Debat

Ældrechefer i Sønderborg: Ældreplejens styreform skal ikke bare finpudses. Den skal grundlæggende ændres

Frisættelse og afbureaukratisering er uomtvisteligt en del af løsningerne, når fremtidens ældrepleje skal tegnes. Det grundlæggende opgør skal dog tages med de herskende styringslogikker, skriver Klaus Liestmann og Anette Andersen Krogh fra Sønderborg Kommune. 

Der er behov for mere end bare en finpudsning af ældreplejens fremtidige styreform, lyder det fra Sønderborg Kommune (<i>arkivfoto).&nbsp;</i>
Der er behov for mere end bare en finpudsning af ældreplejens fremtidige styreform, lyder det fra Sønderborg Kommune (arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Klaus Liestmann
Anette Andersen Krogh
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Presset på velfærdsstaten har på det seneste medført en debat om frisættelse af ældreplejen. Debatten må alt andet lige være et udtryk for erkendelse af, at den aktuelle styringslogik har mødt sine begrænsninger.

Forventningerne til velfærdsstaten skaber pres og frustrationer på alle områder. Og det ser ikke ud til, at vi kan løse fremtidens udfordringer inden for ældreplejen uden at ændre styringslogik.   

Temadebat

Efter 20 år med fritvalgsordning og den såkaldte BUM-model er afstanden mellem de to led nu blevet så stor, at det giver en række problemer, viser en analyse, Vive har lavet for Social-, Bolig- og Ældreministeriet. 

“Det går ikke, at der er så stor afstand mellem de medarbejdere, der kommer hos borgerne til dagligt, og dem, der tildeler hjælp og pleje,” siger ældreminister Mette Kierkgaard.

Er det tid til et fundamentalt opgør med BUM-modellen? Eller er det misforstået at give et styringsprincip skylden for træghed og bureaukrati i den kommunale administration? Hvis vi skal af med BUM-modellen, hvad skal så komme i stedet for? Det spørger Altinget Ældre om.

Hvis du vil bidrage til debatten, kan du skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

God styring er absolut en nødvendighed, særligt i en tid med knappe ressourcer og stor efterspørgsel. Men mange medarbejdere inden for ældreplejen kender kun alt for godt de problemstillinger og dilemmaer, som knytter sig til den nuværende styringslogik, hvor proceskrav, bureaukrati, minuttyranni og regler spænder ben for fagligheden. 

Medarbejderne kommer på den måde til at skulle foretage svære prioriteringer i mødet med borgerne og vil opleve at stå med et dobbeltbundet krav i form af faglighed, økonomi og borgernes forventninger.

Ældreplejens udfordring kalder derfor på et mere fundamentalt opgør. Der er brug for en debat om værdierne og forudsætningerne, som bliver opprioriteret af den nuværende styringsmodel.

Lad os kort kaste et blik på et par af de centrale værdier og forudsætninger.  

Gennemsigtighed og retssikkerhed

BUM-modellen (Bestiller Udfører Model) er den mest udprægede styringsmodel på ældreområdet, blandt andet fordi BUM understøtter krav om retssikkerhed samt muliggør konkurrenceudsættelse af ældreplejen i relation til frit valg af leverandør af hjemmeplejeydelsen.  

Vi ser i Sønderborg Kommune, at der er brug for en styringsform, der ikke punkterer velfærdssystemet, men i stedet har fokus på ansvarlighed og prioriteringer.

Klaus Liestmann & Anette Andersen Krogh
Hhv. direktør og stabschef for Omsorg og Udvikling, Sønderborg Kommune

De mange standardiserede ydelser i BUM-modellen betyder samtidig manglende fleksibilitet i relation til borgerens behov.

Medarbejderne har ikke mulighed for i tilstrækkelig grad at indtænke borgerens aktuelle situation og tilrette ydelserne ud fra det aktuelle behov.

Borgernes behov og præferencer er selvsagt vidt forskellige og naturligvis foranderlige, hvorfor den manglende fleksibilitet betyder, at borgerne reelt ikke ligestilles, men blot tildeles ens ydelser.

BUM-modellen betyder, desuden at der kan opstå en mistillid mellem visitator og hjemmeplejen. Vi ser i Sønderborg Kommune, at der er brug for en styringsform, der ikke punkterer velfærdssystemet, men i stedet har fokus på ansvarlighed og prioriteringer, der styrker medarbejdernes faglighed, troværdighed og arbejdsglæde.

Nyere motivationsteori tilsiger, at både medarbejdernes og borgernes motivation fremmes bedst gennem oplevelse af selvbestemmelse, mestring og fællesskabsfølelse. Når vi i dag ikke i tilstrækkelig grad tilgodeser det, risikerer vi at øge mistrivsel blandt borgere og medarbejdere.  

Individualiseret mangeltænkning og rehabilitering 

Hjemmehjælpen bevilges efter serviceloven og skal ifølge lovgivningen tildeles på baggrund af en konkret vurdering af behovet for hjælp til opgaver, som borgeren ikke selv kan udføre.

Der er behov for mere end finpudsning af de nuværende arbejdsmetoder, hvis vi skal løse de presserende udfordringer inden for ældreplejen.

Klaus Liestmann & Anette Andersen Krogh
Hhv. direktør og stabschef for Omsorg og Udvikling, Sønderborg Kommune

I vejledningen til loven beskrives yderligere, at intentionen er, at hjælpen gives ud fra princippet om hjælp til selvhjælp. Det fremgår således tydeligt, at styringslogikken er baseret på mangeltænkning hos borgeren og alene fokuserer på kompenserende og rehabiliterende hjælp. Borgerens ressourcer og livssituation i øvrigt er som sådan ikke medtænkt.  

Alt dette sker på trods af, at forskning viser, at forbundethed og mellemmenneskelig kontakt skaber livskvalitet og samtidig er nogle af de stærkeste vedligeholdelsesfaktorer i relation til livsmestring.  

I stedet for at visitator i mødet med borgeren gennemgår et afdækningsskema, som kortlægger hvad borgeren ikke kan, så har vi brug for at kortlægge hvad borgeren kan.

Derfor vil vi i Sønderborg Kommune både undersøge borgerens behov og potentiale, når de henvender sig om hjemmehjælp. 

Ovenstående dilemmaer og mange andre er kun alt for velkendte i ældreplejen, og på samme måde som Sønderborg Kommune har også andre kommuner længe gjort forsøg på at ændre disse forhold.

Erfaringen viser imidlertid, at mange velmenende intentioner har været særdeles vanskelige at omsætte i praksis inden for den eksisterende organisation, hvor selve styringslogikken modarbejder disse velmenende intentioner.  

Behov for en ny vej

Alt sammen kalder på, at vi skal finde nye veje til at løse opgaven. Frisættelse og afbureaukratisering har mange fordele og er uomtvisteligt en del af løsningen. Men det kræver et grundlæggende opgør med nogle af de herskende styringslogikker.

Læs også

For der er behov for mere end finpudsning af de nuværende arbejdsmetoder, hvis vi skal løse de presserende udfordringer inden for ældreplejen.

Der er i langt højere grad behov for debat om de grundlæggende værdier og forudsætninger for en fremtidig styringsmodel, for så vi får realistiske forventninger og ikke tomme løfter, som ender med at punktere velfærdssystemet.

Én ting er sikkert: Vi kan ikke forlænge den nuværende styringsform med brædder!  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Klaus Liestmann

Direktør for Omsorg og Udvikling, Sønderborg Kommune
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 1995)

Anette Andersen Krogh

Stabschef, Omsorg og Udvikling, Sønderborg Kommune
Sygeplejerske (Den Sønderjyske Sygeplejeskole), Sundhedsplejerske (Sygeplejerskehøjskole Aarhus), MA i Sundhedsantropologi (Aarhus Uni.) og MA i Evaluering (SDU Odense)

0:000:00