Debat

Tidligere uddannelsesdirektør: Fortsæt virtuel undervisning som del af den digitale dannelse

Selvom den virutelle undervisning kan gå ud over trivsel og læring, kan den også være med til at udvikle elevernes digitale kompetencer. Gymnasier må fortsætte med virtuel undervisning, men tage højde for nye lærer- og elevroller, skriver Ivar Ørnby.

Gymnasierne skal fortsætte med virtuel undervisning som del af elevernes digitale dannelse, skriver Ivar Ørnby.
Gymnasierne skal fortsætte med virtuel undervisning som del af elevernes digitale dannelse, skriver Ivar Ørnby.Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Ivar Lykke Ørnby
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er uden tvivl godt for børn og unge, at de kan komme i skole igen, selvom det er med begrænsninger.

De trænger til det, og man kan se og høre deres glæde. Men i euforien skal skolerne ikke glemme erfaringerne med den virtuelle undervisning.

Den kan hurtigt komme tilbage, men endnu vigtigere: Virtuel undervisning er ikke nødundervisning, men derimod en helt nødvendig forberedelse til fremtiden.

Lavere læringsudbytte og dårligere trivsel
Siden nedlukningen i marts 2020 har vi fået større viden om, hvordan lærere og elever reagerer på at være 100 procent virtuelle.

Forskning fra Syddansk Universitet har vist, at elevernes motivation og faglige niveau ikke er så ringe endda, mens to nylige udgivelser tegner et lidt mere dystert billede.

Når skolen tager springet og bliver meget mere virtuel og digital, skal man naturligvis forholde sig til, at det virtuelle rum er anderledes med hensyn til lærerroller, elevroller og læringsrum

Ivar Ørnby
Tidligere uddannelsesdirektør på U/Nord

Danmarks Evalueringsinstitut skriver i en ny rapport, at en stor del af eleverne på de gymnasiale uddannelser har været udfordrede på deres læring og trivsel i nedlukningsperioden. Evalueringsinstituttet peger dog på, at lærerne er blevet bedre til at lave variation i undervisningen og at det fremmer motivationen.

eVidenCenter og Tænketanken DEA har ligeledes undersøgt, hvordan det er gået med den virtuelle undervisning i coronatiden. Her konkluderer man, at trods lærernes arbejde med at forbedre den virtuel undervisning, så er læringsudbyttet lavere end ved i fremmøde på skolen.

Udvikling af digitale kompetencer i gymnasiet
Men begge de nye undersøgelser peger også fremad. DEA og eVidenCenter skriver, at man skal huske, at det hele er gennemført under tvungne omstændigheder, og at der faktisk er undervisere, der kan se positive sider ved den virtuelle undervisning. 

Det gælder især, når lærerne har metodefriheden til selv at vælge digitale redskaber og ikke er påtvunget af vilkår som nedlukning på grund af covid-19.

Rapporten fra Danmarks Evalueringsinstitut taler om, at god og hensigtsmæssig deltagelse i virtuel undervisning og gruppearbejde er noget, som eleverne skal lære.

De konkluderer ligefrem, at man med fordel kan sætte fokus på udviklingen af disse kompetencer på de gymnasiale uddannelser som led i elevernes digitale dannelse.

Onlineundervisningen skal netop ses i en større sammenhæng og som en del af arbejdet med den digitale dannelse. I den kontekst er virtuel undervisning en nødvendig forberedelse til en fremtid, der bliver mere og mere digital. Det gælder for alle unge, der skal begå sig som borgere i privat- og arbejdsliv.

Digital undervisning må forholde sig til lærer- og elevroller
Når skolen tager springet og bliver meget mere virtuel og digital, skal man naturligvis forholde sig til, at det virtuelle rum er anderledes med hensyn til lærerroller, elevroller og læringsrum.

Man skal også forholde sig til den sociale slagside, som den virtuelle undervisning vitterlig repræsenterer, men ikke mindst skal man forhold sig mere reflekteret til, hvad det vil sige at være sammen om undervisning. 

Som menneske er social trivsel vigtig, men i en skolesammenhæng må faglig trivsel være det vigtigste. Det kan blandt andet skabes gennem god, varieret og udfordrende analog og virtuel undervisning. Undervisning, der samtidig tydeliggør, at eleven har et eget ansvar og netop skal kunne lære selv og skal studere. Det kan de unge godt. 

Gymnasier må fortsætte med virtuel undervisning
En undersøgelse af danske gymnasieelevers facebookgrupper viser eksempelvis, at eleverne – uden lærernes deltagelse eller kendskab – anvender grupperne til at hjælpe hinanden med at "klare sig" både fagligt og socialt som gymnasieelev. Undersøgelsen viser faktisk, at brugen af digitale medier kan forstærke elevernes samarbejdskultur og forbedre deres læring.

Konklusionen må være klar: Gymnasierne og de øvrige ungdomsuddanner skal fortsætte arbejdet med at gennemføre virtuel undervisning, ikke som nødundervisning, men som en del af elevernes digitale uddannelse og digitale dannelse. Naturligvis med blik for elevernes trivsel og på en måde, hvor også de personlige og sociale kompetencer understøttes og udvikles.

Gymnasier kan derfor med fordel starte med at fastholde de 20 procent, som læreplanerne tillader, når hverdagen vender rigtigt tilbage. Hvis man gør det, vil de unge, som vi uddanner, være godt rustet til at begå sig i fremtidens Danmark, der ifølge EU's indeks er blandt de mest digitaliserede i EU.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00