Hf-studerende: FGU gav mig fornyet lyst til at lære og dygtiggøre mig

Tiden på FGU rettede op på et forvrænget billede af uddannelse, som folkeskolen gav mig, skriver Lucas Grøndal, hf-studerende og tidligere FGU-elev.

Produktionsskolen, der senere blev til FGU, gav mig mulighed for at afprøve mig selv i helt nye omgivelser og sammenhænge. Ting som teater, eventkoordinering og dyrepasning var alt sammen noget, jeg ikke før havde associeret med uddannelse, skriver Lucas Grøndal.
Produktionsskolen, der senere blev til FGU, gav mig mulighed for at afprøve mig selv i helt nye omgivelser og sammenhænge. Ting som teater, eventkoordinering og dyrepasning var alt sammen noget, jeg ikke før havde associeret med uddannelse, skriver Lucas Grøndal.Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Ritzau Scanpix

Min opfattelse af, hvad det vil sige at gå i skole og tage en uddannelse, forandrede sig markant i løbet af min tid på FGU. 

Men forandringen havde ikke været nødvendig, hvis min introduktion til uddannelse i første omgang havde været mere åben, alsidig og værdiskabende.

Motivation og læring er uløseligt forbundet med ens uddannelsesmæssige præstationer. De fleste ungdomsuddannelser bygger da også på en antagelse om, at man som udgangspunkt ikke begynder et uddannelsesforløb, medmindre man er motiveret til det.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00