Økonomisk smalhals i sundhedsvæsnet

REFORMPAKKE: Selv om regeringen bebuder, at sundhedsområdet er et særligt satsningsområde frem mod 2020, så venter der sundhedsvæsnet et årti med barske prioriteringer, vurderer Jes Søgaard og Kjeld Møller Pedersen.
Foto: colourbox
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

De fede tider i sundhedsvæsnet er nu endegyldigt forbi. Det er konklusionen fra de to professorer i sundhedsøkonomi Kjeld Møller Pedersen og Jes Søgaard efter at have læst afsnittet om sundhedsområdet i regeringens længe ventede reformpakke, der lægger de økonomiske hovedlinjer frem mod 2020. (Se mere fakta nederst i artiklen)

I udspillet slås det fast, at udgifterne til sundhedsvæsnet ikke må stige i samme takt, som det er set siden 2001. I den periode er sundhedsudgifterne steget med 3,5 procent, mens de offentlige udgifter kun er steget med 1,75 procent.

Nationalt økonomisk set har det betydet, at sundhedsvæsnets andel af hele samfundskagen er vokset hvert år på bekostning af andre områder. En tendens som Kjeld Møller Pedersen betegner som gøgeunge-effekten.

Gøgeungen er ikke tæmmet - helt
Uden at angive hvor meget sundhedsudgifterne så må stige, slår regeringen i udspillet fast, at stigningen skal være mindre end 3,5 procent. Samtidig peger regeringen dog på, at reformpakken betyder, at der sikres økonomisk råderum så sundhedsområdet, så uddannelse og forskning årligt kan få varige løft på i alt 4 milliarder. Fordelingen af de fire milliarder er ikke udspecificeret.
Formand for Danske Regioner Bent Hansen (S) fortæller, at sundhedsminister Bertel Haarder (V) har ladet forstå, at regionerne kan regne med et varigt løft på 2 millliarder årligt fremover.

Regeringen har jo vænnet befolkningen til behandlingsgarantiernes og valgfrihedens sødme.

Jes Søgaard
Direktør, DSI

"Og det vil være håndterbart," siger Bent Hansen, der dog på regionernes vegne har en langt større anke mod regeringens planer om en strammere økonomistyring af regionerne (se link til Danske Regioners pressemeddelelse )

Kjeld Møller Pedersen peger på, at sundhedsudgifterne med regeringens udmelding stadig får lov at udgøre en år for år stadig større del af de samlede offentlige udgifter.

"Dermed har man ikke stoppet sundhedsvæsnets rolle som gøgeunge i forhold til de andre udgiftsområder. Omvendt er 4 milliarder til deling mellem tre områder ikke meget. Så man har mindsket gøgeunge-effekten markant," siger Kjeld Møller Pedersen og fortsætter:

"Og selv om væksten årligt så kun vil ligge mellem 1 og 0,8 procent, så vil sundhedsområdet og de to andre prioriterede områder jo stadig være priviligerede i forhold til de andre sektorer. Det er bare på et langt mindre niveau," siger Kjeld Møller Pedersen, der betegner disse fremtidsudsigter i forslaget som smalhals for sundhedsvæsnet. Udgiftspresset er nemlig fortsat voldsomt, vurderer både Jes Søgaard og Kjeld Møller Pedersen.

Ikke så let adgang til behandlinger
Han peger på, at regeringen i sin reformpakke kommer med en række bud på, hvordan udgifterne skal holdes i ro. I udspillet hedder det blandt andet:

"Det er centralt, at den enkelte patient ikke behandles mere end det sundhedsfagligt velbegrundede, og at indikationsskred (fx i form af flere og hyppigere operationer i knæ og øjne) på konkrete behandlingsområder bremses. Derudover skal der ses kritisk på udgiftsudviklingen på medicinområdet, og på praksisområdet skal der være større fokus på at etablere rammer, der sikrer bedre udgiftsstyring og større omkostningseffektivitet.", står der i udspillet.

Kjeld Møller Pedersen peger på, at regeringen og regionerne allerede i 2008 startede opbremsningen i sundhedsvæsnet for de følgende år. Samtidig har man for eksempel oprettet Rådet for Anvendelsen af Dyr Sygehusmedicin, ligesom man har lavet de nye og skrappere kriterier for, hvornår man kan blive for fedme-ryg- og skuldre-operationer. Alt sammen initiativer, der skal mindske udgifterne til sundhedsvæsnet.

Kjeld Møller Pedersen kalder regeringens mål om at bremse udgiftstigningen for meget ambitiøs - og vanskelig.

"Regeringen slår jo fast, at der stadig skal være råd til ny medicin og behandlingsformer, som jo løbende bliver udviklet. Og når den samlede ramme til sundhedsvæsnet ikke øges væsentligt fremover, så må stigende udgifter til nye tiltag hentes ind på effektiviseringer og besparelser på andre områder i sundhedsvæsnet," siger Kjeld Møller Pedersen. Han tør ikke gætte på, om regeringen vil nå sin målsætning om at begrænse væksten i sundhedsudgifterne.

Danmark uvant med kraftige udgiftsstigninger
Sundhedsøkonom Jes Søgaard, der er direktør i DSI, betegner også tiden efter 2013 som en særdeles hård opbremsning.

Omvendt peger han på, at Danmark over de sidste 50 år, bortset fra to perioder henholdsvis 60erne og fra cirka 2001 til 2009, har kunnet holde sundhedsvæsnets andel af de samlede offentlige udgifter i ro. I de to nævnte periode steg sundhedsudgifternes andel af de samlede offentlige udgifter markant.

Han tror dog kun, at det kan lykkes regeringen at holde væksten i udgifterne på et lavt niveau, hvis man grundlæggende ændrer på den måde, regionerne, de enkelte sygehuse og de praktiserende læger får tilført penge på.

"Der skal laves nye modeller for afregning med mere fokus på budget og rammestyring i stedet for den meget aktivitetsbestemte afregning, man har med DRG-systemet og aktivitetspuljerne ," siger Jes Søgaard.

Han understreger, at svaret ikke bare er at gøre som før 2001, hvor man i sundhedsvæsnet benyttede sig mere af rammestyring. Her måtte aktørerne på sundhedsområdet selv holde hus med det beløb, de blev tildelt. Det fører nemlig ofte til længere ventelister og lav kvalitet, forklarer Jes Søgaard.

"Hvis budgetterne skal holde, uden det går ud over kvaliteten, eller at ventelisterne bliver for lange, så skal rammestyring suppleres med kontrakter mellem regering og regioner og mellem sygehusene og de enkelte afdelinger," siger Jes Søgaard, der forudser en svær kamp for at holde udgifterne i ro i alle tilfælde.

"Regeringen har jo vænnet befolkningen til behandlingsgarantiernes og valgfrihedens sødme. Samtidig vil man i sundhedsvæsnet komme til at se en langt skarpere prioritering, end man hidtil har set," siger Jes Søgaard.

Dokumentation

8.6.1 Den historiske vækst i sundhedsudgifterne skal reduceres

Sundhedsområdet har været kendetegnet ved en betydelig udgiftsvækst siden 2001. Fra
2001 til 2009 udgør den gennemsnitlige realvækst i sundhedsudgifterne 3½ pct. årligt, hvor realvæksten i det samlede offentlige forbrug udgjorde 1¾ pct. årligt. Væksten på sundhedsområdet i 1993-2001 var derimod mindre end væksten i det offentlige forbrug, jf. figur 8.17.

Samtidig er produktiviteten øget, og nye opgørelser fra Danmarks Statistik peger på, at væksten i produktionen har været noget højere end stigningen i ressourceforbruget siden 2001, jf. boks 8.7.

Den tiltagende vækst i sundhedsudgifterne har medført, at sundhedsudgifterne siden 2001 har udgjort en stigende andel af det samlede offentlige forbrug, jf. figur 8.18. Omvendt faldt sundhedsudgifterne i forhold til de samlede forbrugsudgifter i 1990'erne.

Mervæksten i sundhedsudgifterne siden 2004 ligger udover, hvad der følger af den demografiske udvikling med flere ældre. Resultatet er en væsentligt øget kapacitet på sundhedsområdet.

Der er blandt andet ansat 3.000 flere læger og ca. 4.000 flere sygeplejersker på sygehusene fra 2001 til 2009, og 40 pct. flere er opereret i 2009 end i 2001.

I 2011-2013 tilføres sundhedsområdet ifølge genopretningsaftalen 5 mia. kr. ekstra, mens vækst i sundhedsudgifterne efter 2013 skal afholdes indenfor den samlede ramme til offentligt forbrug.

Da sundhedsudgifterne udgør over ¼ af det samlede offentlige forbrug, er det en
central forudsætning i fremskrivningen, at de tidligere års vækst i sundhedsudgifterne på 3½ pct. årligt reduceres.

For at reducere væksten på sundhedsområdet er det vigtigt at fortsætte arbejdet med effektiviseringer og en styrket styring og prioritering, så den store kapacitet på sygehusene og i praksissektoren, der er opbygget gennem de seneste 10 år, udnyttes bedre og bruges på det, som giver mest værdi for patienterne.

Det er centralt, at den enkelte patient ikke behandles mere end det sundhedsfagligt velbegrundede, og at indikationsskred (fx i form af flere og hyppigere operationer i knæ og øjne) på konkrete behandlingsområder bremses. Derudover skal der ses kritisk på udgiftsudviklingen på medicinområdet, og på praksisområdet skal der være større fokus på at etablere rammer, der sikrer bedre udgiftsstyring og større omkostningseffektivitet. Der skal også være opmærksomhed omkring, at grænsen for, hvad det offentlige skal tilbyde, ikke flyttes, og på at se reguleringen på udbuds- og efterspørgselssiden samlet, så man fx modvirker incitamenter til udbudsskabt efterspørgsel.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bertel Haarder

Fhv. MF og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

Bent Hansen

Bestyrelsesformand, Grenaa Havn., fhv. regionsrådsformand (S), Midtjylland og formand for Danske Regioner
cand.mag. i historie og samfundsfag (Aarhus Uni. 1976)

Kjeld Møller Pedersen

Professor emeritus, Økonomisk Institut, Syddansk Universitet
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1974)

0:000:00