Debat

Designskole om Børsen: En unik mulighed for symbiose mellem fortidens arv og nutidens innovation

Børsen brændte 16. april, og lige siden har flere diskuteret, hvordan den ikoniske bygning skal genopføres. Genopbygningen giver unikke muligheder for at hive Børsens historie frem og bruge nutidens innovative metoder, skriver Lene Tanggard og Eva Kappel.

I det hele taget vil der være et stort potentiale for at genopdage gamle håndværkstraditioner og føre dem ind i det 21. århundrede på måder, der ikke blot bevarer, men også beriger fagene, skriver rektor og uddannelseschef på Designskolen Kolding.
I det hele taget vil der være et stort potentiale for at genopdage gamle håndværkstraditioner og føre dem ind i det 21. århundrede på måder, der ikke blot bevarer, men også beriger fagene, skriver rektor og uddannelseschef på Designskolen Kolding.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lene Tanggaard
Eva Kappel
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I kølvandet på branden i Børsbygningen i København er medierne flydt over med eksperters bud på, hvordan man bedst kan genopbygge det ikoniske bygningsværk.

Opsummeret fremstår der efterhånden en vis enighed om, at det er den ydre skal, der kendetegner bygningen.

Det er den lange bygningskrop med de gentagne fag, kobbertaget og spiret med de sammenflettede dragehaler, der skal bevares og genopbygges.

Sorgen og den beklagelige brand til trods, står muligheden for at udforske nye funktionelle og æstetiske muligheder i bygningens indre til gengæld helt åben. Vi skylder os selv og vores eftertid at gå nysgerrigt, analytisk og kreativt til værks og finde ud af, hvilke elementer, der skal genopbygges og hvilke, vi måske kan undvære.

I dette indlæg vil vi lægge vægt på værdien af, at en kommende genopbygning bliver et gesamtkunstwerk – altså et helhedsværk, hvor der er en stærk sammenhæng hele vejen gennem bygningen. Arne Jacobsens rådhuse i Aarhus og Søllerød kan fremhæves som eksempler på netop denne sammenhæng i design i alt fra dørhåndtag til de tekstile valg i indretningen.

Læs også

Det er en del af den danske designtradition, og med Børsens genopbygning har vi en unik mulighed for at vise hele verden, at det er noget af det, vi stadig kan.

Det skal den nye børs rumme

Skabelsen af sammenhæng kunne begynde med fortællingen om bygningen. Hvad skal en børs kunne i nutiden, udover at rumme sin ejer, Dansk Erhverv?

En overvejelse værd er bygningens åbenhed mod byen. Kunne man forestille sig offentlig adgang til dele af bygningen, så den i højere grad giver noget til byens rum? Et nyt design af de indre rum må der til. 

Det åbner op for spændende nyfortolkninger af renæssancens farver og mønstre i tekstiler og overflader.

Lene Tanggaard & Eva Kappel
Rektor og uddannelseschef, Designskolen Kolding

Her kunne en tilbagevenden til den oprindelige, åbne markedshal fra Børsens første tid med synlige konstruktioner, som flere arkitektureksperter allerede har foreslået, være en oplagt måde at skabe et sammenhængende og autentisk narrativ. Eventuelle kontorrum kunne indsættes som en pendant til fortidens markedsboder og på den måde trække yderligere paralleller til bygningens historie.

Også branden er en del af Børsens narrativ. Derfor kunne der også subtilt bevares spor af branden i genopbygningen. Det kunne vises i facaden, hvor overgangen mellem den bevarede og den genopbyggede del kunne fremhæves i et materiale- eller farveskifte – både indvendigt og udvendigt.

I det hele taget er det vigtigt, at restaurere, hvor det er muligt, fremfor at rive ned og rekonstruere det hele fra bunden. Det er netop sådan fremtidens bæredygtige byggeri mestendels må være; nænsom restaurering fremfor nybyggeri.

Bygningen må også have en sammenhæng og ærlighed i sin materialitet. De oprindelige byggematerialer – mursten, sandsten og tømmer – kunne bruges udvendigt, såvel som indvendigt, men behandlet og bearbejdet på nye og innovative måder samtidig med, at man bevarer respekten for det oprindelige design.

Endeligt bør det følges til dørs af en gennemført strategi for indretningen, hvor farver, overflader og tekstiler er nøje udvalgt til helheden. Det åbner op for spændende nyfortolkninger af renæssancens farver og mønstre i tekstiler og overflader, og i respekt for den. 

Læs også

En genoplivning af gamle håndværkstraditioner

I det hele taget vil der være et stort potentiale for at genopdage gamle håndværkstraditioner og føre dem ind i det 21. århundrede på måder, der ikke blot bevarer, men også beriger fagene.

Genopbygningen af Børsbygningen er en unik mulighed for at skabe noget særligt, der kan stå som et symbol på både fortidens arv og nutidens innovation.

Lene Tanggaard & Eva Kappel
Rektor og uddannelseschef, Designskolen Kolding

Det kunne omfatte alt fra traditionelle byggemetoder til dekorative elementer, der tidligere blev brugt i bygningens konstruktion. Ved at lære af fortiden og integrere gamle håndværksteknikker i det nye design kan genopbygningen af Børsbygningen blive et eksempel på en vellykket symbiose mellem fortidens arv og nutidens innovation.

Sådan en genoplivning af gamle håndværkstraditioner ville også kunne åbne dørene for etableringen af tværfagligt samarbejde og håndværksfællesskaber, der kan fungere som samlingspunkter for håndværkere, arkitekter og designere og andre, der deler en passion for innovation funderet i traditionelle håndværk, teknikker og materialer. Ved at investere i fællesskaber for vidensdeling og samarbejde kan vi sikre, at traditionelle håndværkstraditioner ikke går tabt, men i stedet trives og blomstrer i fremtiden.

Genopbygningen af Børsbygningen er en unik mulighed for at skabe noget særligt, der kan stå som et symbol på både fortidens arv og nutidens innovation. Det er en opgave, der kræver omhyggelig planlægning, samarbejde på tværs af fagområder og en dyb respekt for det oprindelige design.

Men hvis det udføres korrekt, har genopbygningen af Børsbygningen potentialet til at blive et mesterværk, der vil inspirere og begejstre fremover. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Kappel

Uddannelseschef, Designskolen Kolding
BA og KA i design, Designskolen Kolding, MAS i design, Det Kongelige Akademi

Lene Tanggaard

Rektor, Designskolen Kolding, professor i psykologisk pædagogik, Aalborg Universitet
cand.psych. (Aarhus Uni. 2000), ph.d. (Aalborg Uni. 2005)

0:000:00