Wolt åbner for lønmodtagerstatus til bude

Cykelkurertjenesten Wolt åbner for at give sine cykelbude lønmodtagerstatus, men er dog langt fra enige med fagforbundet 3F om, hvad det vil sige. Spørgsmålet om budenes fleksibilitet skiller parterne.

Wolt og 3F har været i dialog længe om en ny overenskomst. Men foreløbig har de stadig svært ved at blive enige om graden af fleksibilitet for budene. Imens er regeringen og EU på vej med nye regler på området. 
Wolt og 3F har været i dialog længe om en ny overenskomst. Men foreløbig har de stadig svært ved at blive enige om graden af fleksibilitet for budene. Imens er regeringen og EU på vej med nye regler på området. Foto: Linda Kastrup
Marie Schønning Jensen

Digitale platformsvirksomheder har det med at skabe røre, når de bevæger sig ind på det danske arbejdsmarked. Det skete med Uber, der på grund af taxiloven trak sig ud ad Danmark.

Det skete med Nemlig.com, der er blevet kritiseret for at give sine chauffører og lagerarbejdere urimelige arbejdsvilkår. Og det sker lige nu med Wolt, som ifølge dele af fagbevægelsen og Christiansborg udfordrer den danske model.  

En af de store diskussioner går på, om Wolt kan definere sine bude som selvstændige partnere, eller om de har krav på lønmodtagerstatus og dertilhørende rettigheder. Det sidste har Wolts danske direktør, Søren Meier Svendsen, ikke noget imod at give dem, siger han til Altinget.

Han er åben for at give Wolt-budene lønmodtagerstatus med pension og løn under sygdom, men det afgørende og ufravigelige krav er, at budene ikke må miste deres fleksibilitet. Som det er i dag, kan et Wolt-bud selv bestemme, hvornår og hvor ofte han eller hun logger på og agerer bud. 

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00