Debat

Socialpædagogerne: Fagligheden bliver afgørende for, om Barnets Lov bliver en succes

Under halvdelen af de ansatte på landets socialpædagogiske tilbud til anbragte børn og unge er uddannede socialpædagoger. Det største benspænd for at realisere Barnets Lov bliver, om børnene bliver mødt af fagpersoner, der har de rette kompetencer, skriver Benny Andersen.

Det største benspænd for at få ført intentionerne bag Barnets Lov ud i virkeligheden er, om børnene og de unge bliver mødt med den rette kvalitet og faglighed, skriver Benny Andersen.
Det største benspænd for at få ført intentionerne bag Barnets Lov ud i virkeligheden er, om børnene og de unge bliver mødt med den rette kvalitet og faglighed, skriver Benny Andersen.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Benny Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Da rådhusklokkerne ringede det nye år ind, markerede årsskiftet også en ny begyndelse for anbringelsesområdet.

Barnets Lov trådte i kraft.

Nu gælder de nye regler, som Folketinget inden sommerferien stemte igennem. Det er noget, vi i Socialpædagogerne har kæmpet for i mange år.

En meget stor del af Barnets Lov handler om sagsbehandling. Men loven vil også påvirke den socialpædagogiske indsats, som foregår i kommunerne.

Barnets Lov gør op med gamle forestillinger

Socialpædagoger er de fagpersoner, som typisk arbejder allertættest på de udsatte børn og unge, som bor på landets døgntilbud, og socialpædagoger arbejder også som plejefamilier, kontaktpersoner og i familieindsatser.

Temadebat

Hvordan bliver Barnets Lov en succes?

Efter flere års politisk tovtrækkeri stemte Folketinget før sommerferien Barnets Lov igennem. Men går implementeringen af de over 1.400 siders lovtekst for hurtigt?

Det vil vise sig fra 1. januar næste år, hvor Barnets Lov træder i kraft. I den forbindelse spørger Altinget: Hvad er de største benspænd for, at Barnets Lov bliver en succes? Og hvor meget kommer loven reelt til at forbedre vilkårene for udsatte børn?

Se oplægget til debatten og panelet lige her.

Om Altingets temadebatter

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

Barnets Lov markerer et vigtigt paradigmeskifte på anbringelsesområdet. Den slår fast, at udsatte børn og unge har brug for stabilitet og kontinuitet, og at de derfor skal have den rette indsats i rette tid - og tak for det.

Loven gør dermed op med tanken om, at en anbringelse er sidste udvej. Mange udsatte børn vokser op med en socialpædagog eller plejeforælder som primær voksenkontakt.

Derfor ved vi, at for nogle børn er det nødvendigt at få et nyt trygt hjem fra begyndelsen.

Selvfølgelig er det ekstremt vigtigt at prioritere forebyggende indsatser, og selvfølgelig skal vi som samfund blive langt bedre til at sætte ind med tidlige indsatser, der har den rette faglige kvalitet.

Det er bare vigtigt for mig at understrege, at de forebyggende indsatser ikke må stå i vejen for en anbringelse, hvis en anbringelse er den åbenlyst rigtige løsning for barnet.

Udsatte børn og unge skal mødes med rette faglighed 

Er arbejdet med at sikre den gode og trygge opvækst på for eksempel et døgntilbud så gjort med en ny lov?

Det bør være et krav, at både medarbejdere og ledere har en socialpædagogisk eller anden relevant socialfaglig uddannelse.

Benny Andersen
Formand, Socialpædagogerne

Nej, langtfra.

Det største benspænd for at få ført intentionerne bag loven ud i virkeligheden er, om børnene og de unge bliver mødt med den rette kvalitet og faglighed.

Der findes så mange gode socialpædagogiske tilbud til børn, som tilbringer barndommen som anbragt uden for hjemmet. Der er både specialiserede døgntilbud, gode opholdssteder og dygtige plejefamilier.

Men over en lang årrække har kommunerne i stor stil omlagt døgntilbud til såkaldte mindre indgribende indsatser.

Konsekvensen har været, at døgntilbud er lukket – og at specialiserede faglige miljøer mere eller mindre er gået tabt.

Det er en bekymrende udvikling. For det risikerer at stå i vejen for, at udsatte børn og unge med komplekse udfordringer og massive støttebehov får den rette specialiserede indsats fra begyndelsen.

Undersøgelse dokumenterer en bekymrende tendens

Desværre ser vi også, at det halter med den socialpædagogiske faglighed mange steder.

En analyse, som Rambøll har lavet for Socialpædagogerne i 2021 viser, at under halvdelen af de ansatte på landets socialpædagogiske tilbud til anbragte børn og unge rent faktisk er uddannede socialpædagoger, og udviklingen ser ud til at fortsætte.

Det er meget bekymrende.

Analysen fra Rambøll dokumenterer også, at på døgntilbud og opholdssteder i kommuner med en højere andel af socialpædagoger, oplever børnene og de unge bedre trivsel, lavere fravær i skolen og højere karakterer i folkeskolen.

De har også større sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen til normal tid. 

Læs også

For at tackle udfordringerne med faglighed i tilbuddene og sikre specialiserede indsatser til børn og unge, der har brug for det, arbejder Socialpædagogerne på at få indført en national specialeplan på det højt specialiserede socialområde.

En sådan plan er på regeringens lovprogram for næste år.

Vi ser det som et afgørende næste skridt for at få gjort op med den ulighed i livsmuligheder, som anbragte børn oplever i dag.

Krav til relevant efter- og videreuddannelse

Vi mener, at specialeplanen skal betyde, at kommunerne aktivt skal inddrage specialviden fra tilbuddene i udredning og visitation.

Faglighed og kvalitet er nøglen til at give udsatte børn og unge de bedste chancer for, at Barnets Lov netop bliver en succes for dem.

Benny Andersen
Formand, Socialpædagogerne

Vi foreslår også, at specialeplanen skal inkludere et skærpet uddannelseskrav til både medarbejdere og ledere for at sikre den faglige kvalitet i de højtspecialiserede indsatser.

Det bør være et krav, at både medarbejdere og ledere har en socialpædagogisk eller anden relevant socialfaglig uddannelse.

De skal deltage i efter- og videreuddannelse inden for den specifikke målgruppe for at kvalificere sig til godkendelse som en del af den kommende specialeplan.

Derudover skal vi etablere et ambitiøst forsknings- og kompetenceprogram knyttet til specialeplanen for at generere ny viden, der kan bidrage til udviklingen af hele området.

Faglighed og kvalitet er nøglen til at give udsatte børn og unge de bedste chancer for, at Barnets Lov netop bliver en succes for dem.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Andersen

Forbundsformand, Socialpædagogernes Landsforbund, præsident, AIEJI
(Aalborg Katedralskole 1981)

0:000:00