Debat

Ungdomsdelegater i FN: Danmark bør arbejde for bedre globale erhvervsuddannelser

På trods af komplekse udfordringer med at uddanne faglærte i det globale syd, har vi masser af erfaringer af trække på i Danmarks udviklingsarbejde med at uddanne dygtige faglærte globalt, skriver Maria Bøge Blenstrup og Rasmus Kemp.

Den stolthed og faglighed omkring vores erhvervsuddannelser, der kom til udtryk ved det netop overståede DM i Skills, skal vi i højere grad tage med ind i udviklingsarbejdet, skriver&nbsp;Maria Bøge Blenstrup og Rasmus Kemp.<br>
Den stolthed og faglighed omkring vores erhvervsuddannelser, der kom til udtryk ved det netop overståede DM i Skills, skal vi i højere grad tage med ind i udviklingsarbejdet, skriver Maria Bøge Blenstrup og Rasmus Kemp.
Foto: Lasse Lagoni
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I februar blev DM i Skills afholdt, og faglig stolthed bygget op, mens faglærte fra hele Danmark konkurrerede i at være landets bedste i deres fag. Den stolthed og faglighed omkring vores erhvervsuddannelser, som vi i Danmark har så stærkt fokus på, skal vi også i endnu højere grad tage med ind i udviklingsarbejdet. 

Danmarks udviklingsarbejde skal være med til at styrke mulighederne for de millioner af unge, der skal gennem uddannelse og ud på arbejdsmarkedet i det globale syd.  

Selvom udfordringerne med at uddanne faglærte er komplekse ifølge tidligere udviklingsminister Rasmus Prehns taskforce fra 2020, så er der masser af erfaringer, vi kan trække på, når det kommer til at uddanne dygtige faglærte, som kan netop det, erhvervslivet efterspørger. 

Samarbejde er vigtigt 

At uddanne faglærte kræver først og fremmest de rette værktøjer. Det rette og tilstrækkelige udstyr er helt essentielt men også en utroligt dyr investering. En investering vi kan lave gennem udviklingsbistanden.  

Dertil kunne udskiftet men velfungerende værktøj fra erhvervsskoler og virksomheder få nyt liv ad denne vej  Det gælder ikke kun for de t-shirts og tæpper, som vi donerer. 

Det er kritisk også at uddanne stolte, dygtige faglærte i det globale syd, der får den bedst mulige uddannelse. En uddannelse, der bliver adgangsbilletten til en bedre fremtid og frihed for den enkelte.

Maria Bøge Blenstrup, Rasmus Kemp
Ungdomsdelegater, FN

Desværre skaber værktøjer ikke automatisk lærepladser eller kapacitet i virksomhederne til at uddanne faglærte. Derfor bør danske virksomheder, der har afdelinger, datterselskaber, leverandører med videre altid gøre en indsats for at oprette lærepladser, der kan være med til at sikre beskæftigelse for unge i den formelle økonomi.  

Samarbejdet mellem virksomheder, skoler og fagforeninger i det danske vekseluddannelsessystem er helt centralt for fagligheden i vores erhvervsuddannelser, og det understøtter både læring og rimelige vilkår, mens virksomhederne kan sikre, at eleverne får de færdigheder, de efterspørger.  

Vi skal gøre en indsats for at udbrede vekseluddannelsessystemet gennem det danske udviklingsarbejde, så unge i hele verden kan få en bred og hel uddannelse, der kan sikre deres fremtid. Det kræver engagement, ressourcer og viden, som dansk erhvervsliv, civilsamfundsorganisationer og Folketinget kan bidrage med.  

Lærepladserne mangler 

En bred og god uddannelse er nøglen til at få et anstændigt job med ordentlige forhold, hvor man kan være stolt af sine færdigheder, og have muligheden for at skabe et godt liv for sig selv og sine nærmeste. 

Det er kritisk også at uddanne stolte, dygtige faglærte i det globale syd, der får den bedst mulige uddannelse. En uddannelse, der bliver adgangsbilletten til en bedre fremtid og frihed for den enkelte. For der i høj grad er behov for blandt andet et forbedret vand- og energinet og produktive landbrug.

Læs også

Den faglige stolthed forudsætter dog, at man kan få en læreplads og modtage den rette undervisning, så ens praktiske erfaringer får gode rammer at udvikle sig og vokse i. 

Taskforcen belyser et komplekst udfordringsbillede, og det kan derfor hurtigt blive et spørgsmål om hønen eller ægget. Skal skolerne først kunne uddanne gode lærlinge, og må manglen på lærepladser adresseres senere?  

Eller skal virksomhederne kunne rumme lærlinge, der måske endnu ikke har helt de kompetencer, der forventes af dem? Er det didaktikken, fordommene eller noget helt tredje, man bør starte med? 

For de unge, der skal kunne se en lys fremtid med et stabilt levegrundlag, er der ikke tid til, at vi sidder med hænderne i lommerne og spekulerer i, hvorvidt det nu er hønen, der er bedst at starte med. Vi bør byde ind overalt, hvor vi kan, og vi skal gøre det nu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00