Debat

Hanne Warming: Børn og unge kan nu underrette om dem selv – det bliver spændende at følge i praksis

Ny paragraf i Barnets Lov giver børn og unge retten til at underrette om dem selv. Man kan diskutere effekten af loven, men tiltaget sender et signal om, at vi skal lytte til børn og unges behov, skriver Hanne Warming.

Det er glædeligt med den nye rettighed i Barnets Lov, som handler om&nbsp;barnets ret til at anmode om at få suspenderet samværet&nbsp;med forældre&nbsp;i en periode på op til otte uger.&nbsp;Men det er samtidig bekymrende, at rettigheden er begrænset til otte uger, skriver&nbsp;Hanne Warming.<br><br>
Det er glædeligt med den nye rettighed i Barnets Lov, som handler om barnets ret til at anmode om at få suspenderet samværet med forældre i en periode på op til otte uger. Men det er samtidig bekymrende, at rettigheden er begrænset til otte uger, skriver Hanne Warming.

Foto: Sebastian Uth/Ritzau Scanpix
Hanne Warming
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I forordet til ‘Håndbog om barnets lov’ skriver social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S):

”Med de nye bestemmelser i Barnets Lov stadfæster vi et tidssvarende børnesyn, der anerkender børn og unge som mennesker i deres egen ret. Vi sikrer børnene og de unge flere rettigheder – både i lovgivning og praksis."

På side 14 præciseres det:

”En væsentlig intention med loven er at styrke den løbende inddragelse af børn og unge. Hjælp og støtte skal altid inddrage deres perspektiv, ressourcer og behov, så de bliver en vigtig kilde til forståelse af problematikken. Intentionen er, at børn og unge skal ses i deres egen ret, og at deres ønsker, behov og perspektiver i højere grad skal være styrende for sagsbehandlingen og den støtte, der iværksættes,” står der.

Se, det skaber forventninger.

Synet på børn er præget af ambivalente faktorer

Som en mangeårig forkæmper for ligeværdig inddragelse af børn og unge og et tidssvarende børnesyn var det svært at få armene ned.

Temadebat

Hvordan bliver Barnets Lov en succes?

Efter flere års politisk tovtrækkeri stemte Folketinget før sommerferien Barnets Lov igennem. Men går implementeringen af de over 1.400 siders lovtekst for hurtigt?

Det vil vise sig fra 1. januar næste år, hvor Barnets Lov træder i kraft. I den forbindelse spørger Altinget: Hvad er de største benspænd for, at Barnets Lov bliver en succes? Og hvor meget kommer loven reelt til at forbedre vilkårene for udsatte børn?

Se oplægget til debatten og panelet lige her.

Om Altingets temadebatter

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

Luften gik dog lidt af ballonen, da jeg nærstuderede lovteksten og håndbogens hjælpende hånd til fortolkning af denne.

For børnene og de unge har fået flere rettigheder, og der er taget vigtige skridt. Men vi er ikke kommet helt i mål i forhold til at behandle dem som ligeværdige medborgere ud fra et tidssvarende børnesyn.

Både lovtekst og håndbog afsejler således ambivalenser i børnesynet.

Det sker kombineret med en række kompromisser til andre hensyn herunder økonomi, forældrerettigheder og formning af fremtidens voksne borgere.

Det bliver derfor meget spændende at følge implementeringen.

For hvilke børnesyn og andre hensyn vil veje i praksis? Kommer økonomihensynet eksempelvis til at betyde, at det bliver såkaldte gul pris-indsatser, som en socialrådgiver en gang forklarede mig?

Og kommer vi reelt til at rykke i forhold til børns rettigheder?

Børns ret til indflydelse

Ambivalensen i børnesynet kommer blandt andet til udtryk i en af de nye rettigheder.

Jeg håber, at paragraf 103 i Barnets Lov implementeres som en reel rettighed til indflydelse på eget liv.

Hanne Warming
Børneforsker, Roskilde Universitet

Det drejer sig om barnets ret til at anmode om at få suspenderet samværet i en periode på op til otte uger, som det stor i paragraf 103, styk to i håndbogen. 

Paragraffen handler om barnets ret til samvær og kontakt med forældre og netværk. Paragraffen er desuden en videreførelse fra tidligere lovgivning.

Styk to er ny og kan ses som en imødekommelse af en kritik fra forskere og fagprofessionelle i forhold til, at barnets ret til samvær i praksis blev en pligt til samvær, fordi mange børne- og ungeudvalg har været meget tilbageholdende med at suspendere kontakt eller samvær.

Det gælder også, når et barn eller en ung udtrykkeligt har givet udtryk for, at samværet eller kontakten opleves som en belastning.

Læs også

Det er således glædeligt med den nye rettighed, men det er samtidig bekymrende, at den er begrænset til otte uger, og at det ikke er en ret til at få det suspenderet, men blot til at anmode herom.

Her stikker et traditionelt børnesyn - hvor børns indsigt i eget liv ikke anerkendes, og deres her og nu livskvalitet ikke prioriteres - hovedet frem. Jeg er derfor meget spændt på, hvordan denne rettighed implementeres.

Mit håb er, at den implementeres som en reel rettighed til indflydelse på eget liv, og at dette også vil få indflydelse på børne- og ungeudvalgenes børnesyn og praksis.

Det skal tages alvorligt, når børn og unge underretter

Børns ret til at anmode om anbringelse er ligeledes en “gummirettighed”.

Den nye paragraf sender et vigtigt signal om, at det skal tages alvorligt, når børn og unge underretter om sig selv.

Hanne Warming
Børneforsker, Roskilde Universitet

Det er netop ikke en ret til at blive anbragt, men blot til at anmode om det.

Implementeringen bliver afgørende - vil kommunerne grundlæggende anerkende, at når et barn beder om en anbringelse, er der god grund, og så bør der handles på det?

Lovgivningen giver mulighed for, at de kan gøre det, hvis forældrene samtykker.

Hvis forældrene ikke samtykker, kan kommunen iværksætte en børnesagkyndig undersøgelse, der kan afdække om der – fra et voksenperspektiv – kan dokumenteres grund til anbringelse uden samtykke.

Som djævlens advokat kan man spørge, om dette reelt er en forskel, fra hvad kommunerne tidligere havde mulighed for.

Er man lidt mere optimistisk, kan man sige, at den nye paragraf – sammen med de mere almene formuleringer i håndbogen om at inddrage børnene og tage deres perspektiver alvorligt – sender et vigtigt signal til kommunerne om, at børn og unge kan underrette om sig selv - og det skal tages alvorligt, når de gør det. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hanne Warming

Professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, RUC
cand.scient.soc (Københavns Uni.), ph.d, samfundsvidenskab og erhvervsøkonomi (RUC)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00