Eksperter vurderer koran-lovforslaget: "På ét punkt kunne man godt være skarpere"

Hvad betyder "utilbørligt"? Hvorfor har regeringen valgt at tage denne del af straffeloven i brug? Og hvad er der nu med den der blasfemiparagraf? Juridiske eksperter guider her gennem regeringens nye lovforslag, der har til hensigt at forbyde koranafbrændinger.

Foto: Arthur J. Cammelbeeck
Peter Ingemann NielsenFrida Flinch

Næsten en måned skulle der gå, før regeringens plan om at forbyde koranafbrændingerne endte i et konkret lovforslag.

Den juridiske "nålestiksoperation", som justitsministeren har døbt den, har resulteret i, at en "utilbørlig behandling" af blandt andet Koranen nu forbydes.

Kritikere klandrer regeringen for at genindføre den blasfemiparagraf, der blev afskaffet i 2017, og som regeringen hele tiden har stået fast på, at den ikke vil genindføre.

Nogle kritiserer også regeringen for at bukke under for et pres fra muslimske lande, mens atter andre langer ud efter ordlyden i lovforslaget.

Men hvad siger eksperterne?

Altinget har talt med seks eksperter inden for blandt andet strafferet og ytringsfrihed om det meget omtalte lovforslag.

En genindførelse af blasfemiparagraffen?

Det var et næsten enigt folketing, der i 2017 afskaffede blasfemiparagraffen. Allerede dengang vurderede juridiske eksperter, at konsekvenserne ved afskaffelsen var, at det blandt andet blev lovligt at afbrænde hellige bøger.

Derfor mener flere, at regeringen med sin beslutning om at forbyde offentlige koranafbrændinger i realiteten genindfører den omdiskuterede paragraf.

Blasfemiparagraffen

"Den, der offentligt driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Flere af de eksperter, Altinget har talt med, mener, at det er svært at svare entydigt på spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en genindførsel af blasfemiparagraffen.

Professor emeritus i strafferet ved Københavns Universitet, Jørn Vestergaard, svarer eksempelvis "både og".

"Det er en genindførsel i den forstand, at det, man i den nye paragraf nu kriminaliserer, svarer i det væsentlige til det, som blasfemiparagraffen kunne være blevet brugt til i praksis," siger Jørn Vestergaard og uddyber:

"Men blasfemiparagraffen havde oprindeligt et meget mere vidtgående anvendelsesområde, som også var afspejlet i dens ordlyd, da den både kunne bruges på mundtlige og skriftlige udtalelser."

Samme toner lyder fra Jens Elo Rytter, professor i forfatningsret ved Københavns Universitet.

"I teorien var blasfemiparagraffen vel bredere, men i praksis havde blasfemiparagraffen til sidst et meget snævert anvendelsesområde, og noget af det centrale var netop noget af det, man nu gør forbudt. Så for så vidt kan man godt sige, at det er noget, der minder om blasfemiparagraffen, der kommer igen – i en lidt slankere model," siger Jens Elo Rytter.

Blasfemi handler om at håne en anden tro og indholdet af denne tro. Det her lovforslag handler om at forbyde en fysisk handling.

Ditlev Tamm
Professor emeritus

For Frederik Waage, juraprofessor ved Syddansk Universitet, er der tale om "en moderniseret udgave af blasfemiparagraffen".

"Det er klart at udformningen er anderledes, men det, man genetablerer, er muligheden for at kriminalisere afbrænding af bøger, og blasfemiparagraffen var på baggrund af samfundsudviklingen i realiteten kun et forbud mod afbrænding af bøger," siger han.

Professor Sten Schaumburg-Müller fra Syddansk Universitet mener, at "et lille hjørne af blasfemiparagraffen" genindføres, mens professor emeritus fra Københavns Universitet Ditlev Tamm svarer nej til, at blasfemiparagraffen genindføres.

"Det handler om noget andet. Blasfemi handler om at håne en anden tro og indholdet af denne tro. Det her lovforslag handler om at forbyde en fysisk handling," siger Ditlev Tamm.

Læs også

Hvad fortæller placeringen i lovteksten om regeringens hensigt?

Regeringen lægger op til, at det nye lovforslag skal være en del af straffelovens paragraf 110 e, der handler om forhånelse af andre stater.

Juraprofessor Frederik Waage er ikke overrasket over, at regeringen har udpeget den del af loven.

"Det var det mest forventelige, at man netop fik den ind i det kapitel, som handler om statens sikkerhed. Og fordi det også handler om fremmede flag, er det meget nærliggende, at det kapitel bliver udvidet til noget, der minder om det," siger han.

Andre eksperter mener dog ikke, at det er så åbenlyst, at forbuddet mod koranafbrændinger skal tilhøre den afdeling af straffeloven.

Forskningschef emeritus fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen synes, at regeringen har taget et "forkert valg" ved at bruge denne paragraf.

"Mit forslag er, at man vælger at præcisere den såkaldte racismeparagraf. Nogle vil sige, at det kan være hip som hap. Men der er jo en principiel vigtig forskel. Det handler om ytringsfrihedens grænser, og når man vælger at begrunde det med udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn, giver regeringen udtryk for, at man giver efter for pres fra stærke magter," siger han.

Professor Jens Elo Rytter kalder det en "ærlig" beslutning fra regeringen.

"Der er noget ærligt over, at det her ikke handler om, at man har gentænkt forholdet mellem religion og ytringsfrihed på et principielt niveau. Det her handler om at varetage Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesser, og derfor er bestemmelsen lagt ind i et kapitel, der handler om statens sikkerhed," siger han.

Læs også

Hvor præcis er ordlyden?

"En utilbørlig behandling af en genstand med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund."

Sådan lyder definitionen på det, der nu kriminaliseres. Og siden regeringens pressemøde fredag formiddag har en del mennesker nok slået ordet "utilbørlig" op i ordbogen - den kan i øvrigt fortælle, at betydningen er "som strider mod god moral".

'Utilbørligt' er efter min opfattelse et alt for vagt udtryk. Mit forslag er i stedet at bruge udtrykket 'nedværdigende'.

Jørn Vestergaard
Professor emeritus

Efter at have læst lovforslagsteksten mener professor emeritus Jørn Vestergaard, at der med ordet 'utilbørlig' er behov for en præcisering.

"Det er godt arbejde fra Justitsministeriet, men der er ét punkt, hvor jeg synes, at man kunne være skarpere. 'Utilbørligt' er efter min opfattelse et alt for vagt udtryk. Mit forslag er i stedet at bruge udtrykket 'nedværdigende'. Det er nemlig det begreb, man bruger i racismeparagraffen. Det vil give den fornødne skarphed i selve lovteksten," siger han.

Professor Jens Elo Rytter har gjort sig en lignende tanke.

"Jeg tænker, at ordet 'utilbørlig' ikke kan være helt nemt at have med at gøre. Der er noget elastik i det. Det vil så ikke være det eneste ord i lovgivningen, der vil være elastik i, men det er en standard, som åbner for fortolkning," lyder det. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frederik Waage

Professor, dr.jur. mso
cand.jur. (Københavns Uni. 2006), LL.M. (College of Europe, 2006)

Jens Elo Rytter

Professor, Juridisk Fakultet, Københavns Universitet
cand.jur. (Københavns Uni. 1993), ph.d. (Københavns Uni. 2000)

Oluf Jørgensen

Offentlighedsrådgiver, forskningschef emeritus (mediejura), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
cand.jur. (Aarhus Uni. 1971)









0:000:00