Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BESPARELSER: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.

Foto: Kristoffer Juel Poulsen/BT/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

’Fremtidens tog’ hedder overskriften på den storstilede investeringsoffensiv, DSB står over for de kommende år.

Jernbanens efterhånden godt slidte dieseltog skal skiftes ud med nye elektriske modeller, i takt med at banestrækningerne bliver elektrificeret.

Der skal spenderes op mod 20 milliarder kroner frem mod midten af 2020’erne, og sidenhen venter udskiftningen af S-togene til en type, der formentlig ikke er følsom over for strejker blandt togførere.

Samtidig skal den store ombygning af banenettet med togfondsprojekter, elektrificering og udrulningen af det nye signalprogram gøres færdig.

Alt sammen forudsætninger for, at fremtidens tog bliver hurtigere, grønnere og billigere i drift, end det er tilfældet i dag.

Men inden det kommer dertil, henstår der en årrække, hvor den i forvejen besværede drift bliver yderligere forstyrret af omfattende sporarbejde, med risiko for at stadig flere vil vælge toget fra i den nærmeste fremtid.

Læs også

Blå besparelser kører videre
Alene frem til 2025 skal DSB klare den pålagte opgave med en bevilling, der blevet beskåret med over 700 millioner kroner årligt i forhold til, hvad der oprindeligt blev fastlagt med den 10-årskontrakt, som den daværende SR-regering indgik med DSB i 2014.

I 2023 nærmer beløbet sig 900 millioner kroner, fremgår det af regeringens finanslovsforslag.

Statens kontraktbetaling til DSB

 (Mio. kr. i 2020-pl*) 2020 2021 2022 2023
Betaling ift. kontrakt fra 2014
4433,0
4398,2
4327,4
4221,5
Betaling FFL20
3744,2
3561,9
3492,6
3382,4
Kilde: Finanslovsforslag for 2020.

* Forventet pris- og lønniveau i 2020.

Omkring tre fjerdedele af reduktionen skyldes besparelser gennemført af den tidligere V-regering og den efterfølgende VLAK-regering. Begge gange under betydelige protester fra Enhedslisten og SF, mens Socialdemokratiet har forholdt sig mere afventende.

Med finanslovsforslaget for 2016 besluttede den tidligere regering at skære 300 millioner kroner af den årlige statslige betaling til DSB.

Og i efteråret 2017 blev betalingen reduceret med yderligere godt 380 millioner kroner, der indgik i VLAK-regeringens aftale om en erhvervs- og iværksætterpakke med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.

De øvrige reduktioner af kontraktbetalingen skyldes mindre justeringer som følge af blandt andet udbuddet af Svendborgbanen og strækningen mellem Vejle og Struer.

Artiklen er et uddrag af en længere artikel fra Altinget Transport. Her får du mere analyse og flere perspektiver. Du kan tegne et prøveabonnement her

Dokumentation

Tiltag, der har ført til lavere kontraktbetaling

Den nuværende kontrakt mellem DSB og staten om det statslige driftstilskud til DSB blev indgået i 2014 med virkning for 2015 og 10 år frem.

For 2020 var den oprindeligt planlagte betaling på 4,4 milliarder kroner (2020-priser). Men på grund af en række nedjusteringer af kontraktbetalingen har DSB aktuelt udsigt til et statsligt tilskud på godt 3,7 milliarder kroner.

Følgende tiltag har indebåret en reduktion eller udvidelse af driftstilskuddet (mio. kr.).

Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer - dec. 2017 -327
Aftale om finanslov for 2016 -300
Opsigelse af IC Bornholm -31
Overdragelse af hjælpevognsfunktion -17
'Udskæring' Struer-Thisted -10,7
'Udskæring' Svendborgbane samt Vejle-Struer. -3,2
'Udskæring' Lille Syd -1,4
Ophør vedligehold af Grenåbanen -1
Regulering af tjenestamandspension -0,1
Ændring i infrastrukturafgift 16,9
Kilde: Forslag til finanslov for 2020.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00