Debat

Enhedslisten: Lovforslag om ladestandere afslører tyrkertro på markedet

Det offentlige burde have ret til at etablere og drive ladestandere og -anlæg. Men nyt lovforslag fokuserer alt for meget på markedet som løsningen, selvom historien har vist, at markedet ikke kan løse alt, skriver Henning Hyllested (EL).

Tyrkertroen på, at markedet nok skal ordne problemerne, er
legendarisk. Men det viser sig gang på gang, at det kan markedet ikke, og at
det hele ender med at blive dyrere for borgerne, skriver Henning Hyllested (EL).
Tyrkertroen på, at markedet nok skal ordne problemerne, er legendarisk. Men det viser sig gang på gang, at det kan markedet ikke, og at det hele ender med at blive dyrere for borgerne, skriver Henning Hyllested (EL).Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Salget af elbiler og plug-in-hybridbiler har taget fart. Måske også mere end forventet?

Og det er jo glædeligt at se, at tingene virker efter hensigten, især når man har været med til at lave den aftale om grøn omstilling af bilparken, som blev indgået i december måned 2020, og som vel er den største driver i udviklingen.

Men det er ufortalt, at Enhedslisten har krævet, at aftalen bliver genåbnet, først og fremmest med henvisning til, at plug-in-hybridbilerne fylder for meget i salget og får en uforholdsmæssig stort rabat på afgifterne. Vi anser dem simpelthen ikke for at være "rigtigt" grønne.

Overdreven vægt på markedstænkning

Det uventede kraftigt stigende salg af elbiler har ført til, at det kniber med at opstille tilstrækkeligt med ladestandere rundt om i landet.

Og straks hyler operatørerne på markedet op og siger, det går for langsomt, at staten må mere på banen, og kommuner (og regioner) må tage sig sammen og sikre en hurtigere sagsbehandling af ansøgninger til opstilling af ladestandere.

Temadebat

Hvordan skal rammerne for udrulningen af ladestandere se ud?
Regeringen vil have fastsat rammerne for etableringen og driften af offentligt tilgængelige ladestandere.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) sendte i midten af juli et lovforslag i høring. Forslaget indebærer blandt andet, at kommuner og regioner kan give virksomheder ret til at opstille ladestandere på ladepladser på offentlige arealer, og at operatører af ladestandere skal give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen er etableret på offentlige arealer, eller når ladepladsen er etableret med offentligt tilskud.

Lovforslaget kommer, efter at S-regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i december 2020 indgik en aftale for fremtidens bilpark, der i første omgang skal give 775.000 grønne biler på vejene i 2030.

Altinget giver i en temadebat ordet til borgmestre, eksperter, folketingsmedlemmer og interessenter, som vil debattere, hvordan de vil have sikret en tilstrækkelig ladeinfrastruktur. 

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men nu ingen panik. Vi er på vej. Den nuværende situation er midlertidig og vil blive afhjulpet forholdsvist hurtigt, er jeg overbevist om.

Der er allerede afsat en række puljer til formålet, som kan søges af boligforeninger, udlejere med flere. Og i infrastrukturaftalen er der afsat yderligere 500 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastruktur langs statsvejnettet frem mod 2030.

Vejdirektoratet vurderer, at der for disse penge kan etableres 50 ladeparker med cirka 630 lynladepladser, og at ventetiden på at komme til at lade dermed ikke vil overstige ti minutter.

Og så sidder vi jo lige nu og forhandler ny lovgivning på området, nemlig "lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport", en delvis gennemførelse af EU’s direktiv på området, det såkaldte AFI-direktiv. Med denne lovgivning forsøger vi at sætte rammerne for reguleringen af markedet for ladestandere.

I Enhedslisten synes vi overordnet, at lovforslaget lægger overdrevent vægt på markedstænkning. Vi synes faktisk principielt, at det offentlige burde have ret til at etablere og drive ladestandere og -anlæg hertil – i det mindste den infrastruktur, som ligger "under jorden". Det er jo i forvejen det offentlige, der sørger for strømforsyningen her til lands.

Spørgsmål melder sig

Lovforslaget afføder en helt urimelig begrænsning af kommunernes muligheder for at deltage i den grønne omstilling.

Det tillader således ikke, at kommuner og regioner kan etablere og drive ladeanlæg, men udelukkende foretage udbud, så forsyningen med strøm til bilerne helt overlades til private firmaer, der skal tjene penge på skidtet.

Kommuner og regioner må kun etablere og drive ladeanlæg til brug for egne bilflåder. Hvorfor i alverden skal kommunerne og regionerne ikke have mulighed for at stille sine "egne" ladestandere til rådighed for medarbejderne, når de alligevel har parkeret bilen for at arbejde på rådhuset, på skolen eller andre større og mindre kommunale arbejdspladser?

Hvorfor skal kommunerne og regionerne gøres til en dårligere arbejdsgiver – sammenlignet med private arbejdsgivere – der ikke kan stille egne opladningsfaciliteter til rådighed for medarbejderne som en service for disse?

Et stort indslag af kommunal og regional medvirken ville kunne sikre et stabilt marked, der ikke løber løbsk prismæssigt og derfor forsinker den grønne omstilling af bilparken

Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

Og hvorfor kan kommuner og regioner ikke få lov at stille de ladefaciliteter, som de opretter til egne flåder, til rådighed for borgerne – til markedspris, forstås – når der ikke lige lades kommunale biler?

Og hvad gør en kommune, når der ikke er kommerciel interesse for at oprette ladeanlæg? Det vil givetvis forekomme i en række yderkommuner (eller i yderområderne af større bykommuner), som så ikke vil være helt så attraktive at bosætte sig i.

For slet ikke at tale om, at de samme kommuner ofte er dem, der har turisterhvervet som et af sine store erhvervsområder og vil have et meget sæsonbetonet behov for opladning til elbiler.

Hvorfor må en sådan kommune ikke bruge egne midler til at etablere og drive ladestandere? Ifølge lovforslaget må der nemlig kun anvendes statslige puljemidler og EU-midler.

Det offentlige kan stabilisere markedet

Dette er nogle af de spørgsmål, som jeg har rejst i forhandlingerne.

Tyrkertroen på, at markedet nok skal ordne problemerne, er legendarisk. Men det viser sig gang på gang, at det kan markedet ikke, og at det hele ender med at blive dyrere for borgerne.

Et stort indslag af kommunal og regional medvirken ville kunne sikre et stabilt marked, der ikke løber løbsk prismæssigt og derfor forsinker den grønne omstilling af bilparken.

Enhedslisten synes, at kommunerne og regionerne på mange måder bliver sorteper med dette lovforslag. I sidste ende rammer det borgerne, som ikke får den adgang til opladning, som de ville kunne få, hvis ikke kommuner og regioner i lovforslaget absolut skulle holdes i en spændetrøje. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00