Debat

Grønlandsk vælger: Identitetskamp vil lede flere grønlændere til stemmeurnerne

Grønland har altid haft lav valgdeltagelse ved folketingsvalg, men der har aldrig været så stor interesse i at stemme som nu. Befolkningen er splittet, for Grønlands identitet, kultur og sprog er på spil, skriver Inunnguaq B. Reimer.

Foto: Raven Eye Photography - Visit Greenland
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Befolkningen i Grønland er splittet som aldrig før. Folketingsvalget nærmer sig, og Rigsombuddet i Grønland spår om, at flere i år vil afgive deres stemme og øge den grønlandske valgdeltagelse, der traditionelt har været lav.

Inuit har aldrig været så beviste om deres identitet og kæmper en indædt kamp for at bevare og generobre fragmenter af den kultur, de har mistet. Det er en eksistentiel kamp om identitet. En identitet, der omhandler kultur, sprog og eksistens.

Danskerne begyndte ved indlemmelsen af Grønland som amt i det danske kongerige, at danisere den grønlandske inuitbefolkning. Grønland gik fra at være en koloni til at være koloniseret – i både krop og sind (se spiralskandalen).

Det grønlandske sprog

Assimilationsprocessen startede med, at der skulle undervises i dansk i skolen. Grønlænderne skulle tænke som danskerne, agere som danskerne. For nu var man en del af Danmark. Grønlandske børn, som havde potentialet til at blive forbilleder for andre grønlandske børn, blev sendt til Danmark for at lære det danske sprog og kultur og derefter sendt hjem igen i håb om, at det ville inspirere andre grønlandske børn til at gøre det samme.

Et lille segment af befolkningen, eliten, ønsker ikke at lære vores sprog

Inunnguaq B. Reimer
AFIS-operatør

Det havde dog katastrofale konsekvenser. De kunne ikke længere snakke grønlandsk, så de kunne ikke længere kommunikere med deres familier, venner og landsmænd. De følte sig fremmedgjorte. Man havde taget deres kultur fra dem og flere flyttede til Danmark. Andre begik selvmord på grund af de traumer, de fik. De er nu bedre kendt som eksperimentbørnene.

Efter et opgør med det danske kongerige, fik Grønland hjemmestyre i 1979. Det grønlandske sprog, kalaallisut, kom tilbage på dagsordenen. Man var dog, efter de tilkaldte danskeres ønsker, begyndt at opdele danske og grønlandske børn i hver deres respektive klasser. Segregationspolitik – for danske familier ønskede ikke, at deres børn skulle i samme klasse som grønlandske børn. Danske børn lærte ikke grønlandsk, hvorimod grønlandske børn havde dansk og grønlandsk på skoleskemaet.

Den samme tendens ser man nu i Nuuk, Grønlands hovedstad. Der blev oprettet en privatskole (NIF, Nuuk Internationale Friskole), efter det blev bestemt, at danske og grønlandske børn skulle undervises i samme klasser og ikke længere være opdelte. De fleste børn i den skole gennemfører folkeskolen uden grønlandsk sprogfaglighed og formår aldrig at lære grønlandsk.  

Førnævnte afspejler sig nu i det nuværende folketingsvalg, hvor kandidater fra den ’gode skole’ ikke agter eller ikke ønsker at føre deres valgkampagne på grønlandsk, men udelukkende på dansk. Det ses ofte fra kandidater, der ønsker mere assimilering og tilknytning til det danske kongerige.

Læs også

Fløjene i identitetsdebatten

Det gør sig gældende for Inuit Ataqatigiits nuværende folketingsmedlem og kandidat, Aaja Chemnitz Driefer, og Tillie Martinussen fra Samarbejdspartiet, selv om de begge har boet i Grønland i årtier. Det ser dog anderledes ud for Naleraqs folketingskandidat Juno Berthelsen, som har boet udenfor Grønland i tre årtier, men nu næsten taler flydende grønlandsk. Han ønsker i øvrigt et selvstændigt Grønland.

Vi står ved en skillevej, hvor vi skal beslutte, om vi vil bevare vores sprog, kalaallisut, eller ofre vores sprog og dermed en del af vores identitet

Inunnguaq B. Reimer
AFIS-operatør

Assimilationsprocessens konsekvenser er tydelige. Et lille segment af befolkningen, eliten, ønsker ikke at lære vores sprog. Det er mest tydeligt, når befolkningen og politikerne ytrer sig om at bevare og styrke vores sprog, så rejser den dansktalende og mest assimilerede del af befolkningen sig og råber op om, at vi blot er en flok racister, der ikke ønsker diversitet.

Diversitet for hvem? Spørger man så. For det er tydeligt, at deres ønsker om diversitet og mangfoldighed kun indebærer dem selv – den dansktalende del af befolkningen. Det var mest tydeligt, da Aaja Chemnitz Driefer fra Inuit Ataqatigiit udtalte sit ønske om at lukke de mindre bosteder i Grønland.

Point of no return

Vi står ved en skillevej, hvor vi skal beslutte, om vi vil bevare vores sprog, kalaallisut, eller ofre vores sprog og dermed en del af vores identitet. For det har aldrig været så tydeligt som nu, at vi nærmer os point of no return. At miste sit sprog, identitet og kultur har historisk vist sig at have grusomme effekter.

Identitets- og eksistentiel krise medfører elendighed i befolkningen og transgenerationelle traumer, som desværre lever i bedste velgående. Det ses tydeligt i antallet af selvmord. Statistikken taler sit eget tydelige sprog. Alene her i Aasiaat (Egedesminde), hvor jeg bor, har der mindst været tre selvmord siden sommeren, og den yderst kedelige tendens fortsætter år for år.

Vi har som aldrig før behov for ledernes og politikernes klare stemme og evner til at føre os den rette vej, i stedet for den zigzagkurs, der indtil videre er blevet lagt. Vi har behov for en sundere kontinuitet. I øvrigt skal vi i befolkningen gøre vores del for at rette op på fortidens og nutidens synder, ligesom vi kræver fra vores ledere.

Valget om, hvem vi skal sætte vores kryds ved og sende i Folketinget, kan vise sig at få altafgørende betydning for, hvordan vores fremtid bliver formet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Aaja Chemnitz Driefer

MF (IA), formand, Arktiske Parlamentarikere
cand.scient.adm. (Ilisimatusarfik 2004)

Tillie Martinussen

Fhv. Inatsisartut-medlem (Samarbejdspartiet)

0:000:00