svarer 
Mattias Tesfaye

Børne- og Undervisningsudvalget spørger børne- og undervisningsministeren, Mattias Tesfaye, om ministerens kommentar til henvendelse af 11/5-23 fra Mohey Gharib

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 18, Spørgsmål 9
Vil ministeren kommentere henvendelse af 11. maj 2023 fra Mohey Gharib, jf. B 18 - bilag 1.

Svar fra mandag den 22. maj 2023
I spørgsmålet henvises til en henvendelse fra Mohey Gharib til Børneog Undervisningsudvalget, hvori flg. fremgår:

”Selvfølgelig skal danske elever undervises i Muhammed-krisen, men på betingelse af, at de får lov til at læse forskellige meninger.” Det er denne del af henvendelsen, som ligger til grund for mit svar.

Det fremgår af folkeskolens formålsparagraf, at eleverne skal møde en nuanceret undervisning, som gør dem i stand til at tage stilling og handle.

Det fremgår også af formålsparagraffen, at skolens virke skal være præget af ligeværd, åndsfrihed og demokrati. Formålsparagraffen har et meget bredt, dannende sigte, som er helt afgørende – både for den enkelte og for samfundet som helhed. Jeg har tillid til, at skolerne løfter deres opgave med at leve op til folkeskolens formål.

Ifølge folkeskoleloven er det i øvrigt skolebestyrelsen, der har ansvaret for undervisningens indhold, herunder udvælgelse af undervisningsmateriale. I praksis vil det i langt de fleste tilfælde være den enkelte lærer, der tager stilling til, hvilket undervisningsmateriale der skal anvendes i undervisningen. 22. maj 2023 Sagsnr.: 23/0938
0:000:00