Kronik

Regeringen fordrejer sagen om koranafbrændinger i offentligheden

Regeringens vildledende måde at kommunikere på i koransagen viser, at den ser offentligheden som en uønsket partner, den forsøger at narre, i stedet for et sted, hvor den kan diskutere nationens svære dilemmaer, skriver Jørn Bjerre.

Regeringen fører en "appeasement-politik", som går ud på at få fred på den korte bane ved at give en lillefinger til en modstander, der har appetit på hele hånden, skriver Jørn Bjerre.
Regeringen fører en "appeasement-politik", som går ud på at få fred på den korte bane ved at give en lillefinger til en modstander, der har appetit på hele hånden, skriver Jørn Bjerre.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Jørn Bjerre
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som Weekendavisen har kunne berette, har Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen brugt misvisende begrundelser for et kommende forbud mod koranafbrændinger, idet de har forklaret, at det kun er Sverige – ud over Danmark – der tillader koranafbrændinger.

Nu viser det sig så, at det blandet andet også gælder Norge, USA og Holland.

Denne brug af faktuelle unøjagtigheder flugter ganske godt med regeringstoppens generelle kommunikative strategi. Vi fik et klassisk eksempel på denne, da statsminister Mette Frederiksen langt om længe fik stemplet ind i debatten om koransagen.

Her benyttede hun samme modsatrettede kommunikation, som udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen er mester i. Under en såkaldt "briefing", hvor han blev konfronteret med, at han bøjede sig for trusler om vold, benægtede han først dette på det kraftigste, for så at minde om, at det var af sikkerhedshensyn indgrebet kom.

Håndteringen af koransagen synes at gentage et mønster, som efterhånden begynder at ligne regeringens modus operandi i vanskelige sager

Jørn Bjerre
Lektor, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, AU

Ved enten at benægte det, han lige har sagt, eller sige det, han lige har benægtet, lykkedes det ministeren at holde offentligheden ude i strakt arm.

Det samme var tilfældet, da Frederiksen i flere interviews nægtede, at det var presset fra den muslimske verden – repræsenteret ved den resolution, som blev vedtaget af 57 muslimske udenrigsministre – der var den egentlige årsag til regeringens planer om et lovindgreb.

I stedet spillede hun sin egen personlige holdning på banen: "Jeg kan ikke lide, at man brænder bøger af," sagde hun, idet hun spillede på associationen til nazisternes bogbrændinger.

Ved så bagefter at anerkende, at den nye geopolitiske virkelighed selvfølgelig også spillede ind, endte hun med på en og samme tid at benægte og bekræfte, at indgrebet kommer som følge af et internationalt pres.

Statsministeren brugte samtidig interviewene til at jagte stråmænd, blandet andet gjorde hun gentagne gange opmærksom på, at vores ytringsfrihed ikke er uindskrænket. Det er der næppe ret mange, der forestiller sig.

Problematisk argumentation

Ved at få sagen til at handle om stråmandsargumenter, og hvorvidt man kan lide bogbrændinger, lykkedes det statsministeren at dreje opmærksomheden væk fra det farlige dilemma, som angår retten til blasfemiske ytringer, og over i en ufarlig pseudodebat om, hvorvidt bøger skal læses eller brændes.

Dermed omdefinerede statsministeren ikke blot sagens kerne, hun redefinerede også konfliktens positioner. Den vanskelig værdimæssige konfrontation mellem Vesten og den muslimske verden blev således til en forholdsvis banal konflikt mellem en anstændig global opinion og nogle få skikkelser – uden egentlig position i det danske samfund – der praktiserer en uanstændig omgang med bøger.

Godt udført, sikkert også ganske effektfuldt, men også dybt problematisk.

Med regeringens udmeldinger in mente, kan det ikke undre, at Berlingskes chefredaktør Tom Jensen i en gennemgang af debatten kunne konstatere, at der er "mange, som slet ikke har forstået, hvad korankrisen handler om".

Læs også

Blandt de misforståelser, redaktøren stødte på, var der nogle af de stråmænd, som dem statsministeren havde jagtet.

Krisen handler ikke om, hvorvidt man bør brænde bøger, hvorvidt det er legitimt at sætte grænser for ytringsfriheden eller om, hvilke regler der i det hele taget bør udvises i den offentlige debat, skrev redaktøren, og fortsatte: Den handler om, at “regeringen har givet efter for et pres fra en række muslimske lande”, og at et ubestemt begreb om "nationens interesse” gøres til omdrejningspunkt for et lovindgreb.

Problemet ved dette er, at regeringen dermed fører en "appeasement-politik", som går ud på at få fred på den korte bane ved at give en lillefinger til en modstander i den internationale værdidebat, der har appetit på hele hånden.

Og at regeringen, i stedet for at informere befolkningen om det egentlige grundlag for denne eftergivenhed, blot refererer til det ubestemte begreb om "nationens interesse", hvilket er som at servere elastik i metermål.

Et mønster tegner sig

Håndteringen af koransagen synes dermed at gentage et mønster, som efterhånden begynder at ligne regeringens modus operandi i vanskelige sager. Selvom den – ifølge egen selvforståelse – er sat i verden for at gøre det nødvendige, så pakker den igen og igen det nødvendige ind i forsødende argumenter, som vælgerne forventes bedre at kunne sluge.

Behøver jeg at minde om, hvordan regeringen under store bededags-debatten søgte at udnytte befolkningens sympati for Ukraines ulykkelige situation. Hvis det er nødvendigt, at danskerne arbejder en dag mere, hvorfor så pakke det ind som hjælp til Ukraine?

Regeringen søger at feje konflikten mellem et religiøst verdenssyn og et humanistisk menneskesyn ind under den offentlige debats gulvtæppe

Jørn Bjerre
Lektor, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, AU

På samme måde, da regeringen lancerede sit udspil til en kandidatreform. Her blev intentionen om at stække de akademiske uddannelser pakket ind i et oplæg til et mere fleksibelt uddannelsessystem. Hvorfor ikke bare sige, at det er nødvendigt at spare på de akademiske uddannelser?

Det er samme slags spørgsmål, man kan stille til regerings håndtering af koransagen: Hvorfor ikke bare sige lige ud, at det massive diplomatisk pres, som Danmark er underlagt (blandet andet fra USA), gør det nødvendigt med indrømmelser overfor de muslimske lande?

Og, hvorfor erkender regeringen ikke åbent, at Vestens magt i relation til den internationale værdidagsorden er aftagende, og at dette – som lektor Heini í Skorini har vist i en aktuel bog – afspejler sig i FN’s vægtning af ytringsfrihed overfor blasfemi?

Den måde regeringen pakker tingene ind på, når den skal præsentere dem for offentligheden, minder om det fænomen, som den tyske filosof Jürgen Habermas betegner "drapering" – hvilket kan oversættes til “strategisk tilsløring”.

I forbindelse med koransagen, så består regeringens strategiske tilsløring i, at den systematisk undlader at forholde sig til at sagen har to sider.

En uønsket partner

I et indsigtsfulde indlæg i Altinget, ridsede professor Thomas Hoffmans sagens to sider op ved prægnant at henvise til, at det forhold, som Heinrich Heine har udødeliggjort med udsagnet om, at “Der, hvor man brænder bøger, ender man med at brænde mennesker”, kun dækker den ene side af koransagen, hvis anden side er, at: “Der, hvor man ikke må brænde Koranen, brænder man mennesker”.

Når statsministeren insisterer på, at offentligheden alene skal forstå koransagen som et udtryk for den historiske problematik, som Heine gør opmærksom på, idet hun søger at dreje opmærksomheden væk fra det langt mere aktuelle problem, som Hoffman adresser, så skylde det givet vist, at der er konsensus om det første, mens det andet er forbundet med eksplosionsfare.

Problemet med at regeringen på denne måde søger at feje konflikten mellem et religiøst verdenssyn og et humanistisk menneskesyn ind under den offentlige debats gulvtæppe, er, at des mere konflikten fortrænges, fornægtes og forbydes, des mere elektrisk ladet vil primitive symbolske handlinger – som det at afbrænde koraner på københavnske fortove – komme til at fremstå i de internationale medier.

Læs også

Statsministeren er nødt at blive mere klar i spyttet, når det gælder balancen mellem humanistiske og religiøse værdier. Hvilke synspunkter repræsenterer Danmark? Hvor er det nødvendigt at indgå kompromisser, med hvilke begrundelser?

Uden svar på disse spørgsmål virker det ikke særligt overbevisende, når statsministeren i sine interviews appellerer til, at vi skal forholde os “nøgternt til den nye geopolitiske virkelighed.”

Ja, men på hvilke vilkår? Og det er gratis at slå fast, at der “ikke er behov for mere splittelse i verden, men for samling”. Ja, men for hvilken pris?

Regeringens vildledende måde at kommunikere på viser, hvordan den ser offentligheden – nemlig som en uønsket partner, som den forsøger at overrumple, og som en modstander, den forsøger at narre – i stedet for som et sted, hvor den kan diskutere nationens svære dilemmaer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Bjerre

Lektor, ph.d., Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00