erhvervsrettet pædagogisk uddannelse.

Den store interesse for uddannelserne kalder på nytænkning i forhold til at sikre rammer, der understøtter, at så mange som muligt kan tage en social- og sundhedsuddannelse eller en erhvervsrettet pædagogisk uddannelse.

Inger Margrethe Jensen
Formand for SOSU-Lederforeningen

Det kræver personlig, fysisk og faglig kapacitet på arbejdspladserne, at sikre elever den rigtig støtte og vejledning i praktikken, så de opnår de rette kompetencer. De offentlige arbejdspladser er gode til dette, men de fleste offentlige arbejdspladser i social- og sundhedssektoren og på det pædagogiske område har mange elever og studerende i løbet af et år. Der bør igangsættes forsøg med alternative organiseringer af praktikforløbene for at skabe plads til endnu flere elever. Det kan f.eks. være intensive træningsforløb i sosu-laboratorier, skolepraktik med fag og projekter på højt teoretisk niveau, læringsrum på praktikstederne og der er sikkert mange andre muligheder. I dag er kravene defineret ved de institutionelle rammer, altså om praktikpladsen hører under en region eller en kommune, og om praktikken foregår i hjemmepleje, på plejehjem, på sygehus eller en psykiatrisk institution. Verden har ændret sig, så lad os kaste boldene op og se, om vi kan organisere praktikken på en anden måde.

Den væsentligste hindring for flere praktikpladser er dog den økonomiske situation i den offentlige sektor. Der skal ganske enkelt flere midler til at ansætte flere elever. Men lad os sammen, kommuner, regioner, staten, FOA og social- og sundhedsskolerne, gå i gang med at finde nye veje til at løfte udfordringen, så de mange, der faktisk har lyst til en uddannelse, ikke oplever deres uddannelsesønske som en stopklods, men som en løftestang.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00