Debat

Dansk Erhverv: Som landets største bygherre spiller kommuner en nøglerolle

Med sine 23.000 bygninger, hvoraf 70 procent har et dårligt energimærke, kan kommunernes potentiale for grøn omstilling ikke undervurderes, skriver Henrik Friis og Henrik Teglgaard Lund.

Der er mange lavthængende frugter at høste, når det gælder energirenovering, bygningsautomatik og vedligeholdelse, der ud over markante CO2-reduktioner også vil komme indeklimaet til gavn i for eksempel skoler og daginstitutioner, skriver Henrik Friis og Henrik Teglgaard Lund.
Der er mange lavthængende frugter at høste, når det gælder energirenovering, bygningsautomatik og vedligeholdelse, der ud over markante CO2-reduktioner også vil komme indeklimaet til gavn i for eksempel skoler og daginstitutioner, skriver Henrik Friis og Henrik Teglgaard Lund.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Henrik Friis
Henrik Teglgaard Lund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kommunerne har en meget stor rolle i den grønne omstilling. Også når det gælder bygningsmassens klimapåvirkning.

Temadebat

Skal kommunerne gøre mere for at nedbringe bygningsmassens klimapåvirkning?

30 procent af Danmarks CO2-udledninger stammer fra bygninger, men spørgsmålet er, om det er kommunernes job at gøre mere for at nedbringe denne CO2-udledning?

Altinget By og Bolig åbner derfor for en temadebat, hvor vi stiller en række af sektorens aktører netop det spørgsmål.

Om temadebatter:

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].
 

Kommunerne har gennem DK2020-samarbejdet udarbejdet klimahandlingsplaner, som opstiller mål for reduktionen af CO2.

Det er for eksempel udbredelse af fjernvarme i stedet for olie- og gasopvarmning, udlægning af arealer til solcelleparker og vindmøller, opstilling af ladestandere og mere klimavenlig transport, udtagning af lavbundsjorde og skovrejsning samt reduktion af energiforbrug i kommunale bygninger og CO2-udslip ved nybyggeri.

Alle disse tiltag sker i samspil med de nationale mål, men kommunerne giver handling til disse mål.

Næsten alle kommuner har i dag godkendte klimahandlingsplaner, og en ny analyse udarbejdet for KL viser, at det samlede mål er en reduktion af CO2 på 76 procent i 2030 i forhold til 1990.

Det er faktisk mere end statens mål. Så ambitionerne fejler absolut ikke noget.

Det er derfor helt naturligt, at kommunerne har en meget vigtig rolle, når det gælder bygningsmassens klimapåvirkning.

Læs også

Lavthængende frugter

For det første er kommunerne samlet set den største bygherre i Danmark med ca. 23.000 bygninger. I mange af bygningerne er der et stort vedligeholdelsesefterslæb, og 70 procent af bygningerne har et dårligt energimærke (D-G).

Her er mange lavthængende frugter at høste, når det gælder energirenovering, bygningsautomatik og vedligeholdelse, der ud over markante CO2-reduktioner også vil komme indeklimaet til gavn i for eksempel skoler og daginstitutioner.

Mange installationer kan finansieres via leasing, og da der ofte vil være betydelige effektiviseringsgevinster med de nye anlæg, vil det kun i begrænset omfang belaste den kommunale serviceramme

Henrik Friis og Henrik Teglgaard Lund
Hhv. branchedirektør og chefkonsulent, Dansk Erhverv

Nye krav i energieffektivitetsdirektivet betyder også, at tre procent af den kommunalt ejede bygningsmasse skal energirenoveres hvert år.

Hertil kommer, at nye krav i en kommende revision af bygningsdirektivet kan betyde, at de energimæssigt dårligste bygninger skal løftes til et bedre energimærke.

Derfor er det vigtigt, at dette område prioriteres i den kommunale anlægsramme.

Mange installationer kan dog finansieres via leasing, og da der ofte vil være betydelige effektiviseringsgevinster med de nye anlæg, vil det kun i begrænset omfang belaste den kommunale serviceramme.

En anden mulighed er privatfinansierede ESCO-projekter, der ligeledes er fritaget for anlægsloftet.

Den frivillige bæredygtighedsklasse

For andet kan kommunerne gå forrest ved at bruge den frivillige bæredygtighedsklasse ved kommunalt nybyggeri.

Disse kriterier betyder lavere CO2-grænseværdi end bygningsreglementet, og byggeriet skal opfylde en række supplerende klima- og miljøkriterier.

Som den største bygherre kan kommunerne her inspirere både institutionelle, andre offentlige og private bygherrer til, hvordan den bedste bæredygtighed i byggeriet opnås

Henrik Friis og Henrik Teglgaard Lund
Hhv. branchedirektør og chefkonsulent, Dansk Erhverv

Det gælder for eksempel ressourceforbrug på byggepladsen, transport af byggematerialer og totaløkonomien i byggeprojektet, hvor kvalitet kan betyde mindre vedligeholdelse og længere levetid.

Det er oplagt at se på mulighederne for at få en så fossil- og emissionsfri byggeplads som muligt, have øje for genbrug af byggematerialer og placering af solceller på tagflader.

Som den største bygherre kan kommunerne her inspirere både institutionelle, andre offentlige og private bygherrer til, hvordan den bedste bæredygtighed i byggeriet opnås.

Endelige har kommunerne en stor rolle som planmyndighed, når der udarbejdes lokalplaner.

Det gælder for eksempel typer af materialevalg ved nybyggeri og vedligeholdelse, men også når der skal afsættes arealer til placering af solcelleparker og opsætning af vindmøller i det åbne land til produktion af vedvarende energi.

Så svaret er klart. Ja, kommunerne skal i den grad gøre endnu mere for at nedbringe bygningsmassens klimapåvirkning.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Friis

Branchedirektør for Byg, Teknik og Service, Dansk Erhverv
cand.polit. (Københavns Uni. 1990)

Henrik Teglgaard Lund

Chefkonsulent i Byg, Teknik & Service, Dansk Erhverv

0:000:00