Klassestørrelser splitter landets skoleforældre
Per Bang Thomsen
JournalistDe lærere, som underviser i store klasser, har svært ved at nå rundt til alle eleverne i løbet af en lektion. Det bliver de nødt til, hvis eleverne skal have noget meningsfuldt ud af undervisningen.
Dorte Lange
Næstformand i Danmarks Lærerforening
Ifølge en måling, som Epinion har lavet for Danmarks Lærerforening blandt mere end 1000 forældre med børn i folkeskolen, vurderer 49 procent af de adspurgte, at antallet af elever i deres børns klasse er passende i forhold til at kunne få opmærksomhed og hjælp fra læreren.
47 procent af forældrene mener derimod, at der er for mange elever i klassen til, at læreren har tid nok til dem alle, mens fire procent svarer "ved ikke" til spørgsmålet.
Ifølge Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening, er det problematisk, at godt hver anden forældre ikke føler, at læreren har nok tid til børnene.
"Vurderer du, at antallet af elever i dit barns klasse er passende i forhold til mulighederne for at få opmærksomhed og hjælp fra læreren?"
Ja, det er passende: 49 procent
Nej, der er for mange: 47 procent
Ved ikke: 4 procent
Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret spørgeskemaundersøgelse for Danmarks Lærerforening via Epinions Danmarkspanel i perioden 5. september til 12. september 2013. Resultaterne bygger på svar fra 1.009 repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover, som har børn i kommunal folkeskole.