Vognmænd overvejer kopi af tyske løn-regler

LØN: DTL bakker op om de tyske regler for minimumsløn og kalder det en overvejelse værd, at man går samme vej i Danmark. Det vil gavne Danmark, men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre, lyder det fra forsker. ITD mener ikke, at ordningen er fair for Østeuropa.

Tysk krav om mindsteløn for udenlandske chauffører deler vandene.<br>
Tysk krav om mindsteløn for udenlandske chauffører deler vandene.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

I Tyskland skal også udenlandsk ansatte chauffører overholde den tyske mindsteløn. Og mens DI, ITD og Danske Speditører raser mod den ordning, så ser DTL helt andre perspektiver i det.

"Det tyske initiativ er et symptom på, at der er nogle problemer i Europa med social dumping, som vi også oplever i Danmark. Og jeg mener, at det er en overvejelse værd, om vi kan indføre samme ordning i Danmark, eller noget der har samme virkning," siger adm. direktør Erik Østergaard.

I Tyskland har man pr. 1 januar indført en ny ordning, som betyder, at også udenlandsk arbejdskraft skal overholde den lovbestemte mindsteløn på 8,5 euro i timen. Det gælder for al kørsel herunder internationale transporter, cabotagekørsel, og hvis en chauffør kører transit gennem Tyskland.

Erik Østergaard bakker op om forslaget, fordi det bidrager til at skabe mere ligestilling på lønnen blandt europæiske chauffører. Forslaget vil ikke få indflydelse på danske chauffører, der har en højere løn end de tyske minimumskrav.

Ordningen i Tyskland vil hjælpe noget på cabotageproblemet i Danmark. Men det løser ikke hele problemet.

Flemming Ibsen
Arbejdsmarkedsforsker, Aalborg Universitet

Bureaukrati vækker bekymring
Derimod er DTL bekymret for, hvor stor den bureaukratiske byrde bliver ved forslaget.

"Der er en række dokumentationskrav, som jeg mener er unødvendige for danske chauffører, fordi vi ligger over lønniveauet. Jeg synes, at et land som Danmark af den grund bør være undtaget, og jeg håber, at danske myndigheder vil gå i dialog med Tyskland om spørgsmålet," siger Erik Østergaard.

3F bakker som DTL op om den tyske ordning. I et debatindlæg på Altinget 14. januar skriver formand for 3F Transport, Jan Villadsen, at de nye regler giver mere fair vilkår, fordi ordningen vil modvirke konkurrenceforvridning på det europæiske transportmarked:

"Som når danske firmaer lader postkasser skyde op i Bulgarien, Rumænien, Polen og Tyskland, hvor formålet er at ansætte billige chauffører til regler, der plukkes efter, hvilket land der bedst passer til virksomhedens behov. Og måske endda efter, hvor i EU, skatten er lavest og kontrollen ringest," skriver Jan Villadsen.

Forsker: Tysk mindsteløn gavner Danmark
Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen mener, at den tyske ordning er en fordel for Danmark, fordi det også vil begrænse cabotagekørslen i Danmark.

0:000:00