Debat

Lærere og skoleledere: København svigter sit ansvar ved at rive tæppet væk under Skoletjenesten

Det vil få vidtrækkende konsekvenser for kvaliteten af elevernes undervisning, hvis Københavns Kommune river tæppet væk under Skoletjenestens partnerskaber med kulturinstitutioner, skriver Katrine Fylking og Jeanne Jacobsen.

En lukning af partnerskaberne i Skoletjenesten vil betyde et bortfald af det praksisnære samarbejde mellem de københavnske skoler og kulturinstitutionerne, skriver Katrine Fylking og Jeanne Jacobsen.
En lukning af partnerskaberne i Skoletjenesten vil betyde et bortfald af det praksisnære samarbejde mellem de københavnske skoler og kulturinstitutionerne, skriver Katrine Fylking og Jeanne Jacobsen.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Forvaltningen i Københavns Kommune har fremlagt et spareforslag, som vil fjerne tilskuddet til Skoletjenesten. Det er vi overraskede over, og vi er uenige i forvaltningens vurdering af konsekvenserne. 

Skoletjenesten er et uerstatteligt videnscenter, og det vil være et tab for vores skoler og elever, hvis Skoletjenesten ikke længere kvalificerer og udvikler undervisning på kulturinstitutioner som for eksempel Nationalmuseet, Arbejdermuseet, Statens Museum for Kunst og Designmuseum Danmark.

Vi opfordrer derfor politikerne til at droppe forslaget.

50 års erfaring er i fare

København har en stærk tradition for at udvikle undervisningen mellem byens skoler og de kulturinstitutioner, der ligger i hovedstadsområdet.

Undervisningen af vores elever i København skal være topkvalificeret, hvilket naturligvis kræver en vedvarende pædagogisk og didaktisk diskussion og udvikling af den undervisning.

København er landets hovedstad. Det er særligt, og der følger forpligtelse og ansvar

Katrine Fylking og Jeanne Jacobsen
Hhv. formand for Københavns Lærerforening og Skolelederforening København

Derfor er det helt galt at afskaffe den udvikling af undervisning, som Skoletjenesten varetager på kulturinstitutionerne og har været garant for i mange år. Vi mener, at København fortsat skal gå forrest på det her område. 

København er landets hovedstad. Det er særligt, og der følger forpligtelse og ansvar. Mange af de statslige kulturinstititioner ligger i vores kommune, hvilket giver os nogle muligheder for samarbejder, som ikke alle andre kommuner har. Og det har vi haft tradition for at udnytte.

Det betyder ikke, at der ikke er elever fra andre kommuner, som kan få del heri, ligesom vores elever får, hvis de besøger andre kommuner rundt om i landet.

Skoletjenesten er et videnscenter for eksterne læringsmiljøer, der udvikler og kvalificerer undervisning på museer og andre kulturinstitutioner. Københavns Kommune gik forrest og Skoletjenesten blev skabt helt tilbage i begyndelsen af 1970’erne og har altså mere end et halvt århundredes erfaring med læringsmiljøer udenfor skolerne.

Afhængig af tilskud

Børne- og Ungdomsudvalget på Københavns Rådhus diskuterer lige nu, om de vil fjerne det kommunale tilskud til Skoletjenesten på 3,4 millioner kroner årligt.

Det primære argument er, at Skoletjenestens tilbud bliver brugt af andre kommuner, og finansieringen derfor ikke bør være Københavns Kommunes anliggende. 

Skoletjenesten vurderer, at cirka halvdelen af de elever, der bruger deres tilbud, er københavnerbørn.

Københavns Kommune finansierer 25 procent af Skoletjenestens budget. Børne- og Undervisningsministeriet står for 50 procent, mens de sidste 25 procent finansieres af de kulturinstitutioner Skoletjenesten har partnerskab med og Skoletjenestens egen indtjening.

Læs også

Der bliver således taget ansvar for tjenestens økonomi på et nationalt plan, og når halvdelen af brugerne i Skoletjenestens partnerskaber er københavnske børn, giver det god mening, at København er med til finansieringen, hvilket selvfølgelig også giver kommunen indflydelse på retningen for undervisningen på kulturinstitutionerne.

Både forvaltningen og Skoletjenesten vurderer selv, at der er væsentlige risici forbundet med organisationens videre drift, hvis Københavns Kommunes tilskud bliver fjernet. Kulturinstitutionernes tilskud til Skoletjenesten er nemlig afhængig af kommunens tilskud. 

Der findes ikke nogen erstatning

I forslaget fra forvaltningen fremgår det, at skolerne kan finde eksterne undervisningstilbud gennem Åben Skole – en kommunal afdeling, som indkøber undervisningsforløb hos en lang række leverandører i byen. Disse forløb kan skolerne bestille via Åben Skoles onlineportal. 

Politikerne på rådhuset bør i stedet se på de muligheder, som åbenlyst ligger i partnerskaberne med Skoletjenesten

Katrine Fylking og Jeanne Jacobsen
Hhv. formand for Københavns Lærerforening og Skolelederforening København

Vi vil gerne understrege, at Åben Skole på ingen måde kan ses som en erstatning for Skoletjenesten. Åben Skole er en indkøbsordning, Skoletjenesten er et videnscenter. 

En lukning af partnerskaberne i Skoletjenesten vil betyde et bortfald af det praksisnære samarbejde mellem de københavnske skoler og kulturinstitutionerne. Det er her det didaktiske og pædagogiske rum er, hvor undervisningen konstant er i udvikling.

Der er fokus på elevernes møde med kunsten og med museumsgenstandene, hvor der er fokus på fordybelse, dannelse og demokrati i et større perspektiv, hvor eleverne møder nogle højt kvalificerede og specialiserede medarbejdere og får nogle uvurderlige sanselige oplevelser i mødet med nogle af de ting, som de ellers præsenteres for på en skærm.

Vi ser det som meget vigtigt, at der ikke udelukkende i Københavns Kommune prioriteres hurtige og nemme tilbud på undervisning og oplevelser til eleverne gennem uforpligtende tilbud i Åben Skole. Der skal tages et reelt ansvar for udvikling og kvalificering af undervisning med høj faglighed i de eksterne læringsmiljøer.

Tab for lærere og elever i København

Hvis Skoletjenestens partnerskaber lukker, vil det være et tab for lærere og elever i København. Det vil uden tvivl betyde et markant fald i kvaliteten af den eksterne undervisning. Vi savner den nuancering og kvalificering af forslaget på Københavns Rådhus.

Skoletjenesten tilbyder en række pædagog- og lærerkurser på de forskellige kulturinstitutioner. De kurser er i høj grad med til at kvalificere og kompetenceudvikle pædagoger og lærere i de københavnske folkeskoler.

Her er gode muligheder for at indtænke de store fastholdelses- og rekrutteringsproblemer, som vi oplever i det københavnske skolevæsen.  

Skoletjenesten har i øvrigt en aftale med Københavns Professionshøjskole om at uddanne cirka 1000 lærerstuderende i brugen af eksterne læringsmijøer, hvilket er skrevet ind i den nye læreruddannelse. Alt hvad der styrker optaget og fastholdelse af kvalificerede studerende på læreruddannelsen, bør vi opretholde.

Politikerne på rådhuset bør i stedet se på de muligheder, som åbenlyst ligger i partnerskaberne med Skoletjenesten. Her tænker vi særligt på mulighederne for at skabe tæt samarbejde mellem de københavnske folkeskoler og kulturinstitutionerne.

Her er et stort uudnyttet potentiale, som kan være med til at sikre en varieret undervisning af høj faglig kvalitet til alle elever. Der er et politisk ønske om en skole af mere praktisk karakter, og her er en oplagt mulighed for netop at styrke den del.

Vi vil desuden gerne henvise til dette indlæg fra en række af de københavnske museumsdirektører. De har flere gode pointer, blandt andet at Skoletjenesten også er med til at reducere kulturel ulighed, fordi de giver kulturtilbud til børn fra økonomisk mindre velstillede hjem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Katrine Fylking

Formand, Københavns Lærerforening

0:000:00