Debat

FOLA: Måske skal flere dumpe pædagoguddannelsen, så vi får de bedste pædagoger til vores børn

Der skal skrues på pædagoguddannelsen for at tiltrække pædagoger til dagtilbuddene. Antal undervisningstimer skal op, og vi bør overveje, om flere skal dumpe uddannelsen eller praktikken, så vi får de bedste pædagoger til vores børn, skriver Signe Nielsen.

Det er grotesk, at der i et fag, som handler så meget om relationer, næsten ikke er noget krav om fremmøde, skriver Signe Nielsen. 
Det er grotesk, at der i et fag, som handler så meget om relationer, næsten ikke er noget krav om fremmøde, skriver Signe Nielsen. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Signe Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hver dag aflever vi forældre vores dyrebareste eje til, hvad der først er fremmede mennesker og ender med at blive et trygt holdepunkt i vores i tilværelse. Det er pædagoger og pædagogisk personale, som hver dag sørger for, at børnene trives, indgår i sociale relationer og ikke mindst udvikler sig.

Det kan undre os forældre, at ikke langt flere vælger denne vej, for er der noget vigtigere end at være med til at sørge for, at der i fremtiden også er børn, som er vant til at være en del af fællesskabet? Børn, som for at kunne klare sig senere i livet, har brug for høj kvalitet i deres dagtilbud.

Temadebat

Hvordan skal fremtidens studerende overbevises om, at de skal være pædagoger?

Siden 2017 er antallet af optagne studerende på landets pædagoguddannelser faldet med 319 studerende.  

I ly af faldet stiger efterspørgslen samtidig på uddannet pædagogisk personale til at indfri aftalen om minimumsnormeringer i 2024.  

Men allerede nu spejder flere kommuner i hovedstadsområdet forgæves efter uddannet arbejdskraft.

Altinget Børn spørger i en temadebat centrale aktører på området om, hvad der skal til for, at flere unge i fremtiden vælger pædagoguddannelsen.

Her er listen over deltagere:

  • Elisa Rimpler, formand, BUPL  
  • Claus Holm, institutleder, Danmarks institut for Pædagogik og uddannelse 
  • Signe Nielsen, formand, FOLA 
  • Ulla Tørnæs (V), uddannelses- og forskningsordfører og medlem af Folketinget
  • Annegrete Juul, dekan, det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole
  • Gitte Sommer Harrits og Susanne Tellerup, prorektor og uddannelsesdekan for pædagoguddannelsen, VIA University College
  • Andreas Rasch-Christensen, forskningschef, VIA University College
  • Niels Jakob Pasgaard, pædagogisk filosof og lektor, VIA University College
  • Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor, FOA

    Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vi skal alle være med til at tale pædagogfaget op, for der er vel intet vigtigere end at sikre, at også den næste generation vokser op til hele mennesker.

Praktik på SU

Vi har som forældre haft meget fokus på at skaffe flere hænder til vores dagtilbud, så børnene kan blive mødt af pædagogisk personale, som har tid og overskud til at yde omsorg og trøst hele dagen. Men for at kunne være med til at udvikle vores børn, skal pædagogerne også have rammerne til at udføre deres arbejde med den faglighed, som de har med fra deres studie.

Det kræver, at vi ser på, hvordan vi kan skabe rammer, hvor personalet også har tid til at forberede for eksempel forældresamtaler, men også de pædagogiske aktiviteter. Vi hører som forældreorganisation fra både pædagoger og forældre, at samarbejdet med forældre er svært.

Derfor kan det undre, at det ikke fylder særlig meget på studiet. Vi skal både have flere unge ind på studiet, men vi skal også gerne have dem til at blive i faget.

Det er vigtigt, at de unge under deres uddannelse får en god oplevelse i praktikken. Det er her, de for alvor møder den virkelighed, som de skal arbejde i senere. Derfor er vi enige med BUPL i, at praktikkerne burde være på SU, så de studerende ikke tæller med i normeringen i hverdagen.

Der skal afsættes timer til at samle op på deres spørgsmål, de burde i endnu højere grad være en del af forældresamtaler og planlægningen af dagen, så de er klar til at stå på egne ben.

Højere krav og mere undervisning

Og så skal timetallet på uddannelse op. Det er grotesk, at der i et fag som handler så meget om relationer til andre mennesker, næsten ikke er noget krav om fremmøde. Du kan læse dig til meget, men noget skal også afprøves i praktikken.

Vi skal sikre, at det er de bedste studerende, som kommer ud til vores dagtilbud. Det betyder, at vi også skal se på, om flere skal dumpe praktikken eller studiet. Ikke fordi, at det alene styrker uddannelsen, men fordi vi hører om mange, som knækker, når de kommer ud i dagtilbuddets dagligdag.

Det kan tyde på, at uddannelsen ikke har gjort dem klar til det arbejde, som venter på den anden side.

Til sidst skal vi huske alle dem, som allerede hver dag passer vores børn. Blandt dem er en stor gruppe af pædagogisk personale, som vi også skal fokusere på. De skal have muligheden for at blive efteruddannet, de skal kunne gå på arbejde hver dag og føle, at rammerne er til stede, så de kan bruge deres faglighed på at udvikle vores børn.

Vi skal gøre det til verdens bedste job, så vi kan få verdens bedste dagtilbud.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00