Debat

Forbrugerrådet: Stil danskerne stærkere i kampen mod cyberkriminalitet

Regeringens udspil til et styrket dansk cyberforsvar er godt nyt. Men helt almindelige danskere er også under konstant angreb fra cyberkriminelle og har ligesom myndigheder og virksomheder brug for hjælp til at forsvare sig. Derfor bør borgerne også være en helt central brik i et dansk cyberforsvar, skriver Anja Philip.

Organisationer, virksomheder og myndigheder bør stå sammen i et stærkt fællesskab, der kan erfaringsudveksle, udvikle og vedligeholde initiativer, der beskytter, forebygger og advarer alle danskere mod cyberkriminalitet, skriver Anja Philip.
Organisationer, virksomheder og myndigheder bør stå sammen i et stærkt fællesskab, der kan erfaringsudveksle, udvikle og vedligeholde initiativer, der beskytter, forebygger og advarer alle danskere mod cyberkriminalitet, skriver Anja Philip.Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Anja Philip
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kan du være tryg, når du modtager en sms, der fortæller dig, at du har en pakke på vej, men at du skal overføre et gebyr, før du kan få din pakke? Kan du med ro i maven følge det link, som du får i en mail fra e-Boks, der beder dig om at bekræfte din identitet?

Svaret er nej. Cyberkriminalitet og digital svindel er et problem, som flere og flere danskere oplever i hverdagen, og det er kriminelle, der hele tiden bliver smartere og finder nye metoder til at snyde helt almindelige forbrugere.

Fra 2018 til 2020 har der i Danmark været en stigning på over 60 procent i antallet af ofre for kriminalitet på internettet, og spørger man forbrugerne, så oplever næsten hver anden flere gange om måneden eller oftere forsøg på digital svindel.

Udover det stigende antal forsøg på digital svindel, oplever hver fjerde dansker også, at det er blevet sværere at gennemskue svindlen, end det var for omkring et år siden. Det virker som om, de kriminelle hele tiden er et skridt foran, når det kommer til cyberkriminalitet.

Derfor er det tiltrængt, at regeringen med deres udspil til et styrket dansk cyberforsvar sætter cyberkriminaliteten på dagsordenen, og sætter det som et mål at beskytte danskerne mod angreb og forsøg på angreb i cyberspace.

Behov for varsling om digital svindel og cyberkriminalitet
Samtidig med at vi ikke skal underkende vigtigheden af at beskytte de danske myndigheder, virksomheder og den kritiske danske infrastruktur, så er vi hos Forbrugerrådet Tænk bekymrede for, at den menige borger og forbruger vil ende med at blive det svageste led i et nationalt cyberforsvar.

Helt almindelige danskere er under konstant angreb fra cyberkriminelle og har ligesom myndigheder og virksomheder brug for hjælp til at forsvare sig. De bør derfor også være en helt central brik i et dansk cyberforsvar.

Anja Philip
Formand, Forbrugerrådet Tænk

Læser man regeringens cyberudspil, er det svært at få øje på initiativer, der målrettet hjælper danskerne i en hverdag, hvor de udsættes for stadig flere og smartere forsøg på cyberkriminalitet.

Digital krisehjælp er gavnligt, når skaden er sket, men hos Forbrugerrådet Tænk mener vi, at borgerne og forbrugerne skal være på forkant med den digitale svindel, så de har mulighed for at beskytte sig selv mod forsøg på digital svindel og cyberkriminalitet. I udspillet lyder det da også, at man vil ”løfte Danmarks evne til at opfange og varsle danskerne om angreb”.

Vi ser det derfor som et behov, at organisationer, virksomheder og myndigheder står sammen i et stærkt fællesskab, der kan erfaringsudveksle, udvikle og vedligeholde initiativer, der beskytter, forebygger og advarer alle danskere mod cyberkriminalitet.

Muligheder for at beskytte sig selv og hinanden
Vores erfaring er, at man gennem varsling og oplysning kan hjælpe den enkelte til at beskytte sig selv mod forsøg på digital svindel.

Gennem appen 'Mit digitale selvforsvar', der har mere end 50 samarbejdspartnere fra politiet over private virksomheder til institutioner, har brugerne og samarbejdspartnerne mulighed for at indrapportere forsøg på digital svindel og derved dele denne viden med andre brugere af appen.

Det hjælper de mere end 250.000 danskere, som har hentet appen til at orientere sig om, hvilke aktuelle trusler de skal være opmærksomme på. Hver måned modtager appen mellem 800 og 1.000 tips om forsøg på snyd.

Vi tror på vigtigheden af at styrke den enkeltes egne muligheder til at beskytte sig selv og hinanden. Det gør vi bedst i et tæt offentligt-privat samarbejde, hvor man tager udgangspunkt i de allerede velfungerende løsninger som findes og som kan udbygges og videreudvikles.

Kunne man brede et initiativ som 'Mit digitale selvforsvar' ud til også at inkludere andre organisationer, myndighederne og private virksomheder og have et varslingssystem der kommer alle parter til gode, kan vi i fællesskab styrke kampen mod cyberkriminalitet.

Helt almindelige danskere er under konstant angreb fra cyberkriminelle og har ligesom myndigheder og virksomheder brug for hjælp til at forsvare sig. De bør derfor også være en helt central brik i et dansk cyberforsvar.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00