Nye tal for ministeriers indkøb af markedsføring

KONSULENTER: 60 millioner kroner brugte ministerier sidste år på indkøb af ekstern hjælp til kommunikation og markedsføring, viser oversigt over indrapporterede indkøb til Moderniseringsstyrelsen.

Forskellige kampagner om trafiksikkerhed kunne være eksempler på opgaver, hvor staten hyrer eksterne markedsføringsfolk til en opgave.
Forskellige kampagner om trafiksikkerhed kunne være eksempler på opgaver, hvor staten hyrer eksterne markedsføringsfolk til en opgave.Foto: Rådet for Sikker Trafik
Sine Riis Lund

Der kan gå år imellem nye kampagner, og hvis man gerne vil have en professionel rådgivning, så kan det give meget mening at købe det ud af huset, for hvad skal de folk ellers lave i mellemtiden?

Erik Albæk
Professor i statskundskab og journalistik ved Syddansk Universitet

Den ene side af det er, at staten ikke længere bare skal oplyse om de beslutninger, man har truffet, men staten nu i stigende udstrækning er blevet en del af en proces, hvor man gerne vil påvirke borgernes adfærd - ikke med lovgivning, men med kampagner.

Johannes Andersen
Lektor og samfundsforsker, Aalborg Universitet

En ny kampagne, et stillingsopslag, en meningsmåling eller hjælp til PR.

Ministerierne brugte 60 millioner kroner sidste år på at hyre konsulenter til opgaver som disse. Det viser nye tal fra Moderniseringsstyrelsen.

Det er dog uvist, hvad udviklingen har været over de senere år. For det er første gang, at Moderniseringsstyrelsen har adskilt denne type indkøb fra andre typer medieudgifter såsom indkøb af abonnementer på nyhedsmedier og betaling for nyhedsovervågning.

Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00