Debat

Forsker: Kongeriget Danmark bør koordinere sit formandskab af Arktisk Råd med Norge og Sverige

For at sikre Arktisk Råds overlevelse og påvirke den arktiske dagsorden i nordisk favør, bør Kongeriget Danmark, Norge og Sverige gøre en ekstra indsats for at koordinere deres respektive prioriteter i de seks år, hvor de sidder for bordenden, skriver Marc Jacobsen.

Foto: Sirius Patruljen / Arktisk Kommando
Marc Jacobsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I 2025 overtager Kongeriget Danmark formandskabet af Arktisk Råd fra Norge. To år senere går turen videre til Sverige.

For at sikre rådets overlevelse og påvirke den arktiske dagsorden i deres favør, så bør landene gøre en ekstra indsats for at koordinere deres respektive prioriteter i de i alt seks år, hvor de sidder for bordenden (2023-2029).

En oplagt mulighed for at gøre det er at sætte mere fokus på samfundsmæssig sikkerhed, der netop nu er under ekstraordinært pres.

Listen over faktiske og potentielle trusler mod samfundssikkerheden i den arktiske region er for lang til at nævne her, så lad os i stedet fremhæve to højaktuelle eksempler:

Vi risikerer, at den arktiske natur bliver offer for det manglende samarbejde

Marc Jacobsen
Adjunkt, Forsvarsakademiet

Det første eksempel er krydstogtskibet Ocean Explorer, som gik på grund i det nordøstlige Grønland i september. Heldigvis slap de 200 passagerer med skrækken, og naturen tog ikke nævneværdigt skade, men det er let at forestille sig, hvor alvorligt det kunne være endt, hvis vejrforholdene var barske, hvis skibet lækkede olie, og hvis der var 2.000 i stedet for 200 passagerer om bord.

Forestil dig nu, at ulykken skete nær den russiske grænse. Det ville kræve tæt samarbejde mellem myndigheder på begge sider, og selv om der er aftaler og planer på plads, ville det anstrengte forhold mellem landene sandsynligvis have negativ indvirkning situationen.

Det andet eksempel – som er relateret til den identitetsmæssige gren af samfundssikkerhedsbegrebet er samernes og inuits begrænsede interaktion med deres stammefrænder i Rusland efter at krigen i Ukraine for alvor brød ud sidste år.

Således har et medlem af Sametinget i Norge udtrykt bekymring om, at Ruslands nylige beslutning om at forlade Barents Euro-Arctic Council vil begrænse interaktionen mellem samerne på tværs af landegrænsen. Med tiden vil det afsavn og det medfølgende interne pres på rådet for at gøre mere ved situationen kun vokse.

Ruslands mulige misbrug af det negative narrativ

De to eksempler beskriver konkrete udfordringer for den arktiske natur, krydstogtspassagererne og de oprindelige arktiske befolkningers værdier og identiteter. Det er slemt nok i sig selv.

Oven i det kommer den aktuelle risiko for, at Rusland vil misbruge situationen til at skabe en fortælling om de negative effekter af det begrænsede samarbejde i Arktisk Råd.

Fortællingen kunne lyde omtrent sådan her: Fordi Rusland udgør mere end halvdelen af det arktiske landområde, kan man ikke hævde at have reelt cirkumpolært samarbejde uden dem.

Læs også

Mens den regionale temperaturstigning er fire gange højere end det globale gennemsnit, og et potentielt olieudslip ikke respekterer nationale grænser, risikerer vi, at den arktiske natur bliver offer for det manglende samarbejde.

Samtidig betyder de begrænsede bevægelsesmuligheder på tværs af grænsen til Rusland, at oprindelige folks relationer og værdier kommer under pres.

Ved at fremme den fortælling kan Rusland forsøge at påtage sig en hidtil uset grøn profil og støtte op om NGO'er og oprindelige folks organisationer, der i stigende grad påpeger netop de problemer ved det begrænsede samarbejde.

Forsvarets Efterretningstjeneste fremhæver, at der faktisk er en risiko for, at Rusland vil fremme sådan en fortælling for at lægge pres på og skabe et mere fjendtligt syn på de syv andre arktiske stater.

Samfundssikkerhed på Arktisk Råds dagsorden

Mens det er meget forståeligt, at vi i øjeblikket ikke kan samarbejde med Rusland, så kan de nordiske lande gøre mere for at modarbejde den negative fortælling ved at give endnu mere opmærksomhed til samfundssikkerhed i Arktis.

Sammen kan Kongeriget Danmark, Norge og Sverige modarbejde de negative konsekvenser af krisen i Arktisk Råd

Marc Jacobsen
Adjunkt, Forsvarsakademiet

Et godt eksempel på, hvordan det kan gøres, er Norges spritnye initiativ vedrørende vildmarksbrande, der ved hjælp af informationskampagner og offentlige paneler skal øge kendskabet til en problematik, som plager de arktiske egne på tværs af landegrænser.

Initiativet passer perfekt inden for rammerne af 'samfundssikkerhed', og den nuværende moderate ambition om vidensdeling kan forhåbentligt være et første skridt på vejen mod at slukke flere brande.

Kongeriget Danmark og Sverige kan med fordel have lignende initiativer i støbeskeen, så de sammen kan modarbejde de negative konsekvenser af krisen i Arktisk Råd og det medfølgende negative narrativ, som Rusland forsøger at drage nytte af. Ét forslag til, hvad de kan fokusere på, er bedre beskyttelse af oprindelige folks rettigheder i Arktis.

Regionale relationer under pres

Hvis vi sigter højt, og situationen tillader det, kan et fælles mål for de tre formandskaber være en ny bindende aftale vedrørende bedre beskyttelse af oprindelige folks rettigheder i Arktis.

Det vil være i tråd med de to bindende aftaler om eftersøgning og redning (SAR) og beredskab i forbindelse med olieudslip, som var de håndgribelige resultater af Kongeriget Danmarks og Sveriges seneste formandskaberhenholdsvis 2009-2011 og 2011-2013.

Læs også

Hvis Norge, Kongeriget Danmark og Sverige sammen formår at opnå sådan en aftale i løbet af deres sammenlagt seks år ved roret, vil det utvivlsomt være en betydelig fjer i hatten.

Samtidig, og vigtigere, vil en sådan aftale yderligere understrege relevansen af Arktisk Råd, mens det mere generelt vil styrke de regionale relationer, som lige nu er under alvorligt pres.

Lige nu umuliggør Ruslands forbrydelser i Ukraine en sådan aftale, men afhængigt af, hvordan krigen – og verden i øvrigt – udvikler sig, kan man håbe, at tiden engang bliver moden til det.

For de tre formandskabers vedkommende skal det ske inden maj 2029. For Arktisk Råds skyld, skal det nok ske før.

7. november postede Arktisk Råd nedenstående opslag på X, der viser, at Norge, Sverige og Kongeriget Danmark er igang med at diskutere, hvad de vil bruge deres formandskaber til:

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marc Jacobsen

Adjunkt, Forsvarsakademiet
ph.d. i Statskundskab (Københavns Uni. 2019), cand.soc. i Politisk Kommunikation & Ledelse (CBS 2014), MA Internationale Relationer (Uni. Westminster 2013)

0:000:00