EU-direktiv om rettigheder til chauffører og cykelbude faldet til jorden

Den foreløbige aftale om direktivet, der skulle give millioner af cykelbude og chauffører, der tager arbejde via online platforme, større rettigheder, fik ikke tilstrækkelig opbakning fra EU's medlemslande. To år efter lovforslaget blev præsenteret af EU-Kommissionen, er dets fremtid nu usikker.

"Det her er relateret til, at Uber, Deliveroo og Wolt har ført en intensiv lobbykampagne om det," lyder kritikken blandt andet i kølvandet på det stoppede platformsdirektiv.
"Det her er relateret til, at Uber, Deliveroo og Wolt har ført en intensiv lobbykampagne om det," lyder kritikken blandt andet i kølvandet på det stoppede platformsdirektiv.Foto: Frank Rumpenhorst/AP/Ritzau Scanpix

BRUXELLES: Midt i december blev det med stor glæde annonceret, at EU's lovgivere var blevet enige om platformsdirektivet, som skulle give større rettigheder til de mange, der arbejder som cykelbud, chauffører og andre via online platforme som eksempelvis Wolt eller Uber.

Direktivet slog fast, at en stor del af dem ville blive klassificeret som almindeligt ansatte, hvis de opfyldte visse kriterier, men satte også rammer for, hvordan virksomhederne kunne bruge digital teknologi til at overvåge arbejdstagerne.

"Revolutionerende," blev aftalen kaldt af Europa-Parlamentets hoved-forhandler på området, den italienske socialdemokrat Elisabetta Gualmini.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00