Debat

Seks ordførere og tidligere minister: Danmark støtter pigerne uanset regeringsfarve

Alle vinder, når piger har adgang til uddannelse. Danmark vil støtte kriseramte børn og unge, særligt piger, i at gå skole og uddanne sig, uanset hvem der har magten, skriver politikere fra Venstre, Socialdemokratiet, Konservative, Enhedslisten, SF og Radikale i anledning af FN's Internationale Pigedag.

Fra et samfundsmæssigt perspektiv er pigers uddannelse en fremragende forretning, skriver syv politikere fra 'Alliancen for Uddannelse i Kriser', som Red Barnet og Planbørnefonden har lanceret. Arkivfoto.
Fra et samfundsmæssigt perspektiv er pigers uddannelse en fremragende forretning, skriver syv politikere fra 'Alliancen for Uddannelse i Kriser', som Red Barnet og Planbørnefonden har lanceret. Arkivfoto.Foto: Zohra Bensemra/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når piger har lige adgang til skole og uddannelse, har det en positiv effekt på samtlige samfundsparametre, uanset om vi taler vækst, demokrati eller ligestilling. Alligevel er 129 millioner piger parkeret uden for uddannelsessystemet, selvom alle børn har ret til at gå i skole.

På FN’s Internationale Pigedag tøver vi ikke med at kalde dette for en katastrofe – ikke kun for pigerne, men også for de samfund, som de indgår i.

Afsendere

Indlægget er skrevet af de syv nedenstående ordførere, der alle er med i ’Alliance for Uddannelse i Kriser’, der er blevet lanceret af Red Barnet og PlanBørnefonden.

  • Rasmus Nordqvist (SF), udviklingsordfører
  • Anne Sophie Callesen (R), udviklingsordfører
  • Katarina Ammitzbøll (K), udviklingsordfører
  • Ulla Tørnæs (V), tidl. udviklingsminister 
  • Christian Juhl (EL), udviklingsordfører 
  • Karen Ellemann (V), udviklingsordfører
  • Daniel Toft Jakobsen (S), MF

Pigers adgang til uddannelse er ikke kun et spørgsmål om læring, men også om beskyttelse. En rapport fra Red Barnet viser, at risikoen for at blive misbrugt eller giftet bort i en tidlig alder falder, når piger går i skole.

Andre undersøgelser fra Malala Fonden fremhæver, at uddannelse har en positiv effekt på pigers sundhed og velvære, og atuddannede kvinder i højere grad deltager i beslutninger om deres eget liv.

Pigers uddannelse er en win-win

Fra et samfundsmæssigt perspektiv er pigers uddannelse en fremragende forretning: For hvert år en pige går i skole, stiger hendes forventede indkomst med 10 til 20 procent, og hvis hun får fuld ligestilling og adgang til skole og uddannelse, kan det potentielt at øge den globale vækst med op til 12 milliarder dollars.

Desuden har Plan International beregnet, at hver dollar investeret i pigers rettigheder og uddannelse giver et afkast på 2,8 dollar.

Når en pige får lov at uddanne sig, er det med andre ord en win-win situation, som ikke blot gavner hendes individuelle udvikling, men som også kommer hele samfundet til gode. Bedre business case kan man næppe ønske sig.

Når en pige får lov at uddanne sig, er det en win-win situation

Ulla Tørnæs, Rasmus Nordqvist, m.fl.
Se afsendere i faktaboks

Danmark støtter pigerne uanset regeringsfarve

Danmark investerer hvert år millioner via udviklingsbistanden i at støtte piger og unge kvinders adgang til skole og kvalitetsuddannelse. Sådan vil det også være i fremtiden.

Sidste år vedtog Folketinget nemlig en ny udviklingspolitisk strategi, hvoraf det fremgår, at det er en dansk kerneprioritet i udviklingsarbejdet at fremme adgangen til kvalitetsuddannelse, ”ikke mindst med fokus på marginaliserede grupper, kvinders, børns og unges muligheder”.

Det er godt af flere årsager. For det første sender det et klart signal om, at Danmark vil støtte kriseramte børn og unge, særligt piger, i at gå skole og uddanne sig, uanset hvem der har magten.

Og for det andet – og vigtigste af alt – er det godt, fordi erfaring viser, at alle vinder, når piger går i skole og har mulighed for at uddanne sig.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulla Tørnæs

Kandidat til Europa-Parlamentet (V), Formand, Den Sociale Investeringsfond, Danida Fellowship Centre, bestyrelsesmedlem, professionshøjskole UC-Syd
exam.art. i fransk (Odense Uni. 1984), ED i fransk (Handelshøjskolen i København 1988), Bestyrelsesuddannelse CBS

Rasmus Nordqvist

Kandidat til Europa-Parlamentet (SF), bestyrelsesmedlem, Det Europæiske Grønne Parti (EGP)
designer (Danmarks Designskole 1999)

Karen Ellemann

Generalsekretær, Nordisk Ministerråd, fhv. minister, MF (V) og medlem af Folketingets Præsidium
lærer (N. Zahles Seminarium. 2004)

0:000:00