Debat

Lektor: Heinager og Goldschmidt bruger desperat uhæderlige metoder i kamp for selvejet

I stedet for desperat at bruge citatfusk til at angribe et synspunkt, der ikke er blevet ytret, bør Ole Heinger og Lars Goldschmidt forholde sig til fakta. Fusioner og campusløsninger er nemlig ikke et vidundermiddel, som er uproblematiske og sænker administrationsomkostninger, skriver Burkhard Sievers.

Fusioner og campusdannelser er ikke et vidundermiddel. Lars Goldschmidt burde vide, at det kan være problematisk, skriver Burkhard Sievers.
Fusioner og campusdannelser er ikke et vidundermiddel. Lars Goldschmidt burde vide, at det kan være problematisk, skriver Burkhard Sievers.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Altinget den 15. marts forsøger Ole Heinager og Lars Goldschmidt for tredje eller fjerde gang at forsvare selvejets velsignelser i disse spalter. Det lykkes ikke ret godt, fordi de åbenlyst er løbet tør for argumenter.

Derfor prøver de med en anden strategi. De prøver på at nedsable Gymnasieskolernes Lærerforenings formands sobre indlæg fra den 8. marts ved at beskylde ham for løgn. ”For ikke at usandheder bliver til fakta”, som de skriver.

Problemet er bare, at Tomas Kepler ikke argumenterer med fakta, men med velovervejede synspunkter, som man kan være uenig med i, men som i sagens natur ikke kan være løgn.

Debattører bruger desperat uhæderlige metoder
Det gør opgaven unægtelig svær for de to rutinerede debattører, men så prøver de med en velkendt, men uhæderlig metode. De angriber et synspunkt, som ikke blev ytret.

Netop Lars Goldschmidt burde fra sine egne erfaringer med Campus Bornholm vide, at en sammenlægning af forskellige skolekulturer ikke er uproblematisk

Burkhard Sievers
Lektor, Odsherreds Gymnasium, og bestyrelsesmedlem, Gymnasieskolernes Lærerforening

Deres hovedbredside retter sig mod følgende sætning fra Tomas Keplers indlæg, som de sætter i citationstegn, som om der er tale om et citat ”… fordi bestyrelser og ledere udelukkende fokuserer på at konsolidere skolerne økonomisk med ønsket om fremgang og vækst.” Citat slut.

Problemet er bare, at denne sætning aldrig blev skrevet. Det vidner mest af alt om en desperathed, som man ikke skulle forvente i den offentlige debat. Så mit indlæg burde stoppe her for ikke at give plads til og dermed indirekte accept af citatfusk.

Hvis vores elever, både på det almene og det erhvervsrettede gymnasium, gjorde det, ville der falde bål og brænde over dem.

Campusdannelse er ikke et vidundermiddel
Men jeg kan konstatere, at der heller ikke er meget andet at hente i artiklen. Heinager og Goldschmidt gentager argumentet, at ZBC Sjælland har skabt nye undervisningssteder under selveje.

Ja, men det vil ikke ske i fremtiden, da antallet af unge i den relevante aldersgruppe vil styrtdykke om nogle år, fra godt 64.000 unge i de årgange, der går i gymnasiet lige nu, til under 56.000 i årgang 2013, altså om otte år, når denne lille årgang fylder 16.

Det vil netop kræve en ”stram kapacitetsstyring”, som Tomas Kepler skriver, men vi venter stadigvæk på, hvordan Heinager og Goldschmidt forestiller sig denne vanskelige øvelse løst i selvejeregi. Deres standardsvar er fusioner og campusdannelse. Det kan i enkelte tilfælde være en god idé, men det er ikke et vidundermiddel.

Netop Lars Goldschmidt burde fra sine egne erfaringer med Campus Bornholm vide, at en sammenlægning af forskellige skolekulturer ikke er uproblematisk. Og har fusionen sænket administrationsomkostninger og ført til, at flere af de bevilligede penge er blevet brugt på kerneopgaven? Næppe.

Goldschmidt og Heinager må forholde sig til fakta
Heinager og Goldschmidts hovedpointer er vist, at de unge godt kan tænke selv, og at der også er andre udfordringer end selveje. Ingen har påstået andet. Men situationens alvor kræver, at ”politikere og sektoren sammen bliver nødt til minutiøst at gå selvejet efter i alle afkroge”, som Tomas Kepler helt rigtigt skriver.

Så hvis Heinager og Goldschmidt vil fortsætte med at promovere deres forsvar for selvejesystemet, så kunne jeg godt tænke mig, at de forholdt sig til et par fakta og svarede på følgende spørgsmål:

  • Hvor mange procent af de til undervisning bevilligede taxameterkroner bliver brugt til formålet på deres skoler?
  • Hvordan kan det lade sig gøre, at en gymnasielærer på et erhvervsgymnasium typisk skal undervise et eller to hold mere end kollegaen på det almene gymnasium? Før OK 13 var der minimale forskelle, så tendensen har udviklet sig i de senere år under selveje.
  • Hvordan kan det være, at en gymnasielærer på et erhvervsgymnasium typisk tjener et par tusind kroner mindre end kollegaen på det almene gymnasium? Forskellen er størst hos de lærere, der underviser i de naturvidenskabelige fag på htx, på trods af, at undervisningstaxametret er højere på htx end stx.

Jeg glæder mig til svarene.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Goldschmidt

Næstformand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Næstformand Dansk Fjernvarmeforening, Formand for Horsens Fjernvarme
cand.polyt. (DTU 1981), ph.d. (DTU 1985), ph.d. (CBS 1993)

Ole Heinager

Adm. direktør, Next Uddannelse København
cand.scient.pol.

0:000:00