Debat

VUC: Vi har brug for en samlet indsats – ikke et nyt system

DEBAT: Ved tæt samarbejde med kommuner kan VUC hjælpe flere i uddannelse, skriver Verner Rylander-Hansen, formand for lederforeningen, VUC, der håber på, at tirsdagens anbefalinger fra en ekspertgruppe nedsat af regeringen kommer frem til det samme.

Foto: Lederforeningen for VUC
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Verner Rylander-Hansen
Formand for lederforeningen for VUC

Betina er 37 år og frisør. Hun har i mange år tænkt på og drømt om at droppe frisør-jobbet og læse videre. Men med kun en sparsom 9. klasse i bagagen kræver det, at Betina slipper frisørsaksen og sætter sig på skolebænken igen for at opruste sine faglige og almene kompetencer.

Derfor går Betina lige nu på HF & VUC FYN på et såkaldt EUX-forberedende forløb, der efter sommerferien leder videre til en erhvervsuddannelse inden for handel og kontor, som er Betinas drøm.

Betina er én af de knap 10.000 årskursister, der hvert år tager en almen voksenuddannelse (AVU) på et af landets 30 VUC'er. AVU fungerer som springbræt for unge og voksne, der enten vil læse videre, gøre sig dygtigere til deres arbejde eller komme ind på arbejdsmarkedet. Over 90 procent af AVU-kursisterne på VUC’erne er målrettede mennesker, der har lyst til og mod på at komme videre i livet. Mennesker som Betina, der har brug for og lyst til at flytte sig i livet.

Fakta
Deltag i debatten! 
Send en mail til [email protected]

Flere unge i uddannelse
I dag, tirsdag, giver regeringens ekspertgruppe om bedre veje til en ungdomsuddannelse en række anbefalinger til, hvordan vi organiserer uddannelsesindsatsen, så vi får flere unge til at tage en uddannelse. De anbefalinger er hele uddannelsesverdenen spændt på. For det kan få store konsekvenser for hele vores måde at organisere indsatsen på.

Målet med ekspertgruppens anbefalinger er at få flere unge til at tage en uddannelse. Det er svært at være uenig i. Det giver mening for den enkelte. Og det giver mening for samfundsøkonomien. Ganske enkelt. Og her spiller landets VUC’er en helt afgørende rolle.

Når det lykkes, så er det, fordi VUC har tradition for et tæt og frugtbart samarbejde med kommunerne om at skabe fleksible og målrettede tilbud til den enkelte.

Verner Rylander-Hansen
Formand for lederforeningen, VUC

Den gruppe af unge, der lige nu er mest fokus på, er den gruppe, der har svært ved at komme i gang med en uddannelse efter folkeskolen. Det kan der være mange forskellige årsager til. De har ofte sociale problemer, mangler faglige kvalifikationer, der kan være tale om misbrug og diagnoser, og mange af dem mangler opbakning og støtte til at holde fast i uddannelse. Kort sagt, det er en gruppe af mennesker, der har sit at slås med.

Den gruppe skal naturligvis også have en uddannelse, og mange af dem går allerede på VUC og bliver dygtiggjort. Og her gælder helt andre ting end for målgruppen af målrettede voksne som Betina. De udsatte unge og voksne har nemlig brug for en fast hånd og et meget tæt samarbejde mellem de forskellige systemer: Kommunen og uddannelsesinstitutionen.

Styrket samarbejde vigtigt
For rigtigt mange af deres udfordringer handler i virkeligheden mere om den del af deres liv, der foregår mellem 16.00 og 8.00, når de ikke er i skole, end dem de møder mellem 8.00 og 16.00, når de er på VUC’et. Det er en opgave, VUC løfter og løfter godt rigtig mange steder. Når det lykkes, så er det, fordi VUC har tradition for et tæt og frugtbart samarbejde med kommunerne om at skabe fleksible og målrettede tilbud til den enkelte. Vi kan møde de unge, hvor de er i livet og give dem kvalifikationer til at komme videre.

Vi har derfor som sektor peget på, at man også fremover skal styrke et tæt samarbejde mellem det sociale system, uddannelsesinstitutionerne, jobcentrene og så videre. Og så skal vi have ryddet op i betalingsforholdene, sådan at vi undgår uklarheder om ansvar og forpligtelse. Vi mener, at indsatsen bør være statsligt finansieret, så vi får rene linjer og størst mulig gennemsigtighed.

Vi møder i VUC-sektoren rigtig mange af de her unge mennesker, og vi tager vores opgave med at ruste dem til videre uddannelse eller beskæftigelse meget alvorligt. De steder i landet, hvor indsatsen lykkes bedst er der, hvor det hviler på et tæt samarbejde med kommunen og andre uddannelser. Vi har mange steder gode erfaringer med formaliseret samarbejde med for eksempel produktionsskolerne og erhvervsskolerne. De samarbejder skal vi styrke og knytte tæt til kommunernes UU-vejledninger og det sociale system.

VUC tilbyder kompetencegivende uddannelse til unge og voksne. Uddannelse, der kan give dem rygstød til videre uddannelse eller en plads på arbejdsmarkedet. Og fakta er, at langt størstedelen af vores kursister er voksne, dygtige og målrettede mennesker, der har brug for at opruste deres kompetencer for at komme videre i uddannelse. Mennesker, der ikke kan se sig selv i den klientgørelse, der lige nu bliver luftet som en løsning på problemerne med at få en udsat gruppe til at tage en ungdomsuddannelse. Hvorfor lægge snubletråde ud for de mange, hvis man via øget samarbejde kan hjælpe og støtte de få, det handler om?

Vi har som samfund brug for et samarbejdende system, der samler de, der har brug for det op og får dem tilbage i uddannelse – giver dem en ny chance. Her er VUC’s opgave klar. Vi giver kursisterne det faglige springbræt, de har behov for.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Verner Rylander-Hansen

Rektor, Kolding HF & VUC, formand, Danske HF & VUC
lærer (N. Zahles Seminarium 1980)

0:000:00